|
Aktualna kategoria:
Nauka » Chemia » Gimnazjum - lekcje
| 1 | | | 2 | | | 3 | | | 4 | | | 5 | | | 6 | | | 7 | | | 8 | | | 9 | | | 10 | | | 11 | | | 12 | | | 13 | | | 14 | | | 15 | | | 16 | | | 17 | | | 18 | | | ... | | | 23 | | | 24 | |
Lekcja: "Ustalanie wzorów i nazw soli"
|
|
|
Kroki, jakie należy podjąć, aby ustalić wzór sumaryczny
-
Ustalamy jakiego kwasu jest to sól – R
-
Ustalamy jakiego metalu jest to sól – Me
-
Wstępnie zapisujemy symbol metalu i wzór reszty kwasowej MeR
-
Ustalamy wartościowość metalu - A
-
Wartościowość reszty kwasowej – B
-
Dobieramy indeksy stechiometryczne - n, m
-
Sprawdzamy czy iloczyn wartościowości metalu i indeksu przy nim jest równy wartościowości reszty i indeksu przy niej A x n = B x m
UWAGA:
-
przy ilości n, m = "1" nie wpisujemy indeksu
-
resztę kwasową R traktujemy jako całość, więc jej ilość w cząsteczce zapisujemy stosując nawias okrągły (R)
-
przy dobieraniu współczynników (indeksów stechiometrycznych) stosujemy zasadę najmniejszej wspólnej wielokrotności
| |
|
|
Pobierz lekcję
|
Udostępnij link do tej lekcji innym uczniom:
|
|