Zestaw: "Egzamin Gimnazjalny Matematyczno-Przyrodniczy 2005 Styczeń opracowane przez OKE"
0. Zadanie 1. (0-1) Ciało niebieskie świecące światłem odbitym od jego powierzchni, krążące wokół Słońca lub innych gwiazd to satelita planeta gwiazda kometa
1. Zadanie 2. (0-1) Wodna powłoka Ziemi to jonosfera troposfera hydrosfera termosfera
2. Zadanie 3. (0-1) Na wykresie kołowym przedstawiono procentowy udział wód w ogólnej powierzchni Ziemi. Ile procent powierzchni Ziemi zajmują wody?
50 % 60 % 71 % 85 %
3. Zadanie 4. (0-1) Woda to jedna z bardzo ważnych substancji potrzebnych do życia. Może ona występować tylko w stanie ciekłym tylko w stanie stałym tylko w stanie gazowym we wszystkich stanach skupienia
4. Zadanie 5. (0-1) W jakich warunkach woda ulega rozkładowi na tlen i wodór? Pod wpływem prądu elektrycznego temperaturze od +4 οC do 0οC Podczas parowania Podczas gotowania
5. Zadanie 6. (0-1) Rysunek przedstawia jeden ze sposobów oczyszczania wody.Wskaż prawidłową nazwę przedstawionego procesu.
Dekantacja Filtracja Destylacja Sublimacja
6. Zadanie 7. (0-1) Pewna substancja ma następujące właściwości: 1. ciecz, 2. bezbarwna, 3. wrze w temperaturze 1000C pod normalnym ciśnieniem, 4. jej temperatura krzepnięcia wynosi 00C, 5. ma niskie przewodnictwo cieplne i elektryczne. Substancją tą jest metan chlorek sodu kwas octowy tlenek wodoru
7. Zadanie 8. (0-1) Podczas gotowania wody wyparowało 3% jej początkowej masy. Wskaż wzór pozwalający obliczyć masę przegotowanej wody. x ? to masa nieprzegotowanej wody, y ? to masa przegotowanej wody y = 0,97x y = 0,03x y = x : 0,97 y = x ? 0,03
8. Zadanie 9. (0-1) Związkiem chemicznym występującym w największej ilości w wodach mórz i oceanów jest KCl CaCO3 MgS04 NaCl
9. Zadanie 10. (0-1) Przepływające wzdłuż wybrzeży ciepłe prądy morskie powodują ochłodzenie i opady. ocieplenie i susze. ocieplenie i opady. ochłodzenie i susze.
10. Zadanie 11. (0-1) Trzy domy (D1, D2, D3) wybudowano tak, jak na poniższym rysunku. Hydrant (ujęcie wody ? H) należy usytuować tak, aby do każdego domu była ta sama odległość.Miejsce hydrantu (punktu H) należy wyznaczyć jako punkt przecięcia się
11. Zadanie 12. (0-1) Kry lodu utrzymują się na powierzchni wody, częściowo w niej zanurzone. Na podstawie tej obserwacji można powiedzieć, że gęstość lodu jest taka sama jak gęstość wody gęstość lodu jest mniejsza od gęstości wody gęstość lodu jest większa od gęstości wody nie można wnioskować o gęstości substancji
12. Zadanie 13. (0-1) Wybierz nazwę procesu, w wyniku którego woda przyjmuje postać lodu. Topnienie Krzepnięcie Parowanie Sublimacja
13. Zadanie 14. (0-1) Rysunek przedstawia część morza lub jeziora. Jest to
półwysep cieśnina lub kanał kanał lub zatoka zatoka
14. Zadanie 15. (0-1) Poniższy wykres przedstawia dobowe zmiany zawartości tlenu i dwutlenku węgla w wodzie stawu, w którym występują różne rośliny i zwierzęta. Dokonaj analizy wykresu i wskaż, które z poniższych stwierdzeń jest poprawne.
Woda tego stawu zawiera najwięcej tlenu w godzinach 1200 ? 1300. Zawartość tlenu jest najmniejsza w tym samym czasie, w którym maksymalnie wzrasta zawartość dwutlenku węgla. Zawartość dwutlenku węgla w wodzie wykazuje większe wahania dobowe niż zawartość tlenu. W południe różnica pomiędzy zawartością tlenu i dwutlenku węgla w wodzie stawu jest największa.
15. Zadanie 16. (0-1) Uczniowie wykonali doświadczenie, w którym badali wpływ temperatury wody na intensywność ruchów pokryw skrzelowych ryb. Wyniki zebrali w tabeli, a następnie sporządzili wykres.
A B C D
16. Zadanie 17. (0-1) Pantofelki (pierwotniaki słodkowodne) rozmnażają się przez podział i ich liczba podwaja się w czasie 24 godzin. Po 72 godzinach liczba pantofelków zwiększy się trzykrotnie czterokrotnie ośmiokrotnie dziewięciokrotnie
17. Zadanie 18. (0-1) Wskaż wzór tlenku niemetalu, który nie wchodzi w reakcję z wodą, dzięki czemu możemy spokojnie korzystać ze słonecznych kąpieli w nadmorskich piaszczystych plażach. SiO2 CO2 SO2 CaO
18. Zadanie 19. (0-1) Za okno wystawiono dwa słoiki: z wodą słodką i z wodą słoną. Temperatura powietrza za oknem wynosiła minus trzy stopnie Celsjusza. Wskaż zdanie, które właściwie opisuje stan wody po trzech godzinach. W obu słoikach woda zamarznie Woda słodka wyparuje, a woda słona zamarznie Woda słodka pozostanie cieczą, a woda słona zamarznie Woda słodka zamarznie, a woda słona pozostanie cieczą
19. Zadanie 20. (0-1) Tomek przygotował 4 zestawy doświadczalne takie, jak przedstawiony na rysunku. Gałązki trzykrotki jednakowej długości i z taką samą liczbą liści umieścił w cylindrach z równą ilością wody. Na powierzchnię wody wkropił niewielką ilość oleju, aby ograniczyć parowanie. Zestawy umieścił w miejscach o takim samym oświetleniu, ale różnej temperaturze (odpowiednio 150C, 200, 250 i 300). Po upływie 4 godzin porównał poziom wody w cylindrach. W tym doświadczeniu uczeń badał
wpływ temperatury na proces fotosyntezy wpływ ilości wody na proces oddychania wpływ temperatury na proces transpiracji wpływ ilości wody na proces fotosyntezy
20. Zadanie 21. (0-1) Do kulki śniegowej o promieniu 2 cm Adam dołożył tyle śniegu, że otrzymał kulkę o promieniu trzy razy większym. Ile razy zwiększyła się objętość kulki śniegowej? 3 6 9 27
21. Zadanie 22. (0-1) Wojtek był w domu tylko z młodszym bratem. Nagle, w czasie zabawy, brat spadł ze schodów i stracił przytomność. Przerażony Wojtek nie wiedział, co najpierw zrobić. Ustal, w jakiej kolejności powinno się wykonać podane czynności: 1. wezwać pogotowie ratunkowe, 2. odchylić głowę ku tyłowi, 3. zastosować sztuczne oddychanie, 4. powiadomić rodziców, 5. sprawdzić, czy brat nie ma nic w ustach; a w przypadku, gdyby coś miał w ustach ? usunąć. 5 ? 2 ? 3 ? 1 ? 4 1 ? 4 ? 3 ? 2 ? 5 4 ? 1 ? 2 ? 5 ? 3 3 ? 2 ? 5 ? 4 ? 1
22. Zadanie 23. (0-1) Na podstawie poniższego rysunku wyznacz objętość kamienia wrzuconego do wody.
256 cm? 128 cm? 384 cm? 488 cm?
23. Zadanie 24. (0-1) Gdy otwierano śluzę, poziom wody w jeziorze obniżał się o 9 cm na godzinę. Wskaż wzór, który prawidłowo opisuje zależność poziomu wody w jeziorze (p) od czasu spływu wody. Początkowy stan poziom wody w jeziorze to 4,2 m. p(t) = 420 ? 9t p(t) = 420 + 9t p(t) = 420 + t p(t) = 9t - 420
24. Zadanie 25. (0-1) Wody rzeki Churun (Chile) spadają z wysokości 1050 metrów tworząc najwyższy wodospad świata. Temperatura wody u podnóża wodospadu jest niższa niż na szczycie wyższa niż na szczycie taka sama jak na szczycie zależna tylko od temperatury powietrza