Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Światowid ze Zbrucza

Światowid ze Zbrucza

Światowid

Czas
powstania
IX w.
Miejsce
przechowywania
Muzeum Archeologiczne w Krakowie

Światowid ze Zbrucza, Idol ze Zbrucza, Bałwan ze Zbrucza – potoczna nazwa kamiennego posągu z około IX-X wieku, wydobytego w 1848 roku z rzeki Zbrucz (lewego dopływu Dniestru ), w pobliżu wsi Liczkowce koło Husiatyna na Podolu .

Posąg wykonany jest z wapienia , ma wysokość 2,57 m, posiada niemal kwadratowy przekrój szerokości 29-30 cm i waży ok. pół tony. Obecnie (od 1851 ) znajduje się w Muzeum Archeologicznym w Krakowie .

Przeprowadzone w latach 80. XX wieku badania B.O. Timoszczuka i I.P. Rusanowej wykazały, że posąg prawdopodobnie mógł znajdować się pierwotnie na położonej niedaleko Zbrucza górze Bohod (Bogit), gdzie odkryto kamienny krąg z ośmioma ogniskami i miejscem na czworokątny posąg. Dzięki analizie chemicznej wykryto ślady pokrywającej niegdyś posąg czerwonej farby[1]. Pomimo autentyczności posągu, jego etniczna atrybucja wśród niektórych uczonych jest nadal sporna, i przypisywana często ludom tureckim , trackim [2], irańskim lub Waregom [3], a nie Słowianom .

Spis treści

Układ

Posąg zdobią płaskorzeźby ułożone w trzy poziome pasy. Cztery górne figury połączone są wspólnym kapeluszem. Na stronie A u góry znajduje się postać z rogiem w prawej ręce, w środkowym pasie zaś figura żeńska. Na stronie B widnieje postać z pierścieniem (lub naramiennikiem), pod którą znajduje się figura żeńska. Na stronie C umieszczono mężczyznę z szablą u pasa i konia, zaś poniżej nich figurę męską. Na stronie D znajduje się postać męska bez atrybutów, pod nią figura tejże płci. W pasie dolnym posągu umieszczona jest postać z rękami wyciągniętymi do góry. Nie przedstawiono jej na stronie D, gdzie znajduje się jedynie niewielki wizerunek koła.

Symbolika

Detale posągu
Replika Światowida ze Zbrucza w Krakowie obok Wawelu

Znaczenie ideowe posągu jest przedmiotem sporów. Powszechnie przyjęty dawniej pogląd, że posąg przedstawia "Światowida" (czyli poprawnie połabskiego Świętowita ), wydaje się obecnie nie do końca trafiony, gdyż wedle zachowanych opisów kronikarskich jego wyobrażenia różniły się znacznie od słupa zbruczańskiego.

Według koncepcji przedstawionej przez Borysa Rybakowa górny pas posągu wyobraża główne bóstwa słowiańskiego panteonu, kolejno: postać z rogiem Mokosz , postać z pierścieniem Ładę , postać z mieczem i koniem Peruna , zaś postać bez atrybutów Dadźboga . Rybakow posąg jako całość utożsamiał z Rodem , jego zdaniem naczelnym bóstwem słowiańskim. Zdaniem Leszka Pawła Słupeckiego intepretacji takiej przeczy wspólny kapelusz, a cztery postaci wyobrażają cztery aspekty Peruna . Postać u dołu posągu powszechnie utożsamiana jest z Welesem / Trzygłowem .

Przypisuje mu się również ikonograficzne wyobrażenie wszechświata. Powszechnie interpretuje się pas górny jako sferę niebiańską, środkowy jako świat zamieszkany przez ludzi, zaś dolny utożsamiany jest z podziemiami; sam zaś posąg uważany jest za symboliczne przedstawienie axis mundi . Zdaniem uczonych falliczny kształt posągu związany jest z ideą płodności.

Ciekawostki

Kamienna replika Światowida ze Zbrucza znajduje się w Krakowie na przeciwko Wawelu, u zbiegu ulicy św. Idziego i Drogi Do Zamku.


Zobacz też

Przypisy

  1. Leńczyk G., Światowid zbruczański w: Materiały archeologiczne 1964 (r. 5), s. 5-61.
  2. Włodzimierz Szafrański, Zbruczański "Światowid" trackim monumentem kultowym [w:] " Balcanica Posnaniensia. Acta et studia ", nr VII, Poznań 1995, s.351,
  3. Zdzisław Skrok: Słowiańska moc czyli O niezwykłym wkroczeniu naszych przodków na europejską arenę. Warszawa: "Iskry", 2006, s. 132. . 

Bibliografia

  • Kotlarczyk J., Tryumfalny słup słonecznego boga w: Z otchłani wieków 1987 (r. 53), s. 36-41;
  • Kozłowski R., Badania technologiczne posągu Światowida z Muzeum Archeologicznego w Krakowie w: Materiały archeologiczne 1964, t. V, s. 61-67;
  • Strzelczyk J., Mity, podania i wierzenia dawnych Słowian, Wydawnictwo Rebis, Poznań 2007;
  • Szyjewski A., Religia Słowian, Wydawnictwo WAM, Kraków 2003.

Linki zewnętrzne


Inne hasła zawierające informacje o "Światowid ze Zbrucza":

Rodzimy Kościół Polski związanymi z naturą (z którymi często są wręcz utożsamiani). Symbole religijne zwiazku Ręce Boga Światowid ze Zbrucza Świętowit z Wolina Rodzimy Kościół Polski posiada trzy główne symbole religijne. ...

Zbrucz w głębokim jarze. Nad rzeką leżą: Podwołoczyska , Wołoczyska , Husiatyn , Skała Podolska , Okopy . Historia Światowid ze Zbrucza Niegdyś rzeka graniczna wyznaczała granice państwowe: od 1772 do 1793 ...

Światowid Światowid – potoczna, niepoprawna nazwa słowiańskiego bóstwa Świętowita Światowid ze Zbrucza – posąg Światowid – pismo wydawane w Krakowie w latach ...

Wojna polsko-bolszewicka ...

Ukraińska Republika Ludowa ...

Roman Szuchewycz ...

Węgrzy ...

Religia Słowian Słowiański posąg, tzw. " Światowid ze Zbrucza ".Religia Słowian – zespół wierzeń , mitów i praktyk kultowych Słowian ...

Weles ...

Świętowit rzeki Zbrucz w 1848 r. we wsi Liczkowce na Podolu (obecnie Ukraina). "Światowid ze Zbrucza" aktualnie znajduje się w Muzeum Archeologicznym w Krakowie. Etymologia*Svęto-vitъ ...


Inne lekcje zawierające informacje o "Światowid ze Zbrucza":

027 Początki Słowian (plansza 14) ...





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie