komunikat responsywny typu JA informuje o decyzji w przypadku postawienia pytania przez drugą osobę, np. „nie pożyczę ci książki, ponieważ sam jej potrzebuję”. Jest to jasne wyrażenie własnej decyzji i podanie jej uzasadnienia. Komunikat responsywny powoduje, że rozmówcy łatwiej będzie pogodzić się z odmową.
komunikat konfrontacyjny typu JA odnosi się do własnych uczuć i zachowania jako reakcji na zachowanie drugiej osoby, np. „słuchasz mnie bardzo uważnie”, „to jest dla mnie dobre”. Przekazywanie tego typu informacji wzmacnia dobre relacje z innymi.
W przypadku trudności w stosunkach z drugą osobą możemy zastosować komunikat negatywny, np. „fakt, że nie oddałeś książki w terminie stanowił dla mnie dużą niedogodność, musiałem radykalnie zmienić plany”. Po przekazaniu konfrontacyjnego komunikatu zawsze należy nastawić się na słuchanie.
Informacja typu TY sugeruje czyjąś winę za zaistniałą niekorzystną sytuację oraz uzurpowanie sobie prawa do oceny.