Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
Zestaw: "Z13 - Zarządzanie bezpieczeństwem w środowisku pracy 2016 październik"
0. W przypadku likwidacji zakładu pracy, pracodawca jest obowiązany do przekazania kart badań i rejestru czynników szkodliwych dla zdrowia
właściwej Państwowej Inspekcji Pracy
właściwemu państwowemu inspektorowi sanitarnemu
Ministerstwu Środowiska
Instytutowi Medycyny Pracy
1. Rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika nie może nastąpić, jeżeli od uzyskania przez pracodawcę wiadomości o okoliczności uzasadniającej takie rozwiązanie umowy upłynął okres
2 tygodni
1 miesiąca
6 miesięcy
3 miesięcy
2. Pracownicy laboratorium analitycznego w zakładzie produkującym żywność najbardziej narażeni są na czynniki
psychofizyczne
biologiczne
fizyczne
chemiczne
3. Wykładowca w trakcie szkolenia okresowego bhp przedstawił sytuację problemową, którą należało zanalizować w świetle obowiązującego prawa i znaleźć rozwiązanie problemu. Zastosował on
instruktaż
metodę podającą
metodę przypadków
wykład informacyjny
4. Zgodnie z kodeksem pracy nie wolno zatrudniać młodocianych przy pracach wzbronionych, których wykaz ustala
minister właściwy do spraw pracy w zarządzeniu
Rada Ministrów w rozporządzeniu
pracodawca w zarządzeniu
Sejm w ustawie
5. Antropometrią nazywa się
ocenę obciążenia psychicznego pracownika na stanowisku pracy
działania obniżające wypadkowość w zakładzie pracy,
statystyczną identyfikację zagrożeń w środowisku pracy,
zespół technik, zasad i metod pomiarowych ciała ludzkiego,
6. Zgodnie z normą wymagany minimalny poziom natężenia oświetlenia dla stanowisk pracy z komputerem wynosi
500 lx
300 lx
150 lx
200 lx
7. W pomieszczeniu biurowym temperatura powietrza nie może być niższa niż
16°C
20°C
15°C
18°C
8. Fazy pamięci jako procesu przetwarzania informacji to:
zapamiętywanie, przechowywanie i odtwarzanie
zapamiętywanie, powtarzanie i odtwarzanie,
kodowanie, zapamiętywanie i zapominanie,
kodowanie, powtarzanie i zapominanie,
9. Obowiązek stosowania 5-ciominutowej przerwy po każdej godzinie pracy przy obsłudze monitora ekranowego wynika
z kodeksu pracy
z rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej
z ogólnych przepisów bhp
z regulaminu pracy
10. Czy kobietę opiekującą się trzyletnim dzieckiem wolno zatrudniać w godzinach nadliczbowych?
Wolno, ale tylko za jej zgodą
Wolno, jeśli wymaga tego dobro zakładu
Wolno w każdym przypadku
Nie wolno, w żadnym przypadku
11. Za czas niezdolności pracownika do pracy powstałej wskutek wypadku w drodze do pracy lub z pracy pracownik zachowuje prawo do
50% wynagrodzenia
80% wynagrodzenia
100% wynagrodzenia
75% wynagrodzenia
12. Badanie i ocenianie obciążenia psychicznego pracownika na stanowisku pracy nie ma na celu
optymalizacji procesów pod kątem minimalizacji obciążenia psychicznego
dostosowania przebiegu procesu produkcji do możliwości człowieka
dostosowania stanowiska pracy do upodobań pracownika
poprawy jakości pracy poprzez eliminację popełnianych błędów
13. Dopuszczalny poziom dźwięku ze względu na ochronę słuchu na stanowiskach pracy przy ośmiogodzinnym narażeniu wynosi
100 dB
105 dB
85 dB
75 dB
14. Rejestr wypadków przy pracy nie zawiera
wniosków z zakresu odpowiedzialności porządkowej pracowników
informacji dotyczących skutków wypadku dla poszkodowanego
daty przekazania do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wniosku o świadczenia z tytułu wypadku przy pracy
stwierdzenia, czy wypadek jest wypadkiem przy pracy
15. Część II statystycznej karty wypadku należy przekazać do właściwego urzędu statystycznego
do roku od zatwierdzenia protokołu powypadkowego
nie później niż z upływem 6 miesięcy od daty doręczenia protokołu powypadkowego
nie później niż z upływem 6 miesięcy od daty zatwierdzenia protokołu powypadkowego
do 15-tego dnia roboczego miesiąca następującego po miesiącu, w którym został zatwierdzony protokół powypadkowy
16. Chorobę zawodową u pracownika wywołują czynniki
urazowe
uciążliwe
szkodliwe
niebezpieczne
17. Zdarzenie uznaje się za śmiertelny wypadek przy pracy, jeśli śmierć pracownika nastąpiła
w ciągu 12 miesięcy od tego zdarzenia
w ciągu 1 miesiąca od tego zdarzenia
w ciągu 3 miesięcy od tego zdarzenia
w ciągu 6 miesięcy od tego zdarzenia
18. Dostosowaniem narzędzi, maszyn, urządzeń, technologii, przedmiotów powszechnego użytku do wymagań i potrzeb fizjologicznych, psychicznych i społecznych człowieka zajmuje się
profilaktyka
ergonomia
logistyka
alokacja
19. Zatrudnianie kobiet przy pracach szczególnie uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia wymienionych w wykazie prac wzbronionych kobietom jest
zabronione
dozwolone na pisemny wniosek pracownicy
dozwolone, jeśli nie ma przeciwwskazań lekarza
możliwe, jeśli związek zawodowy wyrazi na to zgodę
20. Praca siedząca wymusza pozycję ciała powodującą przede wszystkim znaczne obciążenie układu
pokarmowego
oddechowego
mięśniowo-szkieletowego
sercowo-krążeniowego
21. Akomodacja oka to zjawisko
dostosowania się oka do ostrego widzenia obiektów znajdujących się w różnych odległościach
dostosowania się oka do ostrego widzenia w ciemnościach
polegające na rozróżnianiu rodzaju ruchu
polegające na rozróżnianiu barw
22. Zgodnie z kodeksem pracy pracodawca powołuje komisję bhp, jeżeli zatrudnia
mniej niż 250 pracowników
mniej niż 100 pracowników
więcej niż 250 pracowników
więcej niż 100 pracowników
23. W celu uniknięcia powstania choroby zawodowej nauczyciele powinni być badani przez lekarza
foniatrę
neurologa
pulmonologa
gastrologa
24. Pomieszczenie przeznaczone na czasowy pobyt ludzi to pomieszczenie, w którym przebywanie tych samych osób w ciągu doby trwa
dłużej niż 4 godziny
od 2 do 4 godzin
dłużej niż 8 godzin
do 2 godzin
25. Wyniki pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia stanowią podstawę do
przeprowadzenia w zakładzie kontroli przez Państwową Inspekcję Pracy i Urząd Dozoru Technicznego
podjęcia działań organizacyjno-technicznych zmierzających do ograniczenia narażenia na te czynniki
ubiegania się o status zakładu pracy chronionej
wystąpienia o podwyżkę płacy podstawowej
26. W nowoczesnych metodach prowadzenia szkoleń z dziedziny bezpieczeństwa i higieny pracy wykorzystuje się
bazy danych
edytory tekstu
arkusze kalkulacyjne
prezentacje multimedialne
27. Przy pracy biurowej czynnikiem uciążliwym jest przede wszystkim
wymuszona pozycja ciała
pole elektrostatyczne
promieniowanie jonizacyjne
narażenie na wirusy i bakterie
28. Projektowaniem wzajemnych relacji człowiek – maszyna – środowisko, celem zapewnienia bezpieczeństwa i wydajności pracy przy minimalnym obciążeniu psychofizycznym człowieka, zajmuje się
higiena pracy
ergonomia koncepcyjna
fizjologia pracy
ergonomia korekcyjna
29. Mikroklimat gorący na stanowiskach pracy charakteryzowany jest przez wskaźnik obciążenia termicznego
WCI
PMV
IREQ
WBGT
30. Podczas prowadzenia rutynowej kontroli na terenie budowy pracownik kontrolujący zobowiązany jest do używania
maski pyłowej
przyłbicy
kasku
okularów ochronnych
31. Ocena ryzyka zawodowego w zakładzie pracy wykonywana jest w celu przedstawienia wyników oceny
związkom zawodowym
pracownikom zatrudnionym na ocenianych stanowiskach
inspektorom prowadzącym w zakładzie kontrolę
na posiedzeniu zarządu
32. Jeśli w skali trójstopniowej ryzyko zawodowe zostało ocenione jako średnie,
nie należy rozpoczynać ani kontynuować pracy do czasu zmniejszenia ryzyka zawodowego
należy wydać pracownikowi środki ochrony indywidualnej i przeprowadzać wzmożoną kontrolę
zaleca się zaplanowanie i podjęcie działań, których celem jest zmniejszenie ryzyka zawodowego
należy natychmiast przerwać pracę
33. Człowiek bez dysfunkcji zdrowotnych pozyskuje najwięcej informacji z otoczenia za pomocą zmysłu
dotyku
wzroku
słuchu
smaku
34. Każdy przypadek podejrzenia choroby zawodowej pracodawca jest obowiązany niezwłocznie zgłosić
Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych
właściwemu państwowemu inspektorowi sanitarnemu i właściwemu okręgowemu inspektorowi pracy
społecznemu inspektorowi pracy
lekarzowi - orzecznikowi ZUS
35. Obowiązkiem pracodawcy jest informowanie o ryzyku zawodowym
wszystkich zatrudnionych pracowników
pracowników zatrudnionych wyłącznie przy pracach szczególnie niebezpiecznych
tylko pracowników na stanowiskach robotniczych
tylko pracowników wykonujących zadania służb bhp
36. Wolna objętość pomieszczenia stałej pracy, w którym pracuje 5 pracowników jednocześnie, powinna wynosić co najmniej
13 m3
39 m3
52 m3
65 m3
37. Pracownik wykonujący pracę przy pomocy pilarki łańcuchowej narażony jest na drgania mechaniczne miejscowe. Długotrwała ekspozycja na ten czynnik może doprowadzić do
utraty słuchu
utraty wzroku
choroby narządu ruchu
choroby „białych palców"
38. W przypadku pracy w mikroklimacie gorącym należy zapewnić pracownikowi
tylko odpowiednią odzież roboczą
wyłącznie częste przerwy od pracy
ciepłe napoje, aby uniknąć tzw. „szoku termicznego" organizmu
napoje oraz w zależności od rodzaju wykonywanej pracy środki ochrony indywidualnej
39. Kobieta zatrudniona przy stałej pracy, polegającej na przenoszeniu ciężarów po powierzchni płaskiej, może jednorazowo przenieść nie więcej niż
10 kg
25 kg
12 kg
20 kg




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie