Lekcja: "Plan rozwoju zawodowego"
|
Lekcja powstała dzięki:
|
I. Dane osobowe
Imię i nazwisko: Milena Adamczewska
Nazwa szkoły:
Stanowisko: Pedagog szkolny
Posiadane kwalifikacje:
II. Staż
Data rozpoczęcia stażu: 01.09.2017 r.
Data zakończenia stażu:
Opiekun stażu:
III. Cele stażu
Cel główny: Uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego.
Cele szczegółowe:
• poznanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły,
• poznanie dokumentacji obowiązującej w szkole i sposobów jej prowadzenia,
• poznanie przepisów dotyczących zapewnienia uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków odbywania zajęć,
• doskonalenie warsztatu pracy poprzez obserwację zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli i omawianie tych zajęć z prowadzącym,
• prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu i omawianie ich,
• uczestniczenie w wewnątrzszkolnych, pozaszkolnych i samokształceniowych formach doskonalenia zawodowego,
• pogłębianie kontaktów z rodzicami i wychowankami.
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 26 stycznia 1982r. – Karta nauczyciela
(DZ.U. z 2006r. Nr 97, poz. 674, z późn. zm.)
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli na podstawie art. 9g ust. 10 ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. – Karta Nauczyciela - Dz. U. z 2006r. Nr 97, poz.674, z późn. zm.)
IV. Plan działania
I. SFERA ROZWOJU ZAWODOERGO – ORGANIZACYJNA
ZADANIA
FORMY REALIZACJI
DOWODY REALIZACJI, WSKAZÓWKI, UWAGI
TERMIN
1.Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu
Bezpośrednia rozmowa, zawarcie kontraktu z opiekunem.
Umowa o współpracy
-kontrakt
konsultacja, wzajemna obserwacja zajęć,
wrzesień 2017
oraz na bieżąco
2.Poznanie procedury osiągania awansu zawodowego
Analiza przepisów prawa oświatowego, dotyczących awansu zawodowego nauczycieli (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli na podstawie art. 9g ust. 10 ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. – Karta Nauczyciela - Dz. U. z 2006r. Nr 97, poz.674, z późn. zm.)
Plan rozwoju zawodowego
wrzesień 2017
3.Dokumentacja realizacji planu rozwoju zawodowego
Gromadzenie dokumentacji, zaświadczeń, scenariuszy
Zgromadzone materiały
W czasie trwania stażu
4.Poznanie:
- dokumentów obowiązujących w szkole: Statut szkoły, program wychowawczy,
- dokumentów związanych z zajęciami opiekuńczo-wychowawczymi: dziennik zajęć wychowawczych, rozkłady zajęć itp.
Analiza dokumentacji,
Opracowanie projektu planu pracy pedagoga szkolnego
Projekt planu pracy pedagoga szkolnego
wrzesień/
październik 2017
5.Zapoznanie się z tygodniowym planem zajęć w szkole, dyżurami, zastępstwami i zasadami współpracy dyrektora z pracownikami
Obserwacja, udział w spotkaniach, zespołowych, spotkaniach Rady Pedagogicznej, rozmowa z innymi nauczycielami
Organizacja zajęć własnych, udział w zajęciach prowadzonych przez innych nauczycieli
udział w spotkaniach Rady Pedagogicznej
W czasie trwania stażu
6.Przygotowanie dokumentacji z realizacji planu rozwoju zawodowego. Autorefleksja, autoanaliza, opis zadań zawartych w planie rozwoju zawodowego Sprawozdanie z realizacji stażu maj 2017
II. SFERA ROZWOJU ZAWODOERGO – DYDAKTYCZNA
ZADANIA
FORMY REALIZACJI
DOWODY REALIZACJI, WSKAZÓWKI, UWAGI
TERMIN
1.Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli.
Obserwowanie zajęć, omówienie i zapisanie wniosków. Analiza mocnych i słabych stron.
Wnioski z obserwowanych zajęć.
W czasie trwania stażu, według wcześniej ustalonych terminów
2.Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu i dyrektora.
Przeprowadzenie zajęć według opracowanego scenariusza. Omówienie zajęć-wymiana poglądów, spostrzeżeń. Scenariusze zajęć z wnioskami opiekuna
Według ustalonych terminów
3. Wspomaganie rozwoju dzieci z orzeczeniami i opiniami poradni psychologiczno-pedagogicznej Udział uczniów w zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych
Wpisy w dzienniku pedagoga szkolnego, teczki uczniów z zajęć korekcyjno-kompensacyjnych.
Program zajęć korekcyjno-kompensacyjnych
W czasie trwania stażu
4. Wspomaganie aktywności twórczej dzieci Udział uczniów w zajęciach świetlicy Lista tematów zajęć W czasie trwania stażu
III. SFERA ROZWOJU ZAWODOERGO – OSOBISTA
ZADANIA
FORMY REALIZACJI
DOWODY REALIZACJI, WSKAZÓWKI, UWAGI
TERMIN
1.Podnoszenie własnych kwalifikacji-uczestnictwo w doskonaleniu zawodowym wewnątrzszkolnym, pozaszkolnym i samokształceniu.
Udział w radach pedagogicznych, uczestnictwo w radach szkoleniowych.
Udział w formach doskonalenia pozaszkolnego (warsztaty, kursy)
Spotkania w ramach zespołu wychowawczo-profilaktycznego
Zaświadczenie o ukończeniu danej formy doskonalenia zawodowego. Zaświadczenia z kursów.
Potwierdzenie dyrektora
W czasie trwania stażu
2. Zapoznanie się z literaturą pedagogiczną i psychologiczną. Studiowanie literatury i czasopism pedagogicznych. Poznawanie i wykorzystywanie nowych metod pracy z grupą.
Poszerzenie wiedzy i umiejętności w zakresie opieki wychowawczej i pracy dydaktycznej. Bibliografia W czasie trwania stażu
3. Wykorzystywanie technologii komputerowej i informacyjnej w pracy dydaktycznej. Przygotowanie materiałów na zajęcia dydaktyczne: karty pracy, pomoce dydaktyczne itp.
Prowadzenie zajęć dydaktycznych w sali komputerowej.
Publikacja w Internecie planu rozwoju zawodowego.
Napisanie sprawozdania z przebiegu realizacji stażu. Przykładowe materiały
Adres strony internetowej
Sprawozdanie z realizacji stażu
IV. SFERA ROZWOJU ZAWODOERGO (OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZA)
ZADANIA
FORMY REALIZACJI
DOWODY REALIZACJI, WSKAZÓWKI, UWAGI
TERMIN
1. Poznanie sytuacji wychowawczej uczniów
Przygotowanie listy uczniów z opiniami i orzeczeniami Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, teczki z opiniami i orzeczeniami uczniów
Potwierdzenie dyrektora
W czasie trwania stażu
2. Rozszerzanie wiedzy
z zakresu problemów środowiska wychowanków,
w stopniu umożliwiającym współpracę z tym środowiskiem Rozmowy indywidualne z uczniami, rodzicami
Notatki z przeprowadzonych rozmów w dzienniku pedagoga szkolnego
W czasie trwania stażu
3. Współpraca z instytucjami mogącymi pomóc w sprawach wychowawczych
Rozmowa, wywiad, kontakt z poradnią psychologiczno-pedagogiczną Spis niezbędnych telefonów do instytucji wspomagających proces wychowawczy W czasie trwania stażu
4.Współpraca z wychowawcami klas Rozmowy, konsultacje, spostrzeżenia (pozytywne i negatywne) dotyczące uczniów i ich funkcjonowania w środowisku szkolnym Notatki w dzienniku pedagoga szkolnego W czasie trwania stażu
5. Określenie dalszej drogi rozwoju zawodowego. Autorefleksja, opis przyszłych planów zawodowych. maj 2017 Forma opisowa dalszego rozwoju zawodowego
Podpis opiekuna stażu: Podpis stażysty:
........................................... .....................................
|