Cel ogolny: - poszerzenie wiedzy o Unii Europejskiej.
Cele operacyjne. 1. Uczeń wie: - czym jest Unia Europiejska; - zna symbole Unii Europiejskiej. 2. Uczeń potrafi: - wymienic i wskazac na mapie państwa członkowskie Unii Europejskiej; - dostrzegać róznice kulturowe miedzy członkmi Unii Europejskiej; - wymienić cechy charakterystyczne prezentowanego kraju unii Europejskiej.
Metody. - odpowiadanie ilustrowane; - praca z mapą; - obserwacja.
Środki dydaktyczne. - flagi Unii Europejskiej; - tekst „Ody do radości”; - mapa; - papierowe”starożytne” kolumny; - nagranie hymnu Unii Europejskiej; - papierowe puzzle; - pieniądze obowiązujące w większości państw Unii, czyli Euro.
Przebieg zajęć. Zajęcia te prowadzone są na sali gimnastycznej, w której wydzielono miejsce imitujące starożytną scenę, na której odbywa się spotkanie „na szczycie” państw członkowskich Unii Europejskiej. Spotkanie prowadzone jest przez 4 osoby: dwoje nauczycieli przebranych w białe tuniki (z racji, że spotkanie odbywa się w Grecji), natomiast pozostała dwójka – to dygnitarze pokazujący najważniejsze informacje o państwach Unii. Na sali rozstawione są stanowiska, przy których siedzą uczniowie poszczególnych klas. Ich zadanie polega na tym, iż mają oni zapoznać pozostałych sluchaczy z państwem, jakie mają na owym „spotkaniu na szczycie” zaprezentować. Spotkanie rozpoczyna hymn Unii Europejskiej, czyli „Oda do radości”. Nastepnie prowadzący wyjaśniaja pojęcie „Europa”, które pochodzi podobnie z asyryjskiego słowa „ereb”, czyli zachód. Europa była postrzegana jako kraj gdzie zachodzi słońce. Nawiązanie do mitologii: Europa była córka fenickiego króla Agenora, zakochany w niej Zeus przybrawszy postać łagodnego, białego byka o złoconych rogach porwał ukochana na Kretę. Z ich związku narodziło się trzech synów, byka zaś przeniósł Zeus na firmament niebieski jako gwiazdozbiór i znak zodiaku. Nastepnie odbywa się prezentacja państw Unii Europejskiej. Rozpoczynamy ja od układania na dużej tablicy puzzli. Liderzy grupy wybieraja fragment układankiz nazwą prezentowanego państwa i umieszczają je w odpowiednim miejscu na tablicy. W ten sposób tworzy się mapa, na której widnieją nazwy państw członkowskich Unii Europejskiej. Każda klasa zaznajamia pozostalych uczestników oewgo spotkania z państwem Unii, które przypadło im przedstawić. Forma prezentacji jest dowolna. Po dokonaniu przez uczniów prezentacji, nauczyciele prowadzący przedstawiają symbole Unii Europejskiej. Informują również, że 9 maja jest dniem Unii. Grupa prowadząca dokonuje oceny prezentacji i wybieraja tę grupe, na którą najciekawiej przedstawiła dany kraj Unii Europejskiej i wzbudzila nią najwieksze zainteresowanie. Natępuje Pozegnanie wszystkich zgromadzonych. Wszyscy uczestnicy opuszczają salę gimnastyczną, w tle ponownie rozbrzmiewa znana już uczniom muzyka, czyli hymn Unii Europejskiej „Oda do radości”.
Opracowały: Aleksanda Szymczak
Współpraca: Ewelina Stolecka Magdalena Półgrabia
Potwierdził realizację Zespół Szkół Specjalnych im. Marii Grzegorzewskiej |