Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
Zestaw: "Z09 - Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej 2015 czerwiec"
0. Którą technikę komunikacji alternatywnej może zastosować terapeuta zajęciowy do komunikacji z dzieckiem, które nie mówi i ma zdiagnozowany autyzm wczesnodziecięcy?
Fonogesty
Piktogramy
Alfabet Lorma
Znaki daktylograficzne
1. Grupę podopiecznych z zespołem Downa, przebywających w warsztacie terapii zajęciowej, terapeuta powinien zmotywować do zdrowego stylu życia poprzez
zorganizowanie cyklu wykładów na temat roli witamin w odżywianiu człowieka
czytanie artykułów dotyczących chorób cywilizacyjnych
organizowanie wyjść do kina
organizowanie aktywnych form spędzania czasu wolnego
2. Terapeuta zajęciowy pracując z chorą na stwardnienie rozsiane, dla poprawienia funkcji motoryki małej powinien zastosować
techniki relaksacyjne, muzykoterapię receptywną
ćwiczenia na równoważni, papieroplastykę
choreoterapię, zabawy z taśmą i piłką
ćwiczenia manipulacyjne, prace z użyciem mas plastycznych
3. Styl rozwiązywania konfliktów, polegający na znalezieniu rozwiązania przez częściową rezygnację z własnych potrzeb na rzecz adekwatnych ustępstw ze strony partnera, nosi nazwę
unikania
kompromisu
rywalizacji
współpracy
4. Terapeuta, który nie ulegając presji podopiecznego konsekwentnie powtarzał ten sam argument w rozmowie z podopiecznym, zastosował technikę wspomagającą asertywną odmowę, określaną jako
zdarta płyta
otwarte drzwi
zasłona dymna
asertywne uznanie błędu
5. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2004 roku w sprawie warsztatów zajęciowych rada programowa ocenia indywidualne efekty rehabilitacji przy udziale uczestnika warsztatu nie rzadziej niż
raz na rok
raz na kwartał
raz na dwa miesiące
raz na pół roku
6. Która cecha tzw. dobrego planu pozwala na realizację zadań planowych, także w zmienionych warunkach, przez uwzględnienie w nim możliwości różnych wariantów rozwiązań?
Konkretność
Elastyczność
Kompletność
Celowość
7. Metoda problemowa, która polega na naśladowaniu, odwzorowywaniu rzeczywistości oraz na odgrywaniu pewnych ról według zasad rządzących w prawdziwym świecie, to gra
sytuacyjna
towarzyska
konstrukcyjna
symulacyjna
8. Pan Artur od kilku miesięcy mieszka w domu pomocy społecznej, cały swój wolny czas spędza samotnie w pokoju i maluje pejzaże olejne. W jaki sposób terapeuta może zmotywować podopiecznego do integracji z mieszkańcami domu pomocy społecznej?
Zaproponować prowadzenie gimnastyki porannej
Zachęcić do oglądania obrazów znanych artystów
Zaproponować wykonanie okładki do książki
Zorganizować wystawę jego prac w DPS
9. Muzykoterapia aktywna przeciwwskazana jest
w zaburzeniach psychosomatycznych
w ostrych stanach psychotycznych
w stanach depresyjnych
w leczeniu nerwic
10. Pierwszoplanowym zadaniem terapeuty zajęciowego, opracowującego scenariusz zajęć, jest wyznaczenie
sposobów ewaluacji zajęć
technik realizacji zajęć
celów terapeutycznych zajęć
metod realizacji zajęć
11. Pacjentka przebywająca na oddziale neurologicznym ma trudności z rozpoznawaniem przedmiotów i z opisywaniem przedmiotów z pamięci. Taki rodzaj zaburzeń to
apraksja
afonia
agrafia
agnozja
12. Terapeuta zwracając się do podopiecznej słowami: Nie podoba mi się to, że niszczysz książkę, ponieważ inni też chcieliby z niej korzystać, zastosowa
naganę z ostrzeżeniem
informację zwrotną
aktywne słuchanie
komentarz
13. Pracownia introligatorska do prowadzenia terapii zajęciowej powinna być wyposażona
w stół stolarski, narzędzia do obróbki drewna, szkło płaskie i wypukłe
w stoły, krzesła, sztalugi, instrumenty muzyczne, materiały malarskie
w stół, kuchenkę elektryczną, obcinarkę, tłoczarkę do liter, kątownik
w duży stół, przybory krawieckie, maszyny do szycia, żurnale
14. Która ze wskazanych metod jest wykorzystywana do hamowania nieprawidłowych odruchów i wyzwalania ruchów jak najbardziej zbliżonych do prawidłowych wzorców ruchowych u dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym?
T. Karskiego
NDT Bobath
Mc Kenziego
J. Pilatesa
15. Planując wyposażenie sali doświadczania świata w urządzenia stymulujące zmysł wzroku i słuchu, terapeuta zajęciowy powinien wskazać konieczność zakupu:
światłowodów, tablic świetlno-dźwiękowych
materaców, instrumentów muzycznych
koców, olejków zapachowych
tapczanów, projektora
16. Terapeuta pracując z 6-letnim dzieckiem, które odczuwa silne napięcie emocjonalne, izoluje się od grupy oraz odczuwa lęk przed otaczającą go rzeczywistością, powinien zastosować
trening umiejętności praktycznych
ergoterapię
bajkoterapię
trening radzenia sobie ze złością
17. Organizując zajęcia dla podopiecznego uczulonego na pyłki traw i środki chemiczne, terapeuta zajęciowy powinien planować zajęcia w pracowni
ogrodniczej
informatycznej
stolarskiej
introligatorskiej
18. Głównym celem terapii zajęciowej dla podopiecznego z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym jest
usprawnianie manualne
rozwijanie zdolności plastycznych
przygotowanie do podjęcia pracy zawodowej
uczenie samodzielnego funkcjonowania w życiu codziennym
19. W środowiskowym domu samopomocy oceny osiągniętych rezultatów postępowania terapeutycznego w odniesieniu do podopiecznych dokonuje
rada programowa
zespół terapeutyczno-leczniczy
zespół wspierająco-aktywizujący
zespół terapeutyczno-opiekuńczy
20. U podopiecznego po amputacji kończyn dolnych, który martwi się, że nie będzie mógł realizować swojej pasji związanej z podróżowaniem i fotografowaniem, występuje deprywacja potrzeby
przynależności
szacunku
miłości
samorealizacji
21. Wskaż właściwą kolejność przebiegu etapów procesu terapeutycznego w terapii zajęciowej
Diagnoza, określenie celów, wybór metod, planowanie, prowadzenie terapii, monitoring
Planowanie terapii, dobór metod i form, prowadzenie terapii, ocena efektów
Wywiad środowiskowy, diagnoza, prowadzenie terapii, ocena efektów
Analiza dokumentacji medycznej, określenie celów i tematyki zajęć, prowadzenie terapii, monitoring
22. Która czynność jest kluczowa i powinna zawsze poprzedzać opracowanie indywidualnego planu terapii zajęciowej przez terapeutę zajęciowego?
Określenie możliwości i ograniczeń podopiecznego
Dobór pomocy dydaktycznych
Określenie standardów planu i ewaluacja
Wybór metod monitorowania i ocena efektów
23. W terapii ukierunkowanej na usprawnienie koordynacji wzrokowo-ruchowej siedmioletniej dziewczynki z MPD należy uwzględnić
nadmuchiwanie balonów, puszczanie baniek, udział w grach zespołowych
malowanie palcami, pędzelkiem, wypełnianie konturów
wyjścia do kina, teatru, filharmonii
wyjścia na spacer do parku, gry bieżne i skoczne
24. Fundacja Radosny człowiek, która prowadzi warsztat terapii zajęciowej, jest zobowiązana do prowadzenia dokumentacji dotyczącej działalności rehabilitacyjnej, zgodnie
z ustawą o fundacjach
z ustawą o ochronie zdrowia psychicznego
z rozporządzeniem w sprawie domów pomocy społecznej
z rozporządzeniem w sprawie warsztatów terapii zajęciowej
25. Terapeuta zajęciowy zauważył, że podopiecznemu cierpiącemu na zespół depresyjny skończyły się leki. W tej sytuacji powinien skontaktować go
z lekarzem rodzinnym
z psychologiem
z psychiatrą
z coachem
26. Terapeuta zajęciowy projektując prezentację multimedialną na zajęcia z edukacji zdrowotnej, powinien posłużyć się programem
Power Point
Action
Access
Word Pad
27. Terapeuta, który zwrócił się do podopiecznego słowami: Z tego co mówisz rozumiem, że zorganizowanie wystawy prac to dobry pomysł, zastosował technikę aktywnego słuchania nazywaną
odzwierciedleniem
parafrazą
zachętą
dowartościowaniem
28. W ramach usprawniania czynności komunikowania z chorym z afazją, terapeuta powinien
mówić za chorego i kończyć rozpoczęte przez niego zdanie
podpowiadać słowa w trakcie, gdy zastanawia się nad ich doborem
poprawiać w trakcie wypowiedzi niegramatycznie brzmiące i niewłaściwie dobrane słowa
nie ponaglać go, zwracać uwagę na mimikę, gesty i wskazywane przedmioty
29. Podczas komunikacji interpersonalnej wykorzystuje się czynniki paralingwistyczne, do których zalicza się
wyraz twarzy
cechy temperamentu
zapach, rumieńce, łzawienie oczu
ton głosu, tempo mowy, chrząknięcia
30. Terapeuta w ramach zajęć terapeutycznych dla 20-letniej Agnieszki z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, mając na uwadze zwiększenie jej samodzielności w życiu codziennym, powinien zaproponować podopiecznej wspólne
rozwiązywanie krzyżówek
przygotowanie posiłku
spacery
wyjście do kina
31. Planując zajęcia z podopiecznym słabo widzącym, należy pamiętać przede wszystkim
o przygotowaniu siedzenia z wygodnym oparciem
o podpórce pod przedramię
o właściwym oświetleniu stanowiska pracy
o podwyższonym blacie stołu
32. Podopieczna cierpiąca na zaburzenia afektywne dwubiegunowe od niedawna stała się konfliktowa, oddała biżuterię pod zastaw w lombardzie i zaciągnęła kredyt w banku. Śpi po 2-3 godziny na dobę, nocami śledzi portale społecznościowe, otworzyła wirtualny biznes „Kobieta sukcesu”. Opisane zachowania mogą świadczyć o wystąpieniu
manii
dysforii
dystymii
paratymii
33. Przed rozpoczęciem zajęć z podopiecznymi w nowej pracowni komputerowej terapeuta zajęciowy powinien bezwzględnie
oznaczyć numerami stanowiska
sporządzić regulamin pracowni
sporządzić harmonogram korzystania ze sprzętu
przekazać kierownikowi karty gwarancyjne sprzętów
34. Na zajęcia w dziennym oddziale psychiatrycznym uczęszcza pacjentka, która ma nadwagę i nie dba o swój wygląd zewnętrzny. Terapeuta powinien przeprowadzić z nią cykl treningów
ruchowych i umiejętności społecznych
lekowych i umiejętności praktycznych
ruchowych i higienicznych
lekowych i higienicznych
35. Kynoterapia to metoda wzmacniająca efektywność rehabilitacji, w której motywatorem jest odpowiednio wyszkolony i wyselekcjonowany
kot
koń
królik
pies
36. Uczestnicy warsztatu terapii zajęciowej zgłosili agresywne zachowania jednego z kolegów. Podopieczny zaprzecza i kieruje skargi w stronę kolegów. W zaistniałej sytuacji terapeuta powinien zastosować obserwację
ukrytą
pośrednią
kontrolowaną
standaryzowaną
37. Spowolnienie ruchowe, chód szurający drobnymi kroczkami, pochylenie sylwetki ku przodowi, drżenie spoczynkowe, to objawy, które świadczą o występowaniu choroby
niedokrwiennej serca
Alzheimera
Parkinsona
zwyrodnieniowej stawów
38. Terapeuta zauważył, że uczestniczka środowiskowego domu samopomocy typu A kupuje mnóstwo zbędnych rzeczy, a potem pożycza pieniądze od innych, gdyż nie starcza jej na podstawowe artykuły żywnościowe. W tej sytuacji terapeuta powinien zaplanować dla niej trening
asertywności
budżetowy
umiejętności interpersonalnych
umiejętności praktycznych
39. Terapeuta zajęciowy, który w trakcie luźnej rozmowy z uczestnikami zajęć poprzez odpowiednie jej ukierunkowanie uzyskuje interesujące go informacje, stosuje wywiad
pogłębiony
skategoryzowany
ukryty
jawny




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie