Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Aktualna kategoria: Nauka » Język angielski » Słówka - lekcje

12
Lekcja: "Nauka słownictwa"
Wielu nauczycieli języka obcego poszukuje jak najlepszej metody motywowania swoich uczniów do nauki słownictwa, które w następstwie może zostać wykorzystane w ustnej i pisemnej komunikacji z innymi ludźmi. Im większy zasób słówek, tym większa łatwość i śmiałość w wyrażaniu swoich myśli, poglądów, opinii. Niektórzy z nauczycieli językowców twierdzą, że najbardziej efektywnym sposobem zainteresowania uczniów zdobywaniem i gromadzeniem coraz większej liczby nowych pojęć jest czytanie swobodnych tekstów. W swej pracy nauczyciela języka angielskiego ja również zauważyłam, że uczniowie z jednej strony doskonale znają już konwencjonalne metody prezentowania i nauczania nowych słów, z drugiej jednak strony ich umiejętność czytania w języku obcym pozwala na spróbowanie innych form przyswajania słownictwa. Dzieci lubią czytanie w języku angielskim, gdyż jest to stosunkowo łatwa umiejętność, jaką zdobywają na lekcjach. Mają przecież do dyspozycji wymowę prezentowaną na płycie oraz wzór w postaci nauczyciela. Tak więc dla ucznia ambitnego, pragnącego nauczyć się czytać w języku obcym, nie jest to duży problem. Czytanie swobodnych tekstów pokazuje natomiast dzieciom zupełnie odmienne warunki czytania; jest to pewien rodzaj wyzwania – mają czytać poza klasą, to, co lubią i chcą (choć lepiej po wcześniejszym ukierunkowaniu przez nauczyciela), kiedy chcą i w swoim własnym tempie. Mając na uwadze powyższe względy opracowałam projekt przyswajania słownictwa przez uczniów poprzez czytanie swobodnych tekstów. Skierowałam go do uczniów klasy V, bowiem sądzę, iż dziecko po czterech czy pięciu latach nauki języka angielskiego ma już na tyle opanowaną technikę czytania w tym języku, że może podjąć wyzwanie samodzielnego czytania poza klasą. Moim celem nie było przysparzanie uczniom stresu czy dodatkowej pracy. Nie każdy bowiem radzi sobie doskonale z materiałem do przyswojenia z lekcji, a moja propozycja wiązała się z poświęceniem czasu wolnego na dodatkowe zajęcia. Niektóre dzieci po prostu nie czuły się na siłach, aby podołać temu zadaniu. Dlatego pozostali tylko ci uczniowie, którzy uznali, że są gotowi na takie zadanie. Zdawałam sobie sprawę, że przystąpienie do tego pomysłu musi być dla dziecka przyjemnością, a nie przykrym, narzuconym obowiązkiem. Zaproponowałam uczniom czytanie bajek w języku angielskim. Moja propozycja zyskała akceptację dzieci. Swój projekt podzieliłam na kilka etapów. Pierwsze spotkanie poświęciłam wprowadzeniu uczniów w świat bajek w angielskich wersjach językowych. Wszystkie dzieci doskonale znają i lubią te bajki, ale dla wielu z nich była to pierwsza możliwość usłyszenia ich tytułów w języku angielskim. Wybrałam do projektu następujące bajki: Snow White, Little Red Riding Hood, Cinderella, The Ugly Duckling, Pinocchio, Hansel and Gretel, The Sleeping Beauty, Puss in Boots. Najpierw pokazałam dzieciom ilustracje związane z każdą bajką. Początkowo uczniowie zgadywali ich tytuły w języku polskim. Wtedy natychmiast za każdym razem podawałam tytuł bajki po angielsku, aby zaprezentować poprawną jego wymowę. Prezentowałam każdy tytuł kilka razy, a uczniowie bardzo spontanicznie powtarzali po mnie. W tym samym czasie prezentowałam te tytuły w formie pisemnej na tablicy. W ten sposób dzieci nie tylko ćwiczyły wymowę, ale także opatrywały się z pisownią. Następnie przeprowadziłam wiele ćwiczeń, dzięki którym uczniowie mogli utworzyć w swoim umyśle związki pomiędzy tytułem angielskim bajki, a głównymi postaciami z tych historyjek, np. dopasowywanie obrazka do tytułu, bohatera do tytułu, układanie ilustracji z bajek w porządku chronologicznym. Kolejnym krokiem tych zajęć było zapoznanie uczniów z podstawowym słownictwem charakterystycznym dla bajek w języku angielskim. Rozpoczynałam czytanie bajek od słów: „In a faraway land”, „Once upon a time”, dzieci od razu odgadywały znaczenie tych fraz (Dawno, dawno temu). W ten sposób znały już początek każdej bajki. Na kolejnym spotkaniu zadaniem uczniów było napisanie testu. Celem jego przeprowadzenia było sprawdzenie zasobu słownictwa przed rozpoczęciem samodzielnego czytania bajek. Musiałam posiadać te informacje, aby później porównać jego wyniki z wynikami tego samego testu przeprowadzonego po 2 miesiącach. Test polegał na samodzielnym czytaniu przez uczniów zdań i określaniu ich prawdziwości: dzieci zapisywały T, jeśli zdanie było prawdziwe, F – fałszywe, a X – gdy nie rozumiały znaczenia zdania. Uczniowie nie byli ograniczeni przez czas, każdy pisał indywidualnie, w swoim własnym tempie. Kolejnym krokiem było zapoznanie dzieci z zasadami, według których będą samodzielnie pracować w domu czytając bajki: 1. Uczniowie powinni czytać co najmniej godzinę dziennie. 2. Uczniowie powinni przeczytać osiem bajek w ciągu dwóch miesięcy. 3. Uczniowie mogą odgadywać znaczenie nowych wyrazów z kontekstu zdania, ale także korzystać przy tym z ilustracji w książce oraz ze słownika. 4. Uczniowie mogą zapisywać nowe słowa na osobnej kartce. 5. Uczniowie wymieniają się przeczytanymi bajkami z kolegami i koleżankami, aby wszystkie teksty mogły być przeczytane przez całą grupę 20 dzieci. Uczniowie po otrzymaniu skopiowanych tekstów bajek mają 2 miesiące na ich przeczytanie. W ciągu tego czasu byli przeze mnie monitorowani i nieustannie motywowani do samodzielnego czytania. Po dwumiesięcznym obcowaniu z literaturą w języku angielskim uczniowie napisali raz jeszcze znany im już test – w celu porównania z wcześniejszymi wynikami, tzn. w celu stwierdzenia czy i jak zmienił się zasób słownictwa dzieci. Poprosiłam tez uczniów o wypełnienie ankiety na temat czytania swobodnych tekstów. Każdy odpowiadał pisemnie na następujące pytania: • Czy przeczytałeś wszystkie zaproponowane przez nauczyciela bajki? • Ile czasu poświęcałeś na czytanie w ciągu dnia? • Czy w trakcie czytania korzystałeś ze słownika? • Jak oceniasz swoje zaangażowanie w samodzielne czytanie bajek w języku angielskim w czasie wolnym po lekcjach? (w skali od 1 do 6) • Która forma czytania bardziej ci odpowiada? - samodzielne czytanie tekstu w domu wraz z odgadywaniem znaczenie wyrazów z kontekstu i wyszukiwaniem słów w słowniku, - czytanie tekstu w klasie pod kierunkiem nauczyciela. Uważam, że realizując powyższy program zachęciłam uczniów do nowej metody nauki słownictwa, a także przekonałam, iż można czerpać wiele korzyści i przyjemności z czytania swobodnych tekstów w języku angielskim.
 Następna plansza >>

Udostępnij link do tej lekcji innym uczniom:




Zgłoś uwagę do lekcji:




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie