Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Z ortografią za pan brat

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3094 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Uczeń z objawami dysleksji rozwojowej potrzebuje zwiększonego zainteresowania nauczycieli. Pracować z nim należy systematycznie, wykonując różne ćwiczenia połączone z analizą ortograficzną.Taka praca może się odbywać w ramach zajęc lekcyjnych, a także na zajęciach wyrównawczych.Te ostatnie są cenną pomocą przy nadrabianiu braków i utrwalaniu zaległości.

Scenariusz zajęć wyrównawczych z języka polskiego.




Cele operacyjne:

-uczeń zna zasady ortograficzne z ó, rz

-stosuje prawidła pisowni w określonych wyrazach

-czyta ze zrozumieniem polecenia

-samodzielnie redaguje zdania


Metody: praktycznego działania, słowna


Formy: praca zespołowa, indywidualna

Pomoce: karty pracy, tablice poglądowe, krzyżówka



Uproszczony tok zajęć:

1.Powitanie

2.Nawiązanie do tematu zajęć.

3.Podanie tematu i celów zajęć.

4.Praca na tekście “Królewna Różyczka” -podział grupy na dwa zespoły

“Królewna Różyczka”


Królewna Różyczka nie posłuchała rodziców. Wymknęła się spod opieki dworzan i krętymi schodami wbiegła na wysoką wieżę. Wędrówka zakończyła się pomyślnie. W malutkim pokoiku siedziała zła wróżka. Przędła nić na kołowrotku. Nastrój księżniczki bardzo się poprawił. Różyczka chciała spróbować, jak się to robi, ale gdy tylko wzięła wrzeciono do ręki, ukuła się w palec i zasnęła na sto lat. Razem z nią usnął cały dwór: król, królowa dworzanie, służba, zwierzęta domowe, a nawet przyjaciółka królewny-ruda wiewiórka. Wokół zamku wyrósł gęsty, różany płot, broniący dostępu śmiałkom.


a)Przeczytaj uważnie tekst i odpowiedz na pytania. Jedna osoba czyta pytania, druga na nie odpowiada.Potem następuje zmiana.

-Dokąd wymknęła się królewna Różyczka?

-Kogo spotkała na wieży?

-Co robiła wróżka?

-Co przydarzyło się królewnie?

-Jakie to wydarzenie miało skutki?

-Co wyrosło dookoła zamku?

b) I zespół- w tekście podkreślcie 8 wyrazów z ó

II zespół- w tekście znajdź przynajmniej 3 wyrazy, które zawierają ó wymienne. Wypisz je.

Po wypisaniu tych wyrazów uczniowie podają formy, w których doszło do wymiany.

c)I zespół- w podanym ciągu wyrazów ukryły się wyrazy z ó. Wypisz je i podkreśl te, które pochodzą z tekstu.

Jkhukrólnuyfrgóraburakbórmjuldwórloikowokółmtgyudółjmkkoenastrójmkoewróżba

II zespół- od podanych wyrazów utwórz przymiotniki

król-

nastrój-

róża-

d)I zespół-rozwiąż rebusy

król+owa=

wę+zdrów+ka=

wiek+wióry+ka=

nas+trójka=

w+róża+bas=


II zespół-w podanych wyrazach ukryły się inne. Znajdź je i zapisz.

wiewiórka-

nastrój-

królowa-

wędrówka-

wróżka-

5.Rozwiązywznie krzyżówki z rz.

Uczniowie kolejno podchodzą do tablicy i wpisują odgadnięte hasła.

1.Może być rzeki albo talerza.

2.Czasami ciągnie ją traktor lub samochód.

3.Zielone, szumiące, rzucające cień.

4.Brzęczący owad.

5.Jesienią wyruszamy do lasu na ich poszukiwanie.

6.Siedzimy na nim przy stole.

7.Jest w dobrej komitywie z ćwikłą.

8.Straszny krzyk.

Jaka zasada ortograficzna jest tutaj przedstawiona?


6.Ćwiczenie językowe “Kto, co to jest”


“ma koronę i rządzi królestwem”- król

“skacze zwinnie po drzewach”-wiewiórka

“zarówno oswojone, jak i dzikie” – zwierzęta

“kolczasta ozdoba ogrodów” – róża

“chodzenie po górach” – wędrówka

“ktoś na pogaduchy od serca” – przyjaciółka

“ukuła się nim w palec księżniczka”- wrzeciono

Odgadnięte wyrazy uczniowie zapisują na tablicy.

6.Ćwiczenia w ustnym redagowaniu zdań.

Wybierzcie jeden wyraz zapisany na tablicy i ułóżcie z nim zdanie.Proszę to zrobić ustnie.

7.Zabawa “Psotny krasnal”.

Każdy zespół otrzyma kartę, na której psotny krasnal poprzestawiał litery lub sylaby. Naprawcie jego błędy

.

I zespół – przestawienie sylab

mio rze sło , ko jarz le , kół jas ka, ków ka ma

mio rze sło , ko jarz le , kół jas ka, ków kama
II zespół- przestawienie liter.

p y rz o r a d, w z ó k e , a ł p ó k , ł o ó w k e

Odczytajcie utworzone wyrazy.

8.Ćwiczenie “Ortograficzny ogródek”

Każdy z was otrzyma kartę pracy.Proszę zapoznać się z instrukcją i wykonać ćwiczenie.

I zespół

W kwiatach ukryły się części wyrazów. Wpisz je w odpowiednie miejsca tak, aby utworzyć wyrazy. Będą one nazwami owoców, kwiatów lub warzyw.

po .....ka , ......kiewka , ....ża , .....kwinia, ja....bina

II zespół

Jakie kwiaty, owoce lub warzywa można zasadzić na klombie? Na każdym płatku wpisz nazwę kwiata, owocu lub warzywa. Obok kwiatów masz wskazówki, które pomogą Ci w odgadnięciu nazwy.

-podobny do węża, znakomity na mizerię

-królowa kwiatów

-amerykańska, podobna do jagody

-ma większe strączki od grochu,

-często po nim boli brzuch

-wiosenne warzywo do chrupania

wiosenne warzywo do chrupania
-jest w dobrej komitywie z ćwikłą

jest w dobrej komitywie z ćwikłą
-pyszny owoc z duża pestką

-z niej korale

9.Odczytanie powstałych wyrazów. Podział wyrazów na sylaby.

10.Zabawa w detektywa.

Który wyraz nie pasuje do danej grupy? Wyjaśnij, dlaczego?

I zespół

a)przygoda b)pióro

trzask ósemka

rowerzysta stół

brzoza podróż

II zespół

a) morze b) klasówka

rzemiosło majówka

marzec zasuwka

dworzec ciężarówka

I zespół-wybierz 3 wyrazy i ułóż z nimi zdania.

II zespół- wybierz 5 wyrazów i ułóż z nimi zdania.

11.Na zakończenie zajęć rozwiążemy kilka zagadek

.

a)Jakie zwierzątka mają wiórki?

b)który ptak ma kółka?

c)Co robi rzeka?

d)Co to za rządek?

e)Jaka atmosfera ma strój?

f)Który ser ma róg?

12.Podsumowanie zajęć

Na dzisiejszych zajęciach utrwaliliśmy reguły ortograficzne z ó i rz .Mam nadzieję, że ćwiczenia były interesujące. Które z nich podobało się wam najbardziej?


Opracowała: Sylwia Łąkowska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie