Scenariusz lekcji matematyki w klasie VI
Temat: „Magia imienia”, czyli wróżby andrzejkowe jako utrwalenie działań na liczbach całkowitych
Cele lekcji: • Doskonalenie umiejętności wykonywania działań na liczbach całkowitych • Przypomnienie tradycji wróżb andrzejkowych • Doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem • Korelacja z językiem polskim – utrwalenie pojęć takich jak: samogłoski, spółgłoski, sylaby i głoski
Formy i metody pracy: Praca w zespołach
Środki i materiały dydaktyczne: Karty pracy; I. Przebieg lekcji:
1. Faza wprowadzająca.
a) Powtórzenie wiadomości na temat: • Pojęcie liczb całkowitych • Działania na liczbach całkowitych • Pojęcie samogłosek, spółgłosek, dwuznaków, głosek, sylab
b) Nawiązanie do tego szczególnego dnia w roku, jakim są Andrzejki
3. Faza realizacji:
a) głośne odczytanie instrukcji i objaśnienie jej krok po kroku b) podział klasy na dwuosobowe zespoły c) objaśnienie, że każdy zespół ma korzystać z karty pracy – obliczyć moc własnego imienia
II. Podsumowanie: Odczytanie przez uczniów otrzymanych wyników ( mocy imienia ) i otrzymanie od nauczyciela karteczki z przepowiednią.
III. Praca domowa - Obliczenie mocy swojego nazwiska.
OPRACOWANIE Jadwiga Niedziółka
Karta pracy ucznia
Imię i nazwisko każdego człowieka związane jest z nim nierozerwalnie przez całe życie i podobno kryje w sobie wiele informacji. Kiedyś nazwiska tworzono w ten sposób, iż oznaczały one znamienne cechy charakteru jakiegoś człowieka, wykonywany zawód, miejsce pochodzenia lub imiona ojca. Obecnie te znaczenia trochę się zatarły, jednak każde imię i nazwisko kryje w sobie magiczną moc, dzięki której możesz dowiedzieć się, jaki naprawdę jesteś. Przeczytaj uważnie wszystkie polecenia i wykonaj je bardzo starannie – a odkryjesz tajemnicę swojego imienia. Życzę Ci miłej zabawy.
1. wszystkie litery ze swojego imienia zastąp liczbami z tabeli i dodaj je Otrzymasz w ten sposób MOC IMIENIA.
A – 1 I – 3 R – 7 Ą – 2 J – 6 S – 9 B – 9 K – 2 Ś – 4 C – 3 L – 8 T – 6 Ć – 5 Ł – 4 U – 3 D – 2 M – 5 W – 2 E – 5 N – 3 X – 4 Ę – 1 Ń – 0 Y – 8 F – 4 O – 1 Z – 5 G – 3 Ó – 4 Ź – 3 H – 7 P – 5 Ż – 6
2. otrzymaną liczbę pomnóż przez liczbę spółgłosek występujących w imieniu
3. zmniejsz wynik o liczbę trzy razy większą niż liczba spółgłosek w Twoim imieniu
4. dodaj iloczyn liczby głosek i podwojonej liczby sylab imienia
5. jeśli numer wielkiej litery Twojego imienia jest: • parzysty – do wyniku dodaj liczbę dwukrotnie większą niż ten numer • nieparzysty – wynik powiększ o liczbę siedmiokrotnie większą niż ten numer
6. dodaj liczbę większą o 5 niż liczba dwuznaków występujących w imieniu
7. odejmij liczbę liter imienia, którym przypisano liczby parzyste
8. zsumuj cyfry wyniku
9. jeśli otrzymałeś liczbę dwucyfrową lub większą, ponownie dodaj cyfry i postępuj tak, aż otrzymasz liczbę jednocyfrową
10. ostateczny wynik jest Twoja wróżbą
1. Numer jeden, zawsze pierwszy Pewny siebie, dumna minka Lecz uważaj, mówi wierszyk, bo przestaniesz być najlepszy, Kiedy wpadnie Ci jedynka 2. Dwójka, to inaczej para Pary zaś Ci nie zabraknie. Jeśli dobrze się postarasz Kolej losu Cię nie zagnie I zdobędziesz, choćby zaraz Wszystko, czego pragniesz. 3. Trójka liczbą jest upartych Gdy się uprzesz –na bok żarty Nikt Cię w życiu nie oszuka Nie zmartwi Cię żadna wpadka Mówisz – „do trzech razy sztuka. Takie życie to jest gratka!” 4. Lubisz cztery pory roku Jesteś wierny, pilny, szczery A że źle się czujesz w tłoku, Zawsze nieco stoisz z boku. Lubisz domu kąty cztery I nie żyjesz dla kariery. 5. Pięć – jak palce jednej dłoni. Dobrze czujesz się w zespole. Mawiasz zawsze „my”nie„oni” Lubisz działać, lecz czy w szkole Chmurnooki mój sokole W piętkę za piątką nie gonisz? 6. Szóstka – liczba to magiczna Ważna zwłaszcza przed klasówką, Gdy obawa histeryczna Wywołuje w głowie pustkę Chciałbyś znać magiczne słówko, Co pomoże zdobyć szóstkę 7. Siedem liczbą jest szczęściarzy Więc i Tobie szczęście sprzyja Chojnie los Cię wyposażył Pech Cię w życiu z dala mija. Nawet gdy się wpadka zdarzy, Szybko od dna się odbijasz. 8. Martwe osiem – nieskończoność Pętla bez granic i celu. Więc w marzeniach lubisz tonąć Jak podobnych wielu. I w obłokach bujasz ponoć – Niepoprawny marzycielu! 9. Dziewięć to jest 6 na głowie Gdy spytają Cię kolego: Czy masz szóstki w szkole? Powiesz, kto wymyślił coś takiego Szóstki? Ani mi to w głowie! |