Wprowadzenie
Jesteśmy częścią przyrody, a zatem powinniśmy o nią dbać. Rzeczywistość jest jednak inna. Człowiek bezmyślnie niszczy środowisko, doprowadza do jego unicestwienia, a tym samym samego siebie. Stąd coraz większego znaczenia nabierają takie pojęcia jak: ekologia, edukacja ekologiczna czy ochrona środowiska. Aby uratować naszą "Ziemię" musimy uwrażliwić młode pokolenia na jego problemy. Wzbudzanie świadomości ekologicznej jest zatem jednym z głównych zadań współczesnej szkoły. To na nauczycielach spoczywa odpowiedzialność za to aby młodzież nauczyła się szacunku do przyrody i czuła potrzebę jej ratowania. To poczucie odpowiedzialności zainspirowało mnie, jako nauczyciela geografii i ekologii do założenia i prowadzenia Koła Ekologicznego. Mogli uczęszczać na kółko uczniowie, którzy byli zainteresowani ekologią a w swoich planach lekcji nie mieli przedmiotu Podstawy ekologii.
Charakterystyka programu
Nabór do Koła odbywa się na zasadach dobrowolności przy uwzględnieniu zainteresowań uczniów. Działalność Koła to przede wszystkim nawiązanie współpracy z różnymi instytucjami zajmującymi się szeroko rozumianą ochroną środowiska: Sopockim Instytutem Ekologicznym, Miejskim Zakładem Gospodarki Odpadami. Również ważną formą działalności jest udział we wszelkiego rodzaju akcjach organizowanych przez Inspektorat Straży Ochrony Przyrody w Szczecinie do których należy zaliczyć Sprzątanie Świata. Członkowie Koła powinni brać czynny udział w szkolnych, miejskich i regionalnych konkursach, turniejach, wystawach, imprezach okolicznościowych czy wycieczkach edukacyjnych itp. W dzisiejszych czasach szczególnie edukacja ekologiczna ma szansę powodzenia, jest skuteczna, gdy ma wymiar praktyczny. Z tego powodu mój program nastawiony jest właśnie na takie działania. Za pomocą odczynników Mercka uczniowie mogą dokonać analizy chemicznej wody. Forma i tematyka zajęć została dostosowana do potrzeb, możliwości i oczekiwań młodzieży, z którą pracuję.
(...)
Dorota Laskowska Gimnazjum nr 9 w Szczecinie |