Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
Zestaw: "015. Sceptycyzm i wartość wątpienia."
0. Kiedy powstał sceptycyzm?
w tym samym czasie, co stoicyzm i epikureizm, a więc na przełomie IV i III wieku p.n.e.
podwaliny dla powstania szkoły dał Ksenofanes, filozof żyjący w VI w. p.n.e.
na przełomie V i IV w. p.n.e., kiedy Platon założył w Atenach szkołę zwaną Akademią Platońską
1. Co to jest sceptycyzm?
kierunek filozoficzny, opierający się na zasadzie osiągania szczęścia przez wewnętrzną dyscyplinę moralną
stanowisko zaprzeczające możliwości poznania prawdy
stanowisko, dla którego kluczowym pytaniem było: jak osiągnąć szczęście
2. Jaką inną nazwą określano sceptycyków?
nazywano ich inaczej dogmatykami
nazywano ich inaczej, od imienia twórcy Pirrona - pirronistami
nazywano ich inaczej filozofami twierdzącymi
3. Kto był założycielem szkoły sceptyckiej?
Platon
Pirron z Elidy
Zenon z Elei
4. Gdzie Pirron założył swoją szkołę?
w Elei
w Atenach
w Elidzie
5. Które z dzieł Pierona przetrwało w całości do naszych czasów?
Żadne, ponieważ Pirron nie pisał, uważając, że wiedzy zdobyć nie można
Zarysy Pirrońskie
Metafizyka
6. Co zdaniem Pirrona może zapewnić szczęście?
wiedza
postawa sceptyczna
korzystanie z przyjemności
7. Co to jest izostenia?
To kryterium prawdziwości sądów
to różnorodność sądów
to równosilność sądów
8. Co to są tropy sceptyków?
opracowane przez nich specjalne kryteria prawdziwości sądów
wszystkie sądy
specjalne stałe argumenty do zbijania twierdzeń
9. Jakie są argumenty sceptyków przeciw możności poznania rzeczy przez zmysły?
względność rzeczy
względność spostrzeżeń
rozbieżność poglądów
10. Jakie są argumenty sceptyków przeciw możności poznania rzeczy przez pojęcia?
żaden przedmiot nie odpowiada pojęciom i niczego przez pojęcia nie poznajemy
nie posiadamy pewnych przesłanek
to wbrew naturze ludzkiej
11. W jaki sposób możemy więc zdobyć wiedzę?
nie możemy, ani bezpośrednio, ani pośrednio, ani przez zmysły, ani przez pojęcia, ani przez dedukcję, ani przez indukcję
przez dedukcję
przez indukcję
12. Co to jest dobro, zdaniem sceptyków?
idea dobra
nikt nie umie go zdefiniować
to co w danym momencie uznajemy za dobre
13. Jakie zadanie stawiali przed sobą sceptycy?
usystematyzowanie wiedzy
poznanie świata
obalenie fałszu i ujawnienie niepewności sądów ludzkich




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie