Lekcja: "˝Ja i Ojczyzna to jedność˝ - ˝Konrad Wallenrod˝ Adama Mickiewicza"
Rola teatralizacji tematu
Stosowanie efektów teatralnych zauważalne jest w całej balladowej narracji: nasycone emocjonalnie słownictwo, niespodziewane zwroty akcji, bliski kontakt z aktorami wydarzeń, a wreszcie zaskakująca pointa obliczone są na wywołanie wstrząsu u słuchacza. Teatralizacja ta potęguje się zwłaszcza w chwili odkrycia rzeczywistych intencji bohatera, który narażając się na śmierć w potwornych mękach przywlókł z Grenady zarazę, aby Judaszowym pocałunkiem „wszczepić ją w duszę” zdobywców.
Narrator opowieści każe mu w tej scenie „osłabnąć”, „paść na kolana”, a w końcu „wiążąc swój zawój do nóg Hiszpana/ciągnąć się za nim po ziemi”. Rozwiązane to podkreśla grozę i patos sytuacji, a zarazem symbolizuje przewrotne odwrócenie układu sił: ścieląc się u stóp zwycięzcy, bohater przyjmuje pozycję pokonanego, ale konając, wciąga otaczających go triumfatorów w objęcia odrażającej i potwornej śmierci, której stał się dobrowolną ofiarą.