ZAŁOŻENIA METODYCZNE:
- CEL LEKCJI:
P1 KA: Uczeń zna, wie, pamięta:
- Daty: II poł. III tyś. p.n.e.; 1500-1400 p.n.e.; V tyś. p.n.e.; III w. p.n.e.; VI w. p.n.e.;
- Pojęcia: Drawidowie, Ariowie, warny (bramini, kszatriowie, wajsjowie, siudrowie), pariasi-"niedotykalni", kasty, wedyzm, braminizm, buddyzm, hinduizm, księgi Wedy, nirwana, reinkarnacja, "wędrówka dusz", bogowie: Wisznu, Sziwa, Bogini Matka; monoteizm; Wielki Mur; cesarz – "Syn Niebios"; konfucjanizm; taoizm;
- Postaci: Brahma, Budda, Szy-huang-ti, Konfucjusz, Lao-Cy
- Nazwy geograficzno-historyczne: rzeki: Indus, Ganges, Brahmaputra; Huang-ho, Jangcy Daleki Wschód;
- Fakty, wydarzenia:
- rozkwit najstarszej cywilizacji subkontynentu indyjskiego w dolinie Indusu (II poł. III tyś. p.n.e.);
- podbój Indii przez Ariów;
- struktura społeczna starożytnych Indii (system warn i kast);
- systemy religijne: wedyzm, braminizm, buddyzm, hinduizm;
- rozwój osadnictwa w dorzeczu Huang-ho od V tyś. p.n.e.;
- powstanie cesarstwa chińskiego (III w. p.n.e.);
- rozwój konfucjanizmu i taoizmu;
- osiągnięcia starożytnych Indii i Chin;
KB: Uczeń rozumie:
- w/w pojęcia
- istotę w/w faktów i wydarzeń
- znaczenie struktury społecznej starożytnych Indii (system warn i kast) i jej wpływ na rozwój i ukształtowanie się systemów religijnych starożytnych Indii
- znaczenie osiągnięć cywilizacji chińskiej i indyjskiej
P2 KCD: Uczeń potrafi:
- wyjaśnić i stosować w/w pojęcia w sytuacjach typowych i nietypowych
- przyporządkować w/w daty odpowiednim wydarzeniom
- wskazać rzeki : Indus, Ganges, Brahmaputra; Huang-ho, Jangcy na mapie ściennej
- wymienić warunki naturalne umożliwiające rozkwit najstarszej cywilizacji subkontynentu indyjskiego oraz cywilizacji chińskiej
- wskazać rzeki : Indus, Ganges, Brahmaputra, Huang-ho, Jangcy na mapie ściennej
- scharakteryzować pierwotne cywilizacje doliny Indusu i Huang-ho (Żółtej rzeki)
- ocenić rządy cesarza Szy-Huang-ti i ich wpływ na rozwój cesarstwa chińskiego
- wyjaśnić jaka rolę odegrali w dziejach cywilizacji Indii Ariowie i ocenić jaki wpływ miał ich podbój na ukształtowanie się w Indiach systemu kastowego
- omówić system warn w Indiach
- omówić zasady wedyzmu, braminizmu, buddyzmu, hinduizmu, konfucjanizmu i taiozmu oraz porównać podstawowe zasady i nakazy etyczne w/w systemów
- czytać fragment podręcznika ze zrozumieniem ("Religie Indii i Chin"); analizować przeczytany tekst
- wymienić najważniejsze osiągnięcia starożytnych Indii i Chin:
- wskazać charakterystyczne cechy sztuki chińskiej i indyjskiej, wymienić najważniejsze zabytki
- przedstawić osiągnięcia nauki i techniki
- wskazać osiągnięcia wykorzystywane do dziś
P3 KEF: Uczeń ma świadomość, dostrzega, rozumie:
- Uczeń ma świadomość ogromnego znaczenia dorobku cywilizacji chińskiej i indyjskiej
- Uczeń dostrzega trwałość systemów religijnych i filozoficznych starożytnych Indii i Chin (ich funkcjonowanie we współczesnych czasach)
- METODY
- elementy pogadanki
- elementy opowiadania
- praca z książką
- praca z mapą ścienną
- praca z atlasem
- pokaz
- ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- Podręcznik: B. Burda, B, Halczak, R. Józefiak, A. Roszak, M. Szymczak, Historia I, Wydawnictwo Operon. (Fragment tekstu: "Religie Indii i Chin" ss. 54-57)
- Mapa ścienna - "Wschód Starożytny"
- Atlas historyczny (mapka "Indie i Chiny")
- Zdjęcia przedstawiające zabytki sztuki chińskiej [w:] M. Granet, Cywilizacja chińska, Warszawa 1973.
- Odkrycia młodych. Dawne Indie Nr 25, (ilustracje i fotografie zabytków kultury indyjskiej)
- Ilustracja "Posąg Buddy" [w:] Dzieje powszechne ilustrowane. Historia starożytna, Warszawa 1996, s. 45.
- FORMY NAUCZANIA:
Zbiorowe Konspekt sporządziła: Anna Prokopiak |