Zestaw: "Z09 - Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej 2015 czerwiec"
0. Którą technikę komunikacji alternatywnej może zastosować terapeuta zajęciowy do komunikacji z dzieckiem, które nie mówi i ma zdiagnozowany autyzm wczesnodziecięcy? Fonogesty Piktogramy Alfabet Lorma Znaki daktylograficzne
1. Grupę podopiecznych z zespołem Downa, przebywających w warsztacie terapii zajęciowej, terapeuta powinien zmotywować do zdrowego stylu życia poprzez zorganizowanie cyklu wykładów na temat roli witamin w odżywianiu człowieka czytanie artykułów dotyczących chorób cywilizacyjnych organizowanie wyjść do kina organizowanie aktywnych form spędzania czasu wolnego
2. Terapeuta zajęciowy pracując z chorą na stwardnienie rozsiane, dla poprawienia funkcji motoryki małej powinien zastosować techniki relaksacyjne, muzykoterapię receptywną ćwiczenia na równoważni, papieroplastykę choreoterapię, zabawy z taśmą i piłką ćwiczenia manipulacyjne, prace z użyciem mas plastycznych
3. Styl rozwiązywania konfliktów, polegający na znalezieniu rozwiązania przez częściową rezygnację z własnych potrzeb na rzecz adekwatnych ustępstw ze strony partnera, nosi nazwę unikania kompromisu rywalizacji współpracy
4. Terapeuta, który nie ulegając presji podopiecznego konsekwentnie powtarzał ten sam argument w rozmowie z podopiecznym, zastosował technikę wspomagającą asertywną odmowę, określaną jako zdarta płyta otwarte drzwi zasłona dymna asertywne uznanie błędu
5. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2004 roku w sprawie warsztatów zajęciowych rada programowa ocenia indywidualne efekty rehabilitacji przy udziale uczestnika warsztatu nie rzadziej niż raz na rok raz na kwartał raz na dwa miesiące raz na pół roku
6. Która cecha tzw. dobrego planu pozwala na realizację zadań planowych, także w zmienionych warunkach, przez uwzględnienie w nim możliwości różnych wariantów rozwiązań? Konkretność Elastyczność Kompletność Celowość
7. Metoda problemowa, która polega na naśladowaniu, odwzorowywaniu rzeczywistości oraz na odgrywaniu pewnych ról według zasad rządzących w prawdziwym świecie, to gra sytuacyjna towarzyska konstrukcyjna symulacyjna
8. Pan Artur od kilku miesięcy mieszka w domu pomocy społecznej, cały swój wolny czas spędza samotnie w pokoju i maluje pejzaże olejne. W jaki sposób terapeuta może zmotywować podopiecznego do integracji z mieszkańcami domu pomocy społecznej? Zaproponować prowadzenie gimnastyki porannej Zachęcić do oglądania obrazów znanych artystów Zaproponować wykonanie okładki do książki Zorganizować wystawę jego prac w DPS
9. Muzykoterapia aktywna przeciwwskazana jest w zaburzeniach psychosomatycznych w ostrych stanach psychotycznych w stanach depresyjnych w leczeniu nerwic
10. Pierwszoplanowym zadaniem terapeuty zajęciowego, opracowującego scenariusz zajęć, jest wyznaczenie sposobów ewaluacji zajęć technik realizacji zajęć celów terapeutycznych zajęć metod realizacji zajęć
11. Pacjentka przebywająca na oddziale neurologicznym ma trudności z rozpoznawaniem przedmiotów i z opisywaniem przedmiotów z pamięci. Taki rodzaj zaburzeń to apraksja afonia agrafia agnozja
12. Terapeuta zwracając się do podopiecznej słowami: Nie podoba mi się to, że niszczysz książkę, ponieważ inni też chcieliby z niej korzystać, zastosowa naganę z ostrzeżeniem informację zwrotną aktywne słuchanie komentarz
13. Pracownia introligatorska do prowadzenia terapii zajęciowej powinna być wyposażona w stół stolarski, narzędzia do obróbki drewna, szkło płaskie i wypukłe w stoły, krzesła, sztalugi, instrumenty muzyczne, materiały malarskie w stół, kuchenkę elektryczną, obcinarkę, tłoczarkę do liter, kątownik w duży stół, przybory krawieckie, maszyny do szycia, żurnale
14. Która ze wskazanych metod jest wykorzystywana do hamowania nieprawidłowych odruchów i wyzwalania ruchów jak najbardziej zbliżonych do prawidłowych wzorców ruchowych u dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym? T. Karskiego NDT Bobath Mc Kenziego J. Pilatesa
15. Planując wyposażenie sali doświadczania świata w urządzenia stymulujące zmysł wzroku i słuchu, terapeuta zajęciowy powinien wskazać konieczność zakupu: światłowodów, tablic świetlno-dźwiękowych materaców, instrumentów muzycznych koców, olejków zapachowych tapczanów, projektora
16. Terapeuta pracując z 6-letnim dzieckiem, które odczuwa silne napięcie emocjonalne, izoluje się od grupy oraz odczuwa lęk przed otaczającą go rzeczywistością, powinien zastosować trening umiejętności praktycznych ergoterapię bajkoterapię trening radzenia sobie ze złością
17. Organizując zajęcia dla podopiecznego uczulonego na pyłki traw i środki chemiczne, terapeuta zajęciowy powinien planować zajęcia w pracowni ogrodniczej informatycznej stolarskiej introligatorskiej
18. Głównym celem terapii zajęciowej dla podopiecznego z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym jest usprawnianie manualne rozwijanie zdolności plastycznych przygotowanie do podjęcia pracy zawodowej uczenie samodzielnego funkcjonowania w życiu codziennym
19. W środowiskowym domu samopomocy oceny osiągniętych rezultatów postępowania terapeutycznego w odniesieniu do podopiecznych dokonuje rada programowa zespół terapeutyczno-leczniczy zespół wspierająco-aktywizujący zespół terapeutyczno-opiekuńczy
20. U podopiecznego po amputacji kończyn dolnych, który martwi się, że nie będzie mógł realizować swojej pasji związanej z podróżowaniem i fotografowaniem, występuje deprywacja potrzeby przynależności szacunku miłości samorealizacji
21. Wskaż właściwą kolejność przebiegu etapów procesu terapeutycznego w terapii zajęciowej Diagnoza, określenie celów, wybór metod, planowanie, prowadzenie terapii, monitoring Planowanie terapii, dobór metod i form, prowadzenie terapii, ocena efektów Wywiad środowiskowy, diagnoza, prowadzenie terapii, ocena efektów Analiza dokumentacji medycznej, określenie celów i tematyki zajęć, prowadzenie terapii, monitoring
22. Która czynność jest kluczowa i powinna zawsze poprzedzać opracowanie indywidualnego planu terapii zajęciowej przez terapeutę zajęciowego? Określenie możliwości i ograniczeń podopiecznego Dobór pomocy dydaktycznych Określenie standardów planu i ewaluacja Wybór metod monitorowania i ocena efektów
23. W terapii ukierunkowanej na usprawnienie koordynacji wzrokowo-ruchowej siedmioletniej dziewczynki z MPD należy uwzględnić nadmuchiwanie balonów, puszczanie baniek, udział w grach zespołowych malowanie palcami, pędzelkiem, wypełnianie konturów wyjścia do kina, teatru, filharmonii wyjścia na spacer do parku, gry bieżne i skoczne
24. Fundacja Radosny człowiek, która prowadzi warsztat terapii zajęciowej, jest zobowiązana do prowadzenia dokumentacji dotyczącej działalności rehabilitacyjnej, zgodnie z ustawą o fundacjach z ustawą o ochronie zdrowia psychicznego z rozporządzeniem w sprawie domów pomocy społecznej z rozporządzeniem w sprawie warsztatów terapii zajęciowej
25. Terapeuta zajęciowy zauważył, że podopiecznemu cierpiącemu na zespół depresyjny skończyły się leki. W tej sytuacji powinien skontaktować go z lekarzem rodzinnym z psychologiem z psychiatrą z coachem
26. Terapeuta zajęciowy projektując prezentację multimedialną na zajęcia z edukacji zdrowotnej, powinien posłużyć się programem Power Point Action Access Word Pad
27. Terapeuta, który zwrócił się do podopiecznego słowami: Z tego co mówisz rozumiem, że zorganizowanie wystawy prac to dobry pomysł, zastosował technikę aktywnego słuchania nazywaną odzwierciedleniem parafrazą zachętą dowartościowaniem
28. W ramach usprawniania czynności komunikowania z chorym z afazją, terapeuta powinien mówić za chorego i kończyć rozpoczęte przez niego zdanie podpowiadać słowa w trakcie, gdy zastanawia się nad ich doborem poprawiać w trakcie wypowiedzi niegramatycznie brzmiące i niewłaściwie dobrane słowa nie ponaglać go, zwracać uwagę na mimikę, gesty i wskazywane przedmioty
29. Podczas komunikacji interpersonalnej wykorzystuje się czynniki paralingwistyczne, do których zalicza się wyraz twarzy cechy temperamentu zapach, rumieńce, łzawienie oczu ton głosu, tempo mowy, chrząknięcia
30. Terapeuta w ramach zajęć terapeutycznych dla 20-letniej Agnieszki z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, mając na uwadze zwiększenie jej samodzielności w życiu codziennym, powinien zaproponować podopiecznej wspólne rozwiązywanie krzyżówek przygotowanie posiłku spacery wyjście do kina
31. Planując zajęcia z podopiecznym słabo widzącym, należy pamiętać przede wszystkim o przygotowaniu siedzenia z wygodnym oparciem o podpórce pod przedramię o właściwym oświetleniu stanowiska pracy o podwyższonym blacie stołu
32. Podopieczna cierpiąca na zaburzenia afektywne dwubiegunowe od niedawna stała się konfliktowa, oddała biżuterię pod zastaw w lombardzie i zaciągnęła kredyt w banku. Śpi po 2-3 godziny na dobę, nocami śledzi portale społecznościowe, otworzyła wirtualny biznes „Kobieta sukcesu”. Opisane zachowania mogą świadczyć o wystąpieniu manii dysforii dystymii paratymii
33. Przed rozpoczęciem zajęć z podopiecznymi w nowej pracowni komputerowej terapeuta zajęciowy powinien bezwzględnie oznaczyć numerami stanowiska sporządzić regulamin pracowni sporządzić harmonogram korzystania ze sprzętu przekazać kierownikowi karty gwarancyjne sprzętów
34. Na zajęcia w dziennym oddziale psychiatrycznym uczęszcza pacjentka, która ma nadwagę i nie dba o swój wygląd zewnętrzny. Terapeuta powinien przeprowadzić z nią cykl treningów ruchowych i umiejętności społecznych lekowych i umiejętności praktycznych ruchowych i higienicznych lekowych i higienicznych
35. Kynoterapia to metoda wzmacniająca efektywność rehabilitacji, w której motywatorem jest odpowiednio wyszkolony i wyselekcjonowany kot koń królik pies
36. Uczestnicy warsztatu terapii zajęciowej zgłosili agresywne zachowania jednego z kolegów. Podopieczny zaprzecza i kieruje skargi w stronę kolegów. W zaistniałej sytuacji terapeuta powinien zastosować obserwację ukrytą pośrednią kontrolowaną standaryzowaną
37. Spowolnienie ruchowe, chód szurający drobnymi kroczkami, pochylenie sylwetki ku przodowi, drżenie spoczynkowe, to objawy, które świadczą o występowaniu choroby niedokrwiennej serca Alzheimera Parkinsona zwyrodnieniowej stawów
38. Terapeuta zauważył, że uczestniczka środowiskowego domu samopomocy typu A kupuje mnóstwo zbędnych rzeczy, a potem pożycza pieniądze od innych, gdyż nie starcza jej na podstawowe artykuły żywnościowe. W tej sytuacji terapeuta powinien zaplanować dla niej trening asertywności budżetowy umiejętności interpersonalnych umiejętności praktycznych
39. Terapeuta zajęciowy, który w trakcie luźnej rozmowy z uczestnikami zajęć poprzez odpowiednie jej ukierunkowanie uzyskuje interesujące go informacje, stosuje wywiad pogłębiony skategoryzowany ukryty jawny