|
Test z zakresu frazeologii dla klasy II gimnazjum
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 13000 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
|
Test z zakresu frazeologii przygotowałam z myślą o uczniach klasy II gimnazjum. Celem tego sprawdzianu jest powtórzenie materiału z zakresu zagadnienia wskazanego w tytule. Uczeń, wykonując poszczególne polecenia, określa swe umiejętności w zakresie zapamiętywania i rozumienia wiadomości oraz stosowania ich w praktyce. Zadania są jednak dobrane w taki sposób, by uczeń „ przy okazji” mógł odwołać się do umiejętności z innych działów, a nawet doświadczeń pozaszkolnych. Sprawdzian ten może służyć także jako materiał ćwiczeniowy na lekcjach.
1) Nie tylko jedzenie bywa słodkie, gorzkie, słone bądź kwaśne. Do podanych rzeczowników dobierz wymienione określenia smaków tak, by powstały związki frazeologiczne o znaczeniu przenośnym
a)…………………. mina b)………………….oczy c)……………….....prawda d)………………….łzy e)………………….słowa f)…………………..słówka g)…………………cena h)…………………doświadczenie i)………………….deszcz
2) Wstaw nazwy kolorów
a) Znów popadłem w ……………. ……rozpacz. b) Jackowi Soplicy podano …………… polewkę. c) Wciąż myślę o ……………………... migdałach. d) Ona ogląda świat przez ……………...okulary.
3) Poniższe frazeologizmy podziel na wyrażenia (W), zwroty (Z) i frazy (F)
- kruszyć kopie …. - żyła złota ……. - łamać sobie głowę …… - kropla drąży skałę …… - mieć cały dom na głowie ….. - czas ucieka ……. - judaszowe srebrniki …… - spiesz się powoli …… - bez pracy nie ma kołaczy …… - kij ma dwa końce ……
4) W każdym z podanych zdań są ukryte fragmenty dwóch(!) przysłów lub porzekadeł. Jakich? Zapisz je.
a) Jedna jaskółka nie czyni złodzieja.
…………………………………………………………………………………
b) Gość w dom, a głupiemu radość.
……………………………………………………………………………………
c) Na bezrybiu czapka gore.
………………………………………………………………………………………
d) Czego Jaś się nie nauczył, tym na starość trąci.
………………………………………………………………………………………..
5) Kto to taki? Scharakteryzuj każdą z osób o podanych niżej cechach jednym trafnym słowem.
- widzi tylko czubek swego nosa -………………………………………………..
- buja w obłokach- ………………………………………………………………...
- na zimne dmucha -……………………………………………………………….
- w gorącej wodzie kąpany-……………………………………………………
- chowa głowę w piasek-…………………………………………………………..
6) Podaj znaczenie następujących frazeologizmów:
a) uczta Lukullusa -………………………………………………………………………….. b) Pyrrusowe zwycięstwo - …………………………………………………………………………. c) przekroczyć Rubikon - …………………………………………………………………………. d) puszka Pandory -………………………………………………………………………….. e) Prometejska postawa- …………………………………………………………………………..
7) Podaj przykład związku frazeologicznego, którego ośrodkiem jest rzeczownik „ręce”.
……………………………………………………………………………………
Aleksandra Marciniak | |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|