Zestaw: "Z13 - Zarządzanie bezpieczeństwem w środowisku pracy 2015 styczeń"
0. Ograniczona aktywność fizyczna powoduje zwiększenie ryzyka otyłości lub nadwagi zmniejszenie ryzyka chorób serca poprawę sprawności umysłowej i samopoczucia wzrost ilości wypadków przy pracy
1. Ocenę obciążenia układu mięśniowo-szkieletowego pracownika na stanowisku pracy wykonuje się metodą PHA JSA RISK SCORE OWAS
2. Przed dopuszczeniem do wykonywania pracy na nowym stanowisku nie trzeba przeprowadzić instruktażu stanowiskowego dla pracownika przenoszonego na inne stanowisko osoby zatrudnionej na stanowisku robotniczym, na którym występuje narażenie na działanie czynników szkodliwych dla zdrowia, uciążliwych lub niebezpiecznych pracownika biurowego, który przejmuje dodatkowe prace biurowe ucznia odbywającego praktyczną naukę zawodu oraz studenta odbywającego praktykę studencką
3. Odbycie instruktażu ogólnego oraz instruktażu stanowiskowego pracownik potwierdza poprzez wypełnienie testu przeprowadzonego na zakończenie szkolenia poprzez wypełnienie oświadczenia po przeprowadzeniu szkolenia w protokole podpisem w karcie szkolenia wstępnego, która jest przechowywana w aktach osobowych pracownika
4. Umowę z kobietą, która jest w ciąży, można wypowiedzieć lub rozwiązać bez wypowiedzenia, gdy zawarto ją na okres próbny, przekraczający 1 miesiąc miałaby wykonywać pracę w warunkach szkodliwych zmienia się profil produkcji zakładu pracy ogłoszono upadłość lub likwidację pracodawcy
5. Specjalista bezpieczeństwa i higieny pracy jako najskuteczniejsze formy działań uświadamiających oraz popularyzatorskich upowszechniających problematykę bezpieczeństwa powinien stosować
plakaty, wykresy statystyczne, ulotki gazetki ścienne, gazety zakładowe, hasła slajdy, odczyty, broszury, graficzne znaki bezpieczeństwa filmy, prasę specjalistyczną, książki specjalistyczne oraz znaki graficzne
6. Pracownik, przechodząc z szatni na stanowisko pracy, poślizgnął się i złamał rękę. Takie zdarzenie określa się jako wypadek przy pracy zrównany z wypadkiem przy pracy w drodze do pracy nie związany z pracą
7. Które własności narządu wzroku nie decydują o jakości widzenia użytecznego? Własności transmitancyjne Własności akomodacyjne Własności adaptacyjne Własności stereoskopowości
8. Rękawice do prac spawalniczych przedstawiono na zdjęciu
D C B A
9. Zakaz zatrudnienia w porze nocnej dotyczy pracowników niepełnosprawnych, młodocianych i kobiet w ciąży młodocianych i pracujących na podstawie umowy zlecenia pracujących na podstawie umowy zlecenia, młodocianych i niepełnosprawnych niepełnosprawnych oraz tych, którzy nie złożyli oświadczenia, że opiekują się dzieckiem do lat 4
10. W przypadku rozpoznania choroby zawodowej u pracownika pracodawca nie jest zobowiązany przystąpić niezwłocznie do usunięcia czynników powodujących powstanie choroby zawodowej i zastosować niezbędne środki zapobiegawcze zlikwidować stanowisko pracy, na którym pracował pracownik określić charakteru i rozmiaru zagrożenia chorobą zawodową ustalić przyczyny powstania choroby zawodowej
11. Do środków dydaktycznych zalicza się cel szkolenia plan nauczania listę uczestników prezentację komputerową
12. W przypadku wprowadzenia zmian procesu technologicznego i organizacji pracy należy przeprowadzić instruktaż ogólny okresowy stanowiskowy indywidualny
13. Pracownik uległ wypadkowi w drodze do pracy. W związku z niezdolnością do pracy pracownikowi przysługuje prawo do wynagrodzenia w wysokości 90% 100% 80% 50%
14. Dla sześciu pracowników biurowych pracujących jednocześnie w pomieszczeniu wolna objętość pomieszczenia powinna wynosić co najmniej 91 m3 78 m3 13 m3 39 m3
15. W przypadku zróżnicowania poziomów podłogi w zakładzie pracy, różnice te powinny być wyrównane pochylniami o nachyleniu dostosowanym do rodzaju używanego środka transportu, ale nie większym niż 8% 10% 15% 12%
16. Najlepszym środkiem do przekazywania wiedzy z zakresu szkoleń z dziedziny bezpieczeństwa i higieny pracy są bazy danych edytory tekstu arkusze kalkulacyjne prezentacje multimedialne
17. W skład zespołu dokonującego ocenę ryzyka zawodowego nie wchodzi specjalista do spraw bhp przedstawiciel pracowników przedstawiciel kadry kierowniczej pracownik Państwowej Inspekcji Pracy
18. Czynnikami niebezpiecznymi w środowisku pracy są hałas i mikroklimat promieniowanie jonizujące i laserowe substancje toksyczne i drażniące pożar i prąd elektryczny
19. Ryzyko zawodowe jest to możliwość wystąpienia choroby zawodowej prawdopodobieństwo wystąpienia niekorzystnych następstw zagrożeń związanych z procesem pracy z jednoczesnym uwzględnieniem ich ciężkości prawdopodobieństwo wystąpienia wypadku w środowisku pracy możliwość wystąpienia niepożądanych zdarzeń
20. Obciążenie układu mięśniowo szkieletowego zaliczane jest do czynników fizycznych chemicznych psychofizycznych biologicznych
21. Badania i ocenianie obciążenia psychicznego pracownika na stanowisku pracy nie ma na celu optymalizacji procesów pod kątem minimalizacji obciążenia psychicznego dostosowania stanowiska pracy do upodobań pracownika poprawy jakości pracy poprzez eliminację popełnianych błędów dostosowania przebiegu procesu produkcji do możliwości człowieka
22. Zgodnie z Kodeksem pracy za stan bezpieczeństwa w zakładzie pracy odpowiedzialność ponosi każdy pracownik w zakładzie pracodawca pracownik bhp kierownik komórki bhp
23. W salach, w których odbywają się zajęcia lekcyjne, powinna być zapewniona temperatura co najmniej 22°C 20°C 16°C 18°C
24. W razie wypadku przy pracy pracodawca jest obowiązany podjąć niezbędne działania eliminujące lub ograniczające zagrożenie umożliwić dojście do miejsca wypadku osobom niepełnosprawnym usunąć przedmioty, które spowodowały wypadek niezwłocznie uruchomić maszyny i urządzenia techniczne, które w związku z wypadkiem zostały zatrzymane
25. Które z wymienionych form popularyzacji zagadnień bhp najlepiej kształtują postawy ludzkie, przybierając niekiedy formę symulowanych zdarzeń losowych? Napisy i znaki bezpieczeństwa Pogadanki i odczyty Hasła i plakaty Pokazy, demonstracje, ćwiczenia ratownicze
26. Ergonomia koncepcyjna zajmuje się projektowaniem układu człowiek-maszyna-środowisko poprawą stwierdzonej wydajności i jakości pracy polepszeniem istniejących warunków pracy zmniejszeniem występujących obciążeń
27. Instruktaż stanowiskowy przeprowadza wyznaczona przez pracodawcę osoba kierująca pracownikami lub pracodawca, pod warunkiem, że osoba taka wyraża na to zgodę posiada odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie zawodowe oraz jest przeszkolona w zakresie metod prowadzenia instruktażu stanowiskowego pracowała na stanowisku, na którym jest prowadzony instruktaż ukończyła wyższe studia zawodowe i ukończyły kursy z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy
28. Które działania pracodawcy wobec kobiety w ciąży są zgodne z prawem? zatrudnienie na takich samych warunkach jak każdego pracownika zatrudnienie w godzinach nadliczbowych ustalenie czasu pracy w godzinach pomiędzy 700 a 2100 wysłanie w delegacje bez jej zgody
29. Pracodawca jest zobowiązany zastosować takie środki ochronny przed hałasem, aby szczytowy poziom dźwięku C nie przekraczał 115 dB 135 dB 80 dB 85 dB
30. Który z programów będzie najbardziej przydatny do sporządzenia listy pracowników z datą ostatniego i następnego szkolenia bhp, tak by można było najszybciej pogrupować pracowników według terminów szkoleń i alfabetycznie według nazwisk, arkusz kalkulacyjny program do prezentacji procesor tekstu edytor tekstu
31. Obciążenie nerwowo-psychiczne to czynnik psychofizyczny chemiczny biologiczny fizyczny
32. Zespół powypadkowy po ustaleniu okoliczności i przyczyn wypadku sporządza protokół powypadkowy nie później niż w terminie 7 dni roboczych od daty zawiadomienia o wypadku 14 dni od daty zawiadomienia o wypadku 14 dni roboczych od daty zawiadomienia o wypadku 7 dni od daty zawiadomienia o wypadku
33. W razie zbiorowego, śmiertelnego i ciężkiego wypadku przy pracy pracodawca jest obowiązany niezwłocznie zamknąć zakład pracy na czas wyjaśnienia przyczyn wypadku zawiadomić policję i zatrzymać odpowiedzialnego pracownika zawiadomić właściwego Okręgowego Inspektora Pracy i prokuratora zawiadomić Państwową Inspekcję Pracy i zatrzymać odpowiedzialnego pracownika
34. Instruktaż stanowiskowy powinien zapewnić uczestnikom szkolenia zapoznanie się z ryzykiem zawodowym występującym na ich stanowiskach pracy z przepisami oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązującymi w danym zakładzie pracy z zasadami udzielania pierwszej pomocy w razie wypadku na stanowisku pracy z podstawowymi przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy zawartymi w Kodeksie pracy
35. Pracodawca powołuje służbę BHP, pełniącą funkcje doradcze i kontrolne w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, gdy zatrudnia więcej niż 100 pracowników 50 pracowników 25 pracowników 20 pracowników
36. Do czynników biologicznych w środowisku pracy zalicza się kancerogeny i pyły nieorganiczne substancje chemiczne i kancerogeny makroorganizmy i mikroorganizmy roślinne mikroklimat gorący i jednostki bezkomórkowe
37. Określanie najwyższych dopuszczalnych stężeń czynników szkodliwych dotyczy hałasu wibracji substancji toksycznych oświetlenia
38. Zgodnie z Kodeksem pracy pracownik nie musi współdziałać z pracodawcą i przełożonymi w wypełnianiu obowiązków dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy brać udział w szkoleniu i instruktażu z zakresu bhp oraz poddawać się wymaganym egzaminom sprawdzającym dbać o należyty stan maszyn, urządzeń, narzędzi i sprzętu oraz o porządek i ład w miejscu pracy wykonywać pracy w godzinach ponadwymiarowych, gdy jest osobą opiekującą się trzyletnim dzieckiem
39. Czynnik, którego oddziaływanie na pracującego może spowodować chorobę zawodową, nazywa się urazowym szkodliwym chorobowym niebezpiecznym