Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Aktualna kategoria: Nauka » Język polski » Gimnazjum - lekcje

1234567891011121314151617181920
Lekcja: "Muzyczna lekcja historii"




Jankiel naśladuje muzyką, Mickiewicz natomiast naśladuje muzykę.
Czytając zacytowane fragmenty, słyszymy niemalże grę Żyda. Spójrzmy: Służą temu

  • emocjonalne epitety: „skoczne dźwięki”, „słyszalne brzęczenie”…

  • Porównania: „A wtem puścił fałszywy akord jak syk węży” wzmagające odczucia czytelnika.
  • Przenośnie: „błyszczał żar”, „dźwięki radością oddychają
  • Powtórzenia: „znam, znam”, „wiwat, wiwat” wprowadzają klimat opisywanej sytuacji i pozwalają na „wzięcie w niej udziału
  • Nagromadzenie wyrazów dźwiękonaśladowczych: „zgrzyt”, „brzmi”, „buchnął”… powoduje, że wszystko dookoła naprawdę się rusza – i powoli, i szybko. Wprowadzają one dodatkowe dźwięki do melodii, czynią ją jeszcze bardziej dźwięczącą.
  • Nagromadzenie czasowników: „tony natęża
  • rzeczowników odzwierciedlających wydarzenia: „jęk dzieci, płacz matek” (przecież czytając niemalże to słyszymy), które dostarczają dodatkowych wrażeń dźwiękowych.
  • Wprowadzenie dysonansu w melodię poprzez zgrupowanie wyrazów ze spółgłoskami syczącymi daje wrażenie ciągłego syczenia, szeptania, szmeru.

<< Poprzednia plansza   Następna plansza >>
Pobierz lekcję

Udostępnij link do tej lekcji innym uczniom:




Zgłoś uwagę do lekcji:




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie