Żołnierz i śmiejąca się dziewczyna
Żołnierz i śmiejąca się dziewczynaŻołnierz i śmiejąca się dziewczyna albo: Oficer i roześmiana dziewczyna (nl. De Soldaat en het Lachende Meisje) - obraz
Jana Vermeera
datowany na lata około
1658
. Obraz jest obecnie eksponowany w
Frick Collection
w
Nowym Jorku
. Obraz ten należy do grupy dzieł Vermeera, które powstały pod koniec lat 50. XVII wieku, a więc na początku dojrzałego okresu jego twórczości. Obrazy te (
Dziewczyna czytająca list
,
Mleczarka
i Żołnierz i śmiejąca się dziewczyna) przedstawiają sceny rozgrywające się w tym samym wnętrzu. Malarz za każdym razem umieszcza postaci w kącie pomieszczenia, z którego lewej strony znajduje się okno, będące źródłem światła. Taką kompozycję Vermeer zaczerpnął od
Pietera de Hoocha
(np. Pijąca kobieta z dwoma mężczyznami i służącą)[1]. Obraz przedstawia wspomniany już kąt pomieszczenia i siedzącą przy stole parę: żołnierza i dziewczynę. Z lewej strony obrazu znajduje się uchylone okno, a na ścianie w tle - mapa. Przez okno wpada do pomieszczenia światło, które oświetla dziewczynę; mężczyzna natomiast pozostaje w cieniu. Jego twarz jest widoczna tylko częściowo, gdy siedzi on odwrócony plecami do widza. Zwrócony jest w stronę dziewczyny, znajdującej się naprzeciw niego. Roześmiana dziewczyna patrzy na oficera, trzymając w rękach kieliszek. Mapę, którą Vermeer umieścił także w tle obrazu
Kobieta w błękitnej sukni
, wykonał w
1620
roku Balthasar Florisz van Berckenrode[2]. Przedstawia ona
Holandię
i
Fryzję
Zachodnią, ale ukazane inaczej, niż obecnie: nie zgodnie z kierunkiem północ-południe, ale wzdłuż osi wschód zachód[3]. U góry mapy biegnie napis: NOVA ET ACCURATA TOTIUS HOLLANDIAE WESTFRISIAEQ(VE) TOPOGRAPHIA[3]. Płótno ukazuje scenę, w której żołnierz chce uwieść dziewczynę przy pomocy wina. Podobną tematykę Vermeer podjął już wcześniej, w obrazie
Pijana dziewczyna śpiąca przy stole
. Norbert Schneider przypuszcza, że także mocne kontrasty światłocieniowe mają związek z przesłaniem obrazu: oto pozostający w cieniu oficer jest symbolem nieczystych zamiarów, a oświetlona dziewczyna symbolizuje niewinność. Uwagę badaczy zwróciła duża różnica w wielkości przedstawionych postaci - głowa mężczyzny jest niemal dwa razy większa od dziewczyny, choć oboje siedzą blisko siebie. Perspektywa taka jest poprawna z geometrycznego punktu widzenia, ale dość niezwykła, jak na XVII-wieczne malarstwo. Amerykanin Joseph Pennell w
1891
roku, opierając się na tym właśnie obrazie, zasugerował jako pierwszy, że Vermeer mógł posługiwać się podczas malowania urządzeniem, zwanym
camera obscura
[4]. Przypisy- ↑ Alejandro Vergara, Vermeer and the Dutch Interior, Madrid, 2003, s. 251-252 [na:]
http://essentialvermeer.20m.com/cat_about/open.htm#Alej
- ↑ Albert Blankert, Vermeer van Delft, Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1991, , s. 181.
- ↑ 3,0 3,1 Norbert Schneider, Tout l'oeuvre peint de Vermeer, "Taschen", 2004, , s. 31.
- ↑
Philip Steadman Vermeer and the Camera Obscura
Bibliografia- Blankert Albert, Vermeer van Delft, Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1991, .
- Schneider Norbert, Tout l'oeuvre peint de Vermeer, "Taschen", 2004, .
Linki zewnętrzne
Inne hasła zawierające informacje o "Żołnierz i śmiejąca się dziewczyna":
Meczet w Kownie
...
XVI wiek
...
Dezercja
...
1361
...
Tomasz Zan (poeta)
...
Taylor Swift
...
Janusz Józefowicz
...
Aleksandr Suworow
...
Tomasz Wawrzecki
...
Stanisław Szczęsny Potocki
...
Inne lekcje zawierające informacje o "Żołnierz i śmiejąca się dziewczyna":
056. Państwa Europy i ich mieszkańcy – część 1 (plansza 8)
...
010a. Rzym (plansza 11)
...
11 LISTOPADA (plansza 1)
...
|