Zestaw: "Z13 - Zarządzanie bezpieczeństwem w środowisku pracy 2014 wrzesień"
0. Pracodawca powinien skierować pracownika na kontrolne badania lekarskie w celu ustalenia zdolności do wykonywania pracy na dotychczasowym stanowisku, gdy pracownik był niezdolny do pracy z powodu choroby trwającej dłużej niż 30 dni 6 miesięcy 2 miesiące 3 miesiące
1. Pracodawca nie może stosować substancji chemicznych bez oznakowania ich w sposób widoczny, umożliwiający identyfikację wcześniejszego szkolenia u producenta i oznakowania substancji zgody organu nadzoru nad warunkami pracy oznakowania i zgody inspekcji sanitarnej
2. Na diagramie przedstawiono zamknięty układ człowiek – maszyna. Prawidłowy proces pracy człowieka obejmuje:
uzyskanie informacji i działanie podjęcie decyzji i przekazanie podjętej decyzji efektorom (mięśniom) percepcję, podjęcie decyzji i jej wykonanie przetworzenie informacji oraz podjęcie decyzji
3. Według przepisów czas trwania instruktażu stanowiskowego nie jest uzależniony od wielkości zakładu kwalifikacji pracownika dotychczasowego stażu pracy pracownika rodzaju pracy i zagrożeń występujących na stanowisku pracy
4. Do niebezpiecznych i szkodliwych czynników biologicznych występujących w środowisku pracy nie zalicza się mutagenów chemicznych wirusów mikroorganizmów i makroorganizmów substancji wytwarzanych przez organizmy żywe
5. Dokument potwierdzający dokonanie oceny ryzyka zawodowego nie musi zawierać daty przeprowadzonej oceny oraz wykazu osób dokonujących oceny zapisu o sposobie informowania pracowników o ryzyku zawodowym wyników przeprowadzonej oceny ryzyka zawodowego opisu ocenianego stanowiska pracy
6. Cały diagram przedstawia procedurę
postępowania po wypadku oceny ryzyka zawodowego zarządzania ryzykiem zawodowym wdrożenia certyfikatu bezpieczeństwa w zakładzie pracy
7. Sposób i tryb postępowania przy ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy reguluje dyrektywa europejska w zakresie bhp Kodeks pracy i rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej Kodeks pracy i rozporządzenie Rady Ministrów
8. Kobiet w ciąży i karmiących piersią nie można zatrudnić w godzinach pracy pomiędzy 700 a 2100 na portierni w zakładach opieki zdrowotnej przy pracach związanych z obsługą komputera przy obsłudze zwierząt dotkniętych chorobami zakaźnymi
9. Pracownik może być ukarany karą pieniężną, gdy nie przestrzegał ustalonej organizacji i porządku w pracy stawił się do pracy w stanie nietrzeźwości nie usprawiedliwił nieobecności w pracy nie potwierdził w przyjęty sposób obecności w pracy
10. Badanie czynników o działaniu rakotwórczym lub mutagennym o wartości stężeń od 0,1 do 0,5 wartości NDS przeprowadza się co najmniej raz na 12 miesięcy 9 miesięcy 6 miesięcy 5 miesięcy
11. Na równi z wypadkiem przy pracy nie jest traktowany wypadek, któremu pracownik uległ w czasie podróży służbowej dojścia lub dojazdu do domu szkolenia w zakresie powszechnej samoobrony wykonywania zadań zleconych przez działające u pracodawcy organizacje związkowe
12. Podczas instruktażu stanowiskowego przeprowadzany jest przegląd stanu technicznego sprzętu przez pracownika służb bhp przekazywane są informacje na temat produkcji w całym zakładzie zapoznaje się pracownika z profilem produkcji całego przedsiębiorstwa przeprowadza się próbne wykonanie pracy przez pracownika na stanowisku
13. W razie rozpoznania u pracownika choroby zawodowej pracodawca nie jest zobowiązany do przystąpienia do usunięcia czynników powodujących powstanie tej choroby i zastosowania innych niezbędnych środków zapobiegawczych ustalenia przyczyn powstania choroby zawodowej oraz charakteru i rozmiaru zagrożenia tą chorobą zapewnienia realizacji zaleceń lekarskich niezwłocznego wypłacenia pracownikowi odszkodowania
14. W pomieszczeniach biurowych temperatura nie może być niższa niż 18 °C musi być dostosowana do wieku pracowników nie może być niższa niż 14 °C musi być dostosowana do płci pracowników
15. Najmniej korzystna pozycja podczas przenoszenia ładunku została przedstawiona na fotografii
B A D C
16. Pracodawca zatrudniający 5 pracowników biurowych na jednej zmianie jest zobowiązany zapewnić im minimum 2 m2 wolnej powierzchni podłogi i 13 m3 wolnej objętości 2 m2 wolnej powierzchni podłogi i 65 m3 wolnej objętości 10 m2 wolnej powierzchni podłogi i 65 m3 wolnej objętości 10 m2 wolnej powierzchni podłogi i 90 m3 wolnej objętości
17. W miejscach stałego pobytu ludzi eksploatacyjne natężenie oświetlenia nie powinno być mniejsze niż 150 lx 200 lx 300 lx 500 lx
18. W nowoczesnych metodach prowadzenia szkoleń z dziedziny bezpieczeństwa i higieny pracy wykorzystuje się bazy danych arkusze kalkulacyjne edytory tekstu prezentacje multimedialne
19. Źródłem zagrożeń mechanicznych są promieniowanie laserowe i prąd elektryczny pyły przemysłowe i przemieszczające się przedmioty przemieszczające się przedmioty prąd elektryczny i pyły przemysłowe
20. Głównym źródłem hałasu infradźwiękowego w środowisku pracy są sprawne urządzenia dźwigowe obrabiarki do metali maszyny przepływowe myjki akustyczne
21. Drgania ciała wywołane wychyleniem z położenia równowagi trwałej, kiedy na ciało nie działają żadne siły, poza siłami określającymi położenie równowagi i siłami dążącymi do jej przywrócenia, to drgania samowzbudne wymuszone swobodne tłumione
22. Pracownik laboratorium w razie skażenia materiałem zakaźnym powinien zaniknąć pomieszczenie i przeprowadzić natychmiastową dezynfekcję natychmiast powiadomić o przypadku skażenia pracownika Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej wymienić odzież ochronną i udać się do lekarza przeprowadzić natychmiastową dezynfekcję oraz powiadomić o przypadku skażenia bezpośredniego przełożonego
23. Oceny ryzyka zawodowego należy dokonać na stanowiskach pracy szczególnie niebezpiecznych tylko tam, gdzie na stanowiskach występują czynniki uciążliwe dla zdrowia tylko tam, gdzie na stanowiskach występują czynniki szkodliwe dla zdrowia na wszystkich stanowiskach pracy
24. Czerwony przycisk bezpieczeństwa umożliwiający zatrzymywanie awaryjne urządzenia powinien być umiejscowiony na tle barwy żółtej zielonej białej szarej
25. Pracodawca jest zobowiązany zastosować proceduralne środki ochronne, przyczyniające się do eliminacji zagrożeń na stanowisku pracy, w postaci instrukcji stanowiskowych środków ochrony indywidualnej osłon maszyn barierek ochronnych
26. Stosując metodę RISK-SCORE nie dokonuje się oceny stanowisk pracy w zakresie ergonomii, mikroklimatu i ryzyka zawodowego ergonomii, mikroklimatu i organizacji pracy mikroklimatu, organizacji pracy i ryzyka zawodowego organizacji pracy i ryzyka zawodowego
27. Do podstawowych zagrożeń mechanicznych zalicza się zgniecenie, zmiażdżenie, przecięcie lub odcięcie substancje płynne i środki do dezynfekcji i sterylizacji hałas, wibracje oraz mikroklimat promieniowanie jonizujące, laserowe
28. Narządem zmysłu równowagi oraz odpowiedzialnym za rejestrację zmian położenia ciała jest nerw słuchowy są kanały półkoliste jest błona bębenkowa są kosteczki słuchowe
29. Bezpośrednią przyczyną złamania ręki podczas upadku jest poślizgnięcie zderzenie z podłożem ześlizgnięcie z drabiny potknięcie
30. Mikroklimat gorący na stanowiskach pracy określany jest poprzez wskaźnik siły chłodzenia miejscowego WCI bilans wymiany ciepła w organizmie wskaźnik obciążenia WBGT analizę obciążenia cieplnego
31. Najmniejsze ryzyko wystąpienia u pracownika urazu podczas pochwycenia ładunku przedstawiono na fotografii
A D C B
32. Szkolenie okresowe w formie instruktażu organizuje się dla pracowników inżynieryjno-technicznych administracyjno-biurowych wykonujących zadania służby bhp zatrudnionych na stanowiskach robotniczych
33. Pracownik wykonujący pracę na tokarce, frezarce, szlifierce powinien odbyć instruktaż stanowiskowy na tym stanowisku, które jest najbardziej niebezpieczne przynajmniej na jednym z tych stanowisk przynajmniej na dwóch z tych stanowisk na każdym z tych stanowisk
34. Czynniki niebezpieczne, to pole lub promieniowanie elektromagnetyczne o częstotliwości z zakresu 0 Hz÷300 GHz substancje i materiały wybuchowe i łatwopalne np. tlenki, metale mikroklimat zimny i gorący w chłodniach, piekarniach pyły i dymy spawalnicze wraz z substancjami toksycznymi
35. Pisemne instrukcje dotyczące bezpiecznego i higienicznego użytkowania maszyny nie obejmują sposobu użytkowania maszyn występowania sytuacji nietypowych warunków użytkowania maszyn sposobu doboru parametrów pracy
36. Do pomiaru poziomu natężenia dźwięku należy użyć luksomierza higrometru sonometru echosondy
37. Szkolenie okresowe pracowników zatrudnionych na stanowiskach robotniczych, na których występują szczególne zagrożenia zdrowia lub wypadkowe, przeprowadza się raz na 6 lat raz na 5 lat raz na 3 lata nie rzadziej niż raz w roku
38. Obniżenie wysokości do 2,5 m w pomieszczeniu przeznaczonym do pracy stałej jest możliwe, gdy na każdego pracownika przypada co najmniej 15 m3 wolnej objętości pomieszczenia oraz w pomieszczeniu zatrudnionych jest nie więcej niż 2 pracowników 4 pracowników 8 pracowników 3 pracowników
39. Na podstawie Kodeksu pracy, w razie wypadku przy pracy, pracodawca nie jest zobowiązany do wprowadzenia odpowiednich środków ochrony osobistej zapobiegających podobnym wypadkom zapewnienia udzielenia pierwszej pomocy osobom poszkodowanym zlikwidowania stanowiska pracy oraz usunięcia urządzeń pracy ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku