Konspekt zajęć z zakresu wprowadzania w przedszkolu elementów informatyki: (przeprowadzonych w dniu 28 kwietnia 2004r.r.)
Opracowanie i realizacja: mgr Urszula Gabryś Wiek dzieci: 6-latki Temat dnia: „Jestem mieszkańcem Ziemi ”- rozmowa z dziećmi w pracowni informatycznej szkoły podstawowej poświęcona ochronie środowiska przyrodniczego, Próby zauważania i oceny określonych zachowańludzi wobec środowiska. Oczyszczanie ziemi, wody i powietrza poprzez zabawę z programem edukacyjnym „Chcę, aby na moim niebie było słońce” (gra komputerowa). Ćwiczenia w operowaniu myszą komputerową .
Formy pracy: z całą grupą, w zespołach dwuosobowych.
Cele ogólne: - Zapoznanie dzieci z komputerem jako urządzeniem technicznym codziennego użytku; - Doskonalenie następujących umiejętności związanych z pracą przy komputerze: włączanie i wyłączanie komputera, operowanie myszką (prowadzenie kursora myszki, klikanie i przeciąganie); - Zachęcanie dzieci do poznawania środowisk przyrodniczych: las, woda, powietrze. Próba zrozumienia problemu katastrofy ekologicznej (bez czystej wody i powietrza nie będzie życia na ziemi) - Kształtowanie umiejętności pracy w zespole (wspomaganie pracy kolegi, cierpliwe oczekiwanie na swoją kolej); - Kształcenie umiejętności skupiania uwagi na słowach nauczyciela.
1.Zagadka o kuli ziemskiej. Wyjaśnienie pojęcia „kula ziemska” - rozwiązywanie zagadki – rebusu ortofonicznego - wyodrębnianie głosek w wyrazach - rozpoznawanie w otoczeniu figury geometrycznej - kuli Dzieci potrafią: - skupić uwagę na słowach nauczyciela; - odgadnąć proponowane hasła - wyodrębnić głoski w wyrazach - rozpoznać kulę ziemską Rebus ortofoniczny. 2. Rozmowa poświęcona ochronie środowiska – przedstawienie kuli ziemskiej, jako planety, która znajduje się w poważnym zagrożeniu ekologicznym - odpowiedzi na pytania stawiane przez n-lkę, Dzieci potrafią: - formułować wypowiedzi kilkuzdaniowe; -wiązać kolejne zdania w dłuższą wypowiedź; Prezentacja ilustracji kontrastowych przedstawiających środowiska zanieczyszczone i wolne od zanieczyszczeń
3.Zabawa z programem edukacyjnym „Chcę, aby na moim niebie było słońce”- gra komputerowa (w zespołach dwuosobowych, metodą „Mistrz i uczeń”) - prowadzenie kursora myszki po ekranie; -klikanie myszą w wybranym obszarze ekranu; - pomoc Tomkowi, Magdzie i Gapie w oczyszczaniu ziemi, wody i powietrza Dzieci potrafią: _ segregować śmieci - stosować zasady ochrony przyrody - posługiwać się myszką przy korzystaniu z programu;
4.Zabawa ruchowa „Wypoczywamy na łonie przyrody” - dzieci biegają po leśnej polanie w rytm muzyki, na przerwę – nasłuchują odgłosów przyrody np. śpiew ptaków, szum wody itd. Dzieci potrafią: - rozróżnić dźwięki z otoczenia (odgłosy przyrody) Płyta CD
5.Radosna ziemia – praca w zespołach -dzieci w kilkuosobowych zespołach „obdarowują” ziemię uśmiechem poprzez naklejanie sylwet w odpowiednie miejsca zwierząt, ptaków, ryb, roślin, ludzi - dekorowanie sali „globusami” Dzieci potrafią: - rozpoznać na kuli ziemskiej ląd, wodę, powietrze - nakleić we właściwym miejscu sylwety - pokazać, jaką chcą mieć ziemię (pomoce - pusta smutna kula ziemska, sylwety zwierząt, ptaków, ryb, roślin, ludzi, uśmiech)
7. Podziękowanie dzieciom za wspólną zabawę. Wyłączenie komputerów. -dzieci kończą pracę przy komputerze korzystając ze wskazówek i pomocy opiekuna Dzieci potrafią: -wyjść poprawnie z programu; -wyłączyć komputer.
Rebus ortofoniczny Z pierwszych głosek ułóż nowy wyraz
proponowane wyrazy to: gruszka, listek, oko, but, ul, samolot (rozwiązanie to globus)
opracowała mgr Urszula Gabryś |