Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Aktualna kategoria: Nauka » Język polski » Gimnazjum - lekcje

123456789101112131415161718192021
Lekcja: "Jak pisać o miłości?"


  • Tym razem podmiot liryczny (zakochana kobieta) jest "oszczędny" w swoich wyznaniach. Każe się raczej domyślać , sugeruje coś, "ukrywa się" za opisywaną sytuacją: "jestem może bledsza, trochę śpiąca", "jest w ogrodzie raz ciemniej, raz jaśniej" po to, by w ostatnim wersie zabłysnąć puentą i odkryć przed czytelnikiem sens całego utworu. Znajdź te wersy i zauważ, że puenta nie jest tym samym co morał (związany np. z bajką).

    • "Puenta, pointa (franc. pointe = szpic, ostrze) – wyraziste zamknięcie wypowiedzi , m.in. literackiej, jakimś niespodziewanym efektem znaczeniowym i stylistycznym: trafnym konceptem, odwróceniem oczekiwanego zakończenia, paradoksem, zaskakującym dowcipem, nagłym zwrotem w rozumowaniu lub w biegu zdarzeń (…)."


(Podręczny słownik terminów literackich, red. J.Sławiński, Warszawa 1996)

<< Poprzednia plansza   Następna plansza >>
Pobierz lekcję

Udostępnij link do tej lekcji innym uczniom:




Zgłoś uwagę do lekcji:




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie