Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Aktualna kategoria: Nauka » Chemia » Liceum - lekcje

123456789101112131415161718...3031
Lekcja: "Otrzymywanie soli"




Przykłady pasywacji
Al + HNO3 → nie zachodzi
Al + H2SO4 stęż. → nie zachodzi
Fe + HNO3 stęż. → nie zachodzi
Glin nie reaguje z kwasem azotowym (V) i ze stężonym kwasem siarkowym (VI). Żelazo, chrom nie reagują ze stężonym kwasem HNO3, podczas gdy jego rozcieńczone roztwory roztwarzają te metale, chociaż z bardzo różnymi szybkościami.
Warstwą pasywującą są produkty utleniania metali (zwykle ich tlenki).

Metale o potencjałach ujemnych mogą wypierać wodór. Są to metale aktywne, nazywane nieszlachetnymi. Zn + 2H+ → Zn2+ + H2
Reakcja przebiega tym mniej energicznie, im bliższy zera jest potencjał normalny metalu.
Metale o dodatnich potencjałach nie wypierają wodoru z kwasów. Metale te nazywane są metalami szlachetnymi (Au, Pt) i półszlachetnymi (Cu, Hg, Ag).
Im bardziej ujemny potencjał normalny metalu, tym większa jest jego zdolność do utleniania się (oddawania elektronów).
K, Na, Ca, Mg, Al., Zn, Fe, Ni, Sn, Pb
H, Bi, Cu, Hg, Ag, Pt, Au
Metale aktywniejsze od wodoru – potencjał ma wartość ujemną
<< Poprzednia plansza   Następna plansza >>
Pobierz lekcję

Udostępnij link do tej lekcji innym uczniom:




Zgłoś uwagę do lekcji:




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie