Lp. |
NEGATYWNA |
DOBRA |
WYRÓŻNIAJĄCA |
1. |
Nauczyciel ma problemy z realizacją programu dydaktyczno-wychowawczego. |
Prawidłowo planuje i realizuje program dydaktyczno-wychowawczy. |
Podejmuje działania innowacyjne planując i realizując program dydaktyczno-wychowawczy lub realizuje projekt autorski. |
2. |
Niewłaściwie dobiera formy i metody pracy, nie osiąga założonych celów zajęć. |
Zna i prawidłowo dobiera formy i metody pracy, osiąga zaplanowane cele. |
Efektywnie poszukuje nowatorskich form i metod pracy. |
3. |
Nie stosuje dostępnych środków dydaktycznych, nie dba o warsztat pracy. |
Prawidłowo stosuje dostępne środki dydaktyczne, dba o warsztat pracy. |
Oprócz dostępnych, stosuje środki dydaktyczne wykonane samodzielnie; wzbogaca swój warsztat pracy. |
4.
|
Ma problemy z organizacją zajęć oraz z dyscypliną na lekcji.
|
Prawidłowo organizuje pracę uczniów na zajęciach i dba o zachowanie odpowiedniej dyscypliny uczniów na lekcjach. |
Potrafi zaproponować uczniom ciekawe formy zajęć, tworzy przyjazny klimat uczenia się. Nie ma problemów z utrzymaniem dyscypliny na lekcji. |
5. |
Zaniedbuje lub lekceważy przepisy dotyczące bezpieczeństwa uczniów i warunków pracy. |
Zna, stosuje i przestrzega przepisy dotyczące bezpieczeństwa uczniów i warunków pracy w szkole oraz potrafi przewidywać niebezpieczeństwa i eliminować je, szczególnie w sytuacjach pozaszkolnych. |
Dodatkowo stosuje w swojej pracy dydaktyczno-wychowawczej programy profilaktyczne. |
6. |
Nie jest zainteresowany pobudzaniem inicjatywy uczniów. |
Potrafi pobudzać inicjatywę uczniów poprzez inspirowanie ich do działań i rozwiązywania problemów samodzielnie lub zespołowo. |
Potrafi pobudzić inicjatywę uczniów poprzez inspirowanie ich do działań widocznych na forum szkolnym i pozaszkolnym oraz sprawuje opiekę nad tymi inicjatywami. |
7. |
Nie interesuje się udziałem swoich uczniów w konkursach przedmiotowych, sportowych i innych. |
Zachęca uczniów do udziału w konkursach przedmiotowych, sportowych i innych. |
Aktywnie przygotowuje swoich uczniów do udziału w różnego rodzaju konkursach. Jest organizatorem konkursów. |
8. |
Nie umie stosować narzędzi pomiaru osiągnięć uczniów ani interpretować uzyskanych przy ich pomocy wyników. |
Umie stosować narzędzia pomiaru osiągnięć uczniów oraz interpretować uzyskane przy ich pomocy wyniki. |
Umie wytwarzać narzędzia diagnozy odpowiednie do zakładanych celów oraz wykorzystywać uzyskane wyniki do podnoszenia jakości pracy. |
9. |
Nie reaguje na sygnalizowane przez ucznia problemy związane z patologią w jego rodzinie lub otoczeniu. |
Reaguje na sygnalizowane przez ucznia problemy związane z patologią w jego rodzinie lub otoczeniu i szuka ich rozwiązania. |
Dostrzega, reaguje i rozwiązuje (sam lub we współpracy z różnymi instytucjami) problemy ucznia związane z patologią w jego rodzinie lub otoczeniu. Prowadzi pedagogizację rodziców. |
10. |
Uchyla się od działań pozalekcyjnych. |
Podejmuje działania pozalekcyjne lub pozaszkolne wyznaczone przez plan wychowawczy szkoły. |
Aktywnie podejmuje działania wynikające z planu wychowawczego szkoły oraz poświęca uczniom i szkole swój wolny czas. |
11. |
Nie realizuje przydzielonych zadań wynikających z potrzeb szkoły. |
Wykonuje przydzielone czynności dodatkowe wynikające z potrzeb szkoły. |
Inicjuje i aktywnie wykonuje dodatkowe zadania i sprawuje opiekę nad różnymi projektami wynikającymi z potrzeb szkoły. |
12. |
Nie przestrzega zgodności swych działań z obowiązującymi w szkole przepisami i regulaminami. |
Przestrzega zgodności swych działań z obowiązującymi w szkole przepisami i regulaminami. |
Uczestniczy w tworzeniu wewnętrznych dokumentów regulujących pracę szkoły. |
13. |
Notorycznie ma problemy z prawidłowym prowadzeniem dokumentacji szkolnej. |
Prawidłowo, terminowo i bez zastrzeżeń prowadzi dokumentację szkolną. |
Prowadzi dodatkową dokumentację, związaną np. z pracą z uczniem trudnym lub zdolnym (karty obserwacji). |
14. |
Nie przestrzega dyscypliny pracy, nie respektuje zarządzeń i zaleceń przełożonych ani przepisów prawa. |
Przestrzega dyscypliny pracy, respektuje zarządzenia i zalecenia przełożonych oraz przepisy prawa. |
Przykładnie przestrzega dyscypliny pracy, prezentuje szczególną obowiązkowość i odpowiedzialność, czym wpływa pozytywnie na postawy pozostałych pracowników szkoły. |
15. |
Prezentuje niski poziom kultury oraz zachowanie sprzeczne z zasadami etyki, przejawia lekceważący stosunek do innych, negatywnie oddziałuje na postawy z zaangażowanie pozostałych nauczycieli. |
Jego postawa etyczno-zawodowa i kultura współżycia społecznego nie budzą zastrzeżeń. |
Wykazuje wysoką kulturę osobistą i takt pedagogiczny. Potrafi zapobiegać konfliktom i łagodzić je. Przejawia wszelkie cechy powołania zawodowego. |
16. |
Nie dzieli się swoim doświadczeniem zawodowym, uchyla się od pomocy innym nauczycielom. |
Dzieli się swoimi refleksjami i doświadczeniem zawodowym, chętnie udziela pomocy innym nauczycielom. |
Upowszechnia swoje osiągnięcia i publikacje, udostępnia scenariusze zajęć, prowadzi otwarte zajęcia dla nauczycieli lub jest opiekunem stażysty. |
17. |
Uchyla się od uczestnictwa w różnych formach doskonalenia zawodowego. |
Uczestniczy w różnych formach doskonalenia zawodowego na terenie szkoły (zespoły samokształceniowe, rady szkoleniowe, spotkania z metodykiem). |
Aktywnie uczestniczy w szkolnych i pozaszkolnych formach doskonalenia zawodowego. Systematycznie podnosi swoje umiejętności i kwalifikacje, pełni funkcję przewodniczącego zespołu samokształceniowego lub wykorzystuje w swojej pracy pedagogicznej inne posiadane uprawnienia i kwalifikacje. |
18. |
Uchyla się od korzystania z techniki komputerowej i informacyjnej. |
Okazjonalnie wykorzystuje technikę komputerową i informacyjną. |
Systematycznie wykorzystuje technikę komputerową i informacyjną. |
19. |
Nie wyciąga wniosków z popełnionych błędów. |
W swojej pracy pedagogicznej potrafi wyciągać wnioski z popełnionych błędów i stosownie dokonywać odpowiednich korekt. |
Diagnozuje poziom swojej pracy poprzez poddawanie go procesowi ewaluacji (arkusze ewaluacyjne), oraz stosownie do uzyskanych wyników koryguje swoje działania. |
20. |
Nie współpracuje nie szuka kontaktów z organizacjami i instytucjami. |
Współpracuje z organizacjami szkolnymi i z instytucjami i organizacjami pozaszkolnymi zakresie potrzeb wychowanków. |
Nawiązuje kontakty, koordynuje i organizuje współpracę szkoły z różnymi instytucjami, organizacjami i zakładami pracy. |
21. |
Nie dba o estetykę i wystrój sal. |
Dba o wystrój sali i estetykę przydzielonych miejsc i pomieszczeń w szkole, wykazuje dbałość o mienie szkolne. |
Wykazuje szczególną dbałość o estetykę i wystrój sali włącza uczniów i rodziców do współpracy, pozyskuje sponsorów na rzecz klasy i szkoły. |
22. |
Nie bierze udziału w tworzeniu pozytywnego wizerunku szkoły. |
Bierze udział w tworzeniu pozytywnego wizerunku szkoły. |
Przyczynia się do wzbogacania oferty edukacyjnej szkoły oraz kultywowania jej tradycji i tworzenia pozytywnego wizerunku. |