Zestaw: "Z13 - Zarządzanie bezpieczeństwem w środowisku pracy 2016 październik"
0. W przypadku likwidacji zakładu pracy, pracodawca jest obowiązany do przekazania kart badań i rejestru czynników szkodliwych dla zdrowia właściwej Państwowej Inspekcji Pracy właściwemu państwowemu inspektorowi sanitarnemu Ministerstwu Środowiska Instytutowi Medycyny Pracy
1. Rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika nie może nastąpić, jeżeli od uzyskania przez pracodawcę wiadomości o okoliczności uzasadniającej takie rozwiązanie umowy upłynął okres 2 tygodni 1 miesiąca 6 miesięcy 3 miesięcy
2. Pracownicy laboratorium analitycznego w zakładzie produkującym żywność najbardziej narażeni są na czynniki psychofizyczne biologiczne fizyczne chemiczne
3. Wykładowca w trakcie szkolenia okresowego bhp przedstawił sytuację problemową, którą należało zanalizować w świetle obowiązującego prawa i znaleźć rozwiązanie problemu. Zastosował on instruktaż metodę podającą metodę przypadków wykład informacyjny
4. Zgodnie z kodeksem pracy nie wolno zatrudniać młodocianych przy pracach wzbronionych, których wykaz ustala minister właściwy do spraw pracy w zarządzeniu Rada Ministrów w rozporządzeniu pracodawca w zarządzeniu Sejm w ustawie
5. Antropometrią nazywa się ocenę obciążenia psychicznego pracownika na stanowisku pracy działania obniżające wypadkowość w zakładzie pracy, statystyczną identyfikację zagrożeń w środowisku pracy, zespół technik, zasad i metod pomiarowych ciała ludzkiego,
6. Zgodnie z normą wymagany minimalny poziom natężenia oświetlenia dla stanowisk pracy z komputerem wynosi 500 lx 300 lx 150 lx 200 lx
7. W pomieszczeniu biurowym temperatura powietrza nie może być niższa niż 16°C 20°C 15°C 18°C
8. Fazy pamięci jako procesu przetwarzania informacji to: zapamiętywanie, przechowywanie i odtwarzanie zapamiętywanie, powtarzanie i odtwarzanie, kodowanie, zapamiętywanie i zapominanie, kodowanie, powtarzanie i zapominanie,
9. Obowiązek stosowania 5-ciominutowej przerwy po każdej godzinie pracy przy obsłudze monitora ekranowego wynika z kodeksu pracy z rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z ogólnych przepisów bhp z regulaminu pracy
10. Czy kobietę opiekującą się trzyletnim dzieckiem wolno zatrudniać w godzinach nadliczbowych? Wolno, ale tylko za jej zgodą Wolno, jeśli wymaga tego dobro zakładu Wolno w każdym przypadku Nie wolno, w żadnym przypadku
11. Za czas niezdolności pracownika do pracy powstałej wskutek wypadku w drodze do pracy lub z pracy pracownik zachowuje prawo do 50% wynagrodzenia 80% wynagrodzenia 100% wynagrodzenia 75% wynagrodzenia
12. Badanie i ocenianie obciążenia psychicznego pracownika na stanowisku pracy nie ma na celu optymalizacji procesów pod kątem minimalizacji obciążenia psychicznego dostosowania przebiegu procesu produkcji do możliwości człowieka dostosowania stanowiska pracy do upodobań pracownika poprawy jakości pracy poprzez eliminację popełnianych błędów
13. Dopuszczalny poziom dźwięku ze względu na ochronę słuchu na stanowiskach pracy przy ośmiogodzinnym narażeniu wynosi 100 dB 105 dB 85 dB 75 dB
14. Rejestr wypadków przy pracy nie zawiera wniosków z zakresu odpowiedzialności porządkowej pracowników informacji dotyczących skutków wypadku dla poszkodowanego daty przekazania do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wniosku o świadczenia z tytułu wypadku przy pracy stwierdzenia, czy wypadek jest wypadkiem przy pracy
15. Część II statystycznej karty wypadku należy przekazać do właściwego urzędu statystycznego do roku od zatwierdzenia protokołu powypadkowego nie później niż z upływem 6 miesięcy od daty doręczenia protokołu powypadkowego nie później niż z upływem 6 miesięcy od daty zatwierdzenia protokołu powypadkowego do 15-tego dnia roboczego miesiąca następującego po miesiącu, w którym został zatwierdzony protokół powypadkowy
17. Zdarzenie uznaje się za śmiertelny wypadek przy pracy, jeśli śmierć pracownika nastąpiła w ciągu 12 miesięcy od tego zdarzenia w ciągu 1 miesiąca od tego zdarzenia w ciągu 3 miesięcy od tego zdarzenia w ciągu 6 miesięcy od tego zdarzenia
18. Dostosowaniem narzędzi, maszyn, urządzeń, technologii, przedmiotów powszechnego użytku do wymagań i potrzeb fizjologicznych, psychicznych i społecznych człowieka zajmuje się profilaktyka ergonomia logistyka alokacja
19. Zatrudnianie kobiet przy pracach szczególnie uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia wymienionych w wykazie prac wzbronionych kobietom jest zabronione dozwolone na pisemny wniosek pracownicy dozwolone, jeśli nie ma przeciwwskazań lekarza możliwe, jeśli związek zawodowy wyrazi na to zgodę
20. Praca siedząca wymusza pozycję ciała powodującą przede wszystkim znaczne obciążenie układu pokarmowego oddechowego mięśniowo-szkieletowego sercowo-krążeniowego
21. Akomodacja oka to zjawisko dostosowania się oka do ostrego widzenia obiektów znajdujących się w różnych odległościach dostosowania się oka do ostrego widzenia w ciemnościach polegające na rozróżnianiu rodzaju ruchu polegające na rozróżnianiu barw
22. Zgodnie z kodeksem pracy pracodawca powołuje komisję bhp, jeżeli zatrudnia mniej niż 250 pracowników mniej niż 100 pracowników więcej niż 250 pracowników więcej niż 100 pracowników
23. W celu uniknięcia powstania choroby zawodowej nauczyciele powinni być badani przez lekarza foniatrę neurologa pulmonologa gastrologa
24. Pomieszczenie przeznaczone na czasowy pobyt ludzi to pomieszczenie, w którym przebywanie tych samych osób w ciągu doby trwa dłużej niż 4 godziny od 2 do 4 godzin dłużej niż 8 godzin do 2 godzin
25. Wyniki pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia stanowią podstawę do przeprowadzenia w zakładzie kontroli przez Państwową Inspekcję Pracy i Urząd Dozoru Technicznego podjęcia działań organizacyjno-technicznych zmierzających do ograniczenia narażenia na te czynniki ubiegania się o status zakładu pracy chronionej wystąpienia o podwyżkę płacy podstawowej
26. W nowoczesnych metodach prowadzenia szkoleń z dziedziny bezpieczeństwa i higieny pracy wykorzystuje się bazy danych edytory tekstu arkusze kalkulacyjne prezentacje multimedialne
27. Przy pracy biurowej czynnikiem uciążliwym jest przede wszystkim wymuszona pozycja ciała pole elektrostatyczne promieniowanie jonizacyjne narażenie na wirusy i bakterie
28. Projektowaniem wzajemnych relacji człowiek – maszyna – środowisko, celem zapewnienia bezpieczeństwa i wydajności pracy przy minimalnym obciążeniu psychofizycznym człowieka, zajmuje się higiena pracy ergonomia koncepcyjna fizjologia pracy ergonomia korekcyjna
29. Mikroklimat gorący na stanowiskach pracy charakteryzowany jest przez wskaźnik obciążenia termicznego WCI PMV IREQ WBGT
30. Podczas prowadzenia rutynowej kontroli na terenie budowy pracownik kontrolujący zobowiązany jest do używania maski pyłowej przyłbicy kasku okularów ochronnych
31. Ocena ryzyka zawodowego w zakładzie pracy wykonywana jest w celu przedstawienia wyników oceny związkom zawodowym pracownikom zatrudnionym na ocenianych stanowiskach inspektorom prowadzącym w zakładzie kontrolę na posiedzeniu zarządu
32. Jeśli w skali trójstopniowej ryzyko zawodowe zostało ocenione jako średnie, nie należy rozpoczynać ani kontynuować pracy do czasu zmniejszenia ryzyka zawodowego należy wydać pracownikowi środki ochrony indywidualnej i przeprowadzać wzmożoną kontrolę zaleca się zaplanowanie i podjęcie działań, których celem jest zmniejszenie ryzyka zawodowego należy natychmiast przerwać pracę
33. Człowiek bez dysfunkcji zdrowotnych pozyskuje najwięcej informacji z otoczenia za pomocą zmysłu dotyku wzroku słuchu smaku
34. Każdy przypadek podejrzenia choroby zawodowej pracodawca jest obowiązany niezwłocznie zgłosić Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych właściwemu państwowemu inspektorowi sanitarnemu i właściwemu okręgowemu inspektorowi pracy społecznemu inspektorowi pracy lekarzowi - orzecznikowi ZUS
35. Obowiązkiem pracodawcy jest informowanie o ryzyku zawodowym wszystkich zatrudnionych pracowników pracowników zatrudnionych wyłącznie przy pracach szczególnie niebezpiecznych tylko pracowników na stanowiskach robotniczych tylko pracowników wykonujących zadania służb bhp
36. Wolna objętość pomieszczenia stałej pracy, w którym pracuje 5 pracowników jednocześnie, powinna wynosić co najmniej 13 m3 39 m3 52 m3 65 m3
37. Pracownik wykonujący pracę przy pomocy pilarki łańcuchowej narażony jest na drgania mechaniczne miejscowe. Długotrwała ekspozycja na ten czynnik może doprowadzić do utraty słuchu utraty wzroku choroby narządu ruchu choroby „białych palców"
38. W przypadku pracy w mikroklimacie gorącym należy zapewnić pracownikowi tylko odpowiednią odzież roboczą wyłącznie częste przerwy od pracy ciepłe napoje, aby uniknąć tzw. „szoku termicznego" organizmu napoje oraz w zależności od rodzaju wykonywanej pracy środki ochrony indywidualnej
39. Kobieta zatrudniona przy stałej pracy, polegającej na przenoszeniu ciężarów po powierzchni płaskiej, może jednorazowo przenieść nie więcej niż 10 kg 25 kg 12 kg 20 kg