Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Aktualna kategoria: Nauka » Język polski » Gimnazjum - lekcje

12345678910111213141516171819
Lekcja: "Historia Ikara - inspiracją do rozważań o naturze ludzkiej"

Poeta nawiązuje bezpośrednio do obrazu Bruegla. Podmiot liryczny wiersza obserwuje i kontempluje dzieło sztuki. Zauważmy najpierw w jaki sposób autor podzielił wiersz. Zamiast strof, mamy dwie części, podzielone jednym wersem. W obydwu podkreślono wyraźnie czas refleksji słowami "dawniej" i "teraz". Każda ze strof niesie ze sobą inny nastrój i poglądy na "przygodę Ikara". W pierwszej części wiersza, poeta jest wyraźnie poruszony tragedią chłopca. Podobnie jak Iwaszkiewicz nie tyle chce, ale czuje się zobowiązany do zwrócenia uwagi innym na to, co widzi:

"(…) myślałem że mam prawo obowiązek
krzyczeć na oracza
patrz patrz
słuchaj pniu
Ikar spada"

Zwraca się bezpośrednio do uczestników zdarzenia, wprost nakazując im działanie: patrz, słuchaj, porzuć, otwórz oczy. Jest to wyraz jego oburzenia wobec ślepej obojętności świadków. Oburzenia tym większego, że tonie "Ikar – syn marzenia", według poety – uosobienie najwyższych ideałów. Ideał ginie, więc artysta "ma obowiązek" wzniecić alarm i wołać o pomoc a niewzruszonych świadków podsumować słowem "ślepcy".

<< Poprzednia plansza   Następna plansza >>
Pobierz lekcję

Udostępnij link do tej lekcji innym uczniom:




Zgłoś uwagę do lekcji:




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie