Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

ZMW Ryś

ZMW Ryś

Ryś MR1
Producent ZMZ we Wrocławiu
Okres produkcji1958-1964
Miejsce produkcji   Polska
Klasa motorower
Silnik SM01 49,8 cm³ jednocylindrowy, dwusuwowy 1,5 KM
Skrzynia biegów 2 przełożenia
Ogumienie 2.125x23"
Długość1887 mm
Szerokość660 mm
Wysokość1080 mm
Rozstaw kół1234 mm
Wysokość siodła845 mm
Pojemność baku5,75 l
Masa własna 64 kg
Pokrewne Żak MR2

Ryś MR1 - pierwszy polski motorower . Skonstruowany został w I połowie 1957 roku w Zakładach Metalowych "Zakrzów" we Wrocławiu-Zakrzowie przez zespół inżynierów: Zbigniewa Domicza, Romana Wachowiaka i Edwarda Janasa. Prototyp skonstruowano w maju 1957, a produkcję seryjną rozpoczęto w ZMZ od września 1958 roku[1]. Silniki SM01 dla Rysia produkowano w WSK Wrocław-Psie Pole .

Konstrukcję uznano wówczas za bardzo udaną, nie ustępującą pojazdom tego typu innych europejskich firm[2], zwłaszcza z powodu estetycznej sylwetki, resorowania obu kół i dobrych parametrów ruchowych. W 1958 roku konstruktorzy opracowali także dwuosobowy wariant motoroweru, który nie został zatwierdzony do produkcji. Nowoczesna jak na owe czasy konstrukcja Rysia okazała się jednak zbyt kosztowna w produkcji (cena wynosiła 6500 zł, niewiele mniej od motocykli)[1] i już w 1959 roku opracowano w ZMZ model uproszczony, ze zmniejszoną ilością elementów blaszanych oraz silnikiem S38 z Zakładów Metalowych w Nowej Dębie , nazwany MR2 Żak , produkowany od 1960 roku. Pod koniec produkcji w roku 1963 wypuszczono serię Rysia z silnikiem S38, takim samym jak montowano w MR2 Żak . Taka wersja Rysia nosiła oznaczenie MR1B.

Spis treści

ZMW Ryś MR1 - dane techniczne

  • Podwozie i nadwozie[2]
    • Rama: otwarta, pojedyncza, rurowa, spawana
    • Koła: 2,125x23", szprychowe, ogumienie dętkowe
    • Zawieszenie przednie: widelec teleskopowy bez tłumienia hydraulicznego, śrubowe sprężyny, skok 85mm
    • Zawieszenie tylne: obustronny wahacz wleczony, resorowany centralną sprężyną śrubową, z amortyzatorami ciernymi na osi wahacza, skok 80mm
    • Tłumik wydechu zamontowany po prawej stronie
    • Zbiornik paliwa: 5,75 l
    • Osłony boczne tłoczone z blachy stalowej
    • Siodło jednoosobowe z mikrogumy pokryte winidurem, pod siodłem skrzynka narzędziowa
    • Bagażnik zewnętrzny na tylnym błotniku (obciążenie dopuszczalne 5 kg)
  • Napęd
    • na tylne koło: łańcuchem rolkowym jednorzędowym 1/2"x4,88, po prawej stronie pojazdu
    • skrzynia biegów: dwubiegowa, zmiana biegów rękojeścią pokrętną po lewej stronie kierownicy
    • sprzęgło: cierne, mokre, dwutarczowe
    • hamulce: bębnowe, średnica wewnętrzna 97 mm (hamulec przedni sterowany cięgłem z uchwytem na kierownicy, hamulec tylny sterowany przez obrót pedałami do tyłu)
  • Instalacja elektryczna[2]
    • Zasilanie: prądnica-iskrownik 6V, 16W
    • Reflektor o średnicy 100 mm
    • Sygnał dźwiękowy
  • Wymiary motoroweru[2]
    • Długość: 1887 mm
    • Szerokość (kierownica): 660 mm
    • Wysokość: 1080 mm
    • Rozstaw osi: 1234 mm
    • Prześwit poprzeczny: 140 mm
    • Masa własna: 64 kg
    • Dopuszczalna masa całkowita: 154 kg
    • Dopuszczalne obciążenie: 90 kg

Przypisy

  1. 1,0 1,1 1,2 Adam Zakrzewski, Auto-moto PRL: władcy dróg i poboczy, Demart, Warszawa 2010, , s.172
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 2,4 A. Zieliński (op.cit.)

Bibliografia

  • Andrzej Zieliński, Polskie konstrukcje motoryzacyjne 1947-1960, Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 2006, ss. 225-227.

Linki zewnętrzne


Inne hasła zawierające informacje o "ZMW Ryś":

Archidiecezja krakowska ...

Polskie Stronnictwo Ludowe ...

Puszcza ...

Beskid Żywiecki ...

Pojezierze Mazurskie ...

Katastrofa elektrowni jądrowej w Czarnobylu ...

Czarnobyl ...

I Brygada Legionów Polskich ...

Józef Piłsudski ...

Wojsko Polskie II RP ...


Inne lekcje zawierające informacje o "ZMW Ryś":

027b. Ssaki – sukces złożoności (plansza 29) ...

029. Badania populacji (plansza 25) ...

029. Badania populacji (plansza 26) ...





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie