Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Aktualna kategoria: Nauka » Język polski » Gimnazjum - lekcje

1234567891011121314151617181920
Lekcja: "Poznać i rozpoznać zdanie złożone"




Zdania podrzędne typu (zwróćcie uwagę na podkreślone zdania podrzędne):


Gdy wsiadłem do windy, zauważyłem plakat na jej drzwiach. Wróciwszy do domu, zabrałem się do pisania referatu. Szedł, jak na ścięcie. Mimo że padał drobny deszczyk, Ala bawiła się na podwórku. Przyniosę to pudło, jeżeli Kasia mnie poprosi. Zamknął drzwi, żeby nie było słychać kłótni.



nie określają ani orzeczenia, ani podmiotu czy innego rzeczownika ze zdania nadrzędnego.

Do jakiej części zdania pojedynczego możemy je porównać, na jakie pytania odpowiadają?: kiedy? w jaki sposób?, również: dokąd? dlaczego? po co? pod jakim warunkiem? mimo co? Pełnią więc funkcję podobną do tej, jaką pełnia okoliczniki w zdaniu pojedynczym. Wskazują na różne okoliczności stanu rzeczy nazywanego w zdaniu nadrzędnym. Określają jego czas, miejsce, przyczynę, sposób.

<< Poprzednia plansza   Następna plansza >>
Pobierz lekcję

Udostępnij link do tej lekcji innym uczniom:




Zgłoś uwagę do lekcji:




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie