Scenariusz zajęć zintegrowanych z okazji akcji "Sprzątanie świata" w klasie I
Temat: Sprzątanie świata - ekologia na co dzień
Cele ogólne: · kształtowanie aktywnych postaw wobec ochrony środowiska, · wzbogacanie słownictwa o treści ekologiczno-przyrodniczej, · uwrażliwianie na piękno przyrody i konieczności jej ochrony przez wszystkich ludzi.
Cele szczegółowe: Uczeń: · wie, co to jest ekologia, · wie, jak należy dbać o przyrodę, · bierze czynny udział w sprzątaniu swojego najbliższego otoczenia, · łączy różne formy ruchu na torze przeszkód, · potrafi wykonać wspólną pracę plastyczną- plakat, · potrafi współpracować w grupie.
PRZEBIEG ZAJĘĆ : 1. Recytacja przez nauczyciela wiersza pt. "Moja Planeta" jako wprowadzenie w temat dnia (załącznik 1) 2. Wspólne malowanie plakatu za pomocą odciśniętej dłoni pt. "Piękna jest nasza Planeta" Globus - kolory występujące na globusie i ich odpowiedniki w rzeczywistości. Duży arkusz szarego papieru, plakatówki 3. Konkurs wiedzy o przyrodzie, czyli "Omnibus ekologiczny" (załącznik 2) Uczniowie drogą losowania wybierają trzech przedstawicieli. Nauczyciel czyta pytania, po naradzie uczniowie wybierają właściwą odpowiedź (test wyboru a, b, c, d). 4. Wyścigi kangurów - zabawa ruchowa Przebieg konkurencji: każdy uczestnik trzyma między kolanami woreczek i skokami obunóż dociera do mety, tam chwyta woreczek w dłoń i biegiem przenosi do kolejnego zawodnika (za błędy drużyna otrzymuje punkty karne). Potrzebne przybory: szarfa "start", chorągiewka "meta", woreczek 5. Slalom ekologiczny - na drodze każdej drużyny są rozrzucone śmieci i przeszkody. Zadaniem uczniów jest pokonanie przeszkód z jednoczesnym segregowaniem śmieci do odpowiednich koszy. · 3 kosze z napisem: plastik, papier, metal · przeszkody: piłka lekarska, szarfa 6. Wręczenie każdemu uczniowi przez nauczyciela dyplomów za wykonanie prawidłowe zadań 7. Sprzątanie najbliższej okolicy Uczniowie z wychowawcą sprzątają swoje środowisko. Worki z napisem: papier, szkło, plastik, inne śmieci Uczniowie mają rękawiczki. 8. Powrót do szkoły i złożenie worków w wyznaczonym miejsc 9. Powrót do klasy i podsumowanie dnia aktywności. Wspólne odśpiewanie wcześniej poznanej piosenki pt. "Jabłko" oraz wspólne jedzenie jabłka. 10. Zapis w dzienniku Wspólne malowanie plakatu za pomocą odciśniętej dłoni pt. "Piękna jest nasza Planeta". Konkurs wiedzy o przyrodzie, czyli "Omnibus ekologiczny". Zabawy ruchowe: "Ekologiczny tor przeszkód" i "Wyścig kangurów". Wyjście w teren - sprzątanie najbliższej okolicy.
ZAŁĄCZNIKI
I. Moja Planeta Wielka szeroka jest Nasza Planeta Oceany, jeziora głębokie. Są miasta i domy na lądach nieznane. Zielenią pachnące wyspy i zimne kraje. Góry i śniegi olbrzymie, Na samym krańcu świata. Gadające ptaki, latające ryby I śmieszne zwierzaki. Nie wiadomo, ile Ziemia skarbów kryje. Aby żyć zdrowo i czysto, Musimy chronić nasze środowisko. Nie wyrzucaj śmieci, nie depcz trawników, Nie wypalaj lasów, nie zanieczyszczaj gór, Plaż oraz wodnych zbiorników. Niech miejskie powietrze smog opuści okrutny, A wszyscy będziemy żyli zdrowi I nikt nie będzie smutny.
II. "Omnibus ekologiczny" dla klas pierwszych 1. Z okazji jakiego dnia spotkaliśmy się dzisiaj? a. Dnia Dziecka b. Dnia Sprzątania Świata c. Dnia Mamy d. Dnia Policjanta 2. Idziesz korytarzem, na podłodze leży papier. Co powinieneś zrobić? a. kopnąć go b. ominąć c. podnieść i wrzucić do kosza d. wezwać straż pożarną 3. Które z wymienionych zwierząt ma kopyta? a. pies b. wiewiórka c. koń d. wróbel 4. Jaka jest obecnie pora roku? a. wiosna b. lato c. jesień d. zima 5. Jakie liście są pokarmem niedźwiadka koali, żyjącego w Australii? a. eukaliptusa b. kasztanowca c. jarzębiny d. dębu 6. Nad jakim morzem leży Polska? a. Czarnym b. Śródziemnym c. Czerwonym d. Bałtyckim 7. Czym żywią się bociany? a. krokodylami b. żabami c. wiewiórkami d. mlekiem 8. Mama chce kupić ci pieska. Boi się jednak, że nie będziesz potrafił(-a) o niego dbać. Jak należy dbać o pieska? a. wychodzić z nim na spacery b. karmić c. szczotkować d. wszystkie odpowiedzi są dobre 9. Gdybyś był królikiem, chciałbyś... a. mieć codziennie świeży pokarm i wodę oraz coś do ogryzania b. mieszkać w zaśmieconej klatce c. by właściciel wcale się z tobą nie bawił d. by właściciel targał cię za uszy i futerko
AUTORKA: mgr ELŻBIETA MIKOŁAJCZYK |