10 - 12 lat – uczniowie zaprzyjaźniają się. Przyjaciółki wspierają się w trudnych chwilach, oczekując tego samego. Gdy jedna z przyjaciółek np. obrazi swoją bliską koleżankę, więź między nimi może osłabnąć lub w ogóle zniknąć.
Dwunastolatki (i starsi) często zapisują się do kółek zainteresowań takich jak Szkolne Kółka Sportowe albo matematyczne. Uczennica (uczeń), który zapisze się gdzieś musi uczęszczać na te zajęcia i stosować się do reguł jakie na nim obowiązują. Człowiek zaczyna być odpowiedzialny za swoje czyny.
W szkole przygotowanie do pełnienia ról społecznych opiera się w o wiele
większym stopniu na prezentacji formalnych praw rządzących życiem społecznym, niż na przedstawianiu i ujawnianiu rzeczywistych zasad rządzących społeczeństwem dorosłych. Młodzież uczy się abstrakcyjnego, idealnego świata i nic dziwnego, że staje się cyniczna, gdy stwierdza, że szczytne zasady nie pasują do rzeczywistości.