Mgr Elżbieta Kozłowska Mgr Anna Wiosło Nauczyciele nauczania zintegrowanego Szkoła Podstawowa w Bostowie
Konspekt lekcji otwartej nauczania zintegrowanego przeprowadzonej przez mgr Elżbietę Kozłowską i mgr Annę Wiosło w klasie II integracyjnej dnia 30.IX.2004r.
Stan klasy: 13 uczniów, w tym troje z orzeczeniem do nauczania integracyjnego.
Klaudia - dziewczynka autystyczna Albert - chłopiec upośledzony w umiarkowanym stopniu Przemek - chłopiec upośledzony w umiarkowanym stopniu
Krąg tematyczny: Co słychać u zwierząt?
Temat dnia: Jesienne pożegnania i powitania...
Temat lekcji: Obliczanie w zakresie 100. Jesienne odloty i przyloty ptaków – rozpoznawanie ptaków - „gości’’ i „domowników’’, ich jadłospisu i wyglądu. Utrwalenie piosenki „ Ptaki’’. Kolorowanie ptaków jako element dekoracji kącika przyrody. Swobodne wypowiedzi o ptakach na podst. tekstu H Zdzitowieckiej „Powitania i pożegnania’’. Uzupełnianie i pisanie zdań – odpowiedzi na pytania.
Cel główny: Poznanie i rozpoznawanie ptaków „ domowników’’ i „ gości’’ przylatujących do nas zimę
Cele szczegółowe:
Uczeń: Potrafi prawidłowo dodawać i odejmować w zakresie 100. Potrafi dostrzec zmiany zachodzące w przyrodzie związane z dana porą roku. Rozpoznaje i nazywa ptaki mieszkające cały rok u nas i ptaki przylatujące do nas (gile i jemiołuszki). Wypowiada się pełnymi zdaniami na temat pokarmu dla ptaków. Potrafi odszukać odpowiedni fragment w tekście. Potrafi zgodnie współpracować w grupie. Umie zaprezentować pracę grupy.
Cele lekcji: przewidywane osiągnięci uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Uczeń uważnie słucha poleceń nauczyciela. Potrafi przeliczyć na konkretach do 10. Współpracuje z grupą i nauczycielem. Potrafi podzielić się wiadomościami w formie prostych zdań. Potrafi rozpoznać ptaki po kolorze i kształcie.
Metody: pogadanka rozmowa praca z tekstem działalność praktyczna
Formy organizacyjne: Praca w grupach zróżnicowana Praca indywidualna jednolita i zróżnicowana (przyporządkowanie do grupy po jednym dziecku z specjalnymi potrzebami edukacyjnymi)
Typ lekcji: Zapoznanie z nowym materiałem
Forma nauczania: Lekcja w klasie
Środki dydaktyczne: Łamigłówka matematyczna, rozsypanka literowa, kartki z wiadomościami dotyczące ptaków (gile, wróble, jemiołuszki), ilustracje i plansze ptaków, sylwetki ptaków, kredki, klej, papier, czytanka, ćwiczeniówka nr 2, plansza z drzewem.
Faza przygotowawcza: Zapoznanie uczniów z formą i celami lekcji. Podział uczniów na trzy grupy. Każda grupa otrzymuje materiały do pracy i zapoznaje się z nimi.
Zasady pracy w grupie: 1. Zasada tolerancji. 2. Nie krytykujemy. 3. Akceptujemy się nawzajem. 4. Jesteśmy życzliwi w obcowaniu ze sobą. 5. Jesteśmy wszyscy równi. 6. Szanujemy osobę mówiącą i słuchamy jej. 7. Uważnie słuchamy poleceń nauczyciela.
Przebieg lekcji:
1. Rozmowa wstępna: ,,Jaki mamy miesiąc?” ,,Jaka jest pogoda?” ,,Jaka jest temperatura?’’ ,,Jakie zmiany zachodzą w przyrodzie?” 2. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 100. Nauczyciel zaprasza do wspólnego rozwiązania łamigłówki matematycznej. Kto przyleciał do nas? Uczniowie dowiedzą się gdy poprawnie obliczą wszystkie działania. Dzieci niepełnosprawne przypinają koła z liczbami przy pomocy nauczyciela. Z tyłu kół są litery z hasłem: PRZYLECIAŁY GILE I JEMIOŁUSZKI 3.Jakie ptaki będą czekały na naszą pomoc? (praca w grupach)
Uczniowie w grupach układają rozsypankę wyrazową :
I grupa – Jemiołuszki II grupa – Gile III grupa – Wróble
Czytanie w grupach wiadomości związanych z daną grupą ptaków. Każda grupa koloruje wg. wzoru swojego ptaka. Prezentacja przez lidera pracy swojej grupy.
4. Zabawa ruchowa przy piosence pt. „PTAKI”.
5. Na jaką pomoc mogą liczyć ptaki? (podr. str.76-77). Wysłuchanie opowiadania Hanny Zdzitowieckiej „Powitania i pożegnania”, czytanego przez nauczyciela. Wypowiedzi dzieci na temat ptaków „Gości” i ptaków „Domowników”. Czytanie fragmentów tekstu z podręcznika na poparcie swojego zdania. Wyszukiwanie w tekście zdań mówiących o przysmakach dla ptaków na przydrożnych drzewach i krzewach. Rozpoznawanie ptaków na planszach. 6. Głośne indywidualne czytanie wiersza o ptakach z naturalną intonacją (ćw. 2, z.1,str.14). 7. Samodzielne uzupełnianie i pisanie zdań o ptakach i jadłospisie (ćw.2, z. 2,3, str.14). Uczniowie niepełnosprawni odwzorowywują wyraz „gil” i piszą literkę „G” i „g”. Głośne czytanie uzupełnionych zdań z objaśnieniem niektórych wyrazów.
8.Podsumowanie: Każda grupa przypina na przygotowanym drzewie swoje ptaki z podpisem Wspólny wniosek odnoszący się do tematu lekcji: Należy opiekować się ptakami. 9. Ocena, samoocena.
Elżbieta Kozłowska i Anna Wiosło |