Kształtowanie się geografii jako nauki
Schemat geografii, jako nauki, stworzony przez
Stanisława Leszczyckiego, pokazuje
wszechstronność i
wielopłaszczyznowość ujmowanej przez tą
dziedzinę rzeczywistości. Stworzona struktura pokazuje, że na gruncie tej nauki powstają liczne syntetyczne ujęcia problemów naukowych, które geografia prezentuje w ujęciu przestrzennym, ujawniając i pokazując przyczyny zróżnicowanego rozmieszczenia
zjawisk na
Ziemi. Jednak wszechstronność tej nauki jest także jej słabym punktem, ponieważ metody badań zapożyczyła z innych dziedzin, co obniża
rangę geografii. Odrębność tej nauki wyraża się właściwie dzięki przestrzennej oraz
interdyscyplinarnej syntezie zjawisk. Obecnie, zamiast „geografii” właściwsze wydaje się stosowanie nazwy „nauk geograficznych”, gdyż ze względu olbrzymiego zakresu zainteresowań i korzystania z dużej liczby
metod badawczych, geografia jest działem bardzo pojemnym.