Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Wykład

Wykład

Wykładmetoda nauczania polegająca na ustnym przekazaniu wiedzy do słuchaczy, którzy przekazywaną im wiedzę słuchają w milczeniu, zadając ewentualne pytania po zakoczeniu wykładu (niekiedy dopuszcza się możliwość zadawania pytań w trakcie trwania wykładu). Jest to prawdopodobnie najczęstsza metoda nauczania stosowana względem osób dorosłych, w której osoba przekazująca wiedzę nie dyktuje tego, co słuchacz ma zapisać w zeszycie, a raczej prowadzi jak gdyby monolog, rozbudowaną wypowiedź na dany temat. Jeżeli istnieje ku temu potrzeba, słuchacze wykładu samodzielnie sporządzają notatki w trakcie wykładu, choćby notując kwestie niejasne aby zadać po wykładzie pytanie.

Wykład stanowi również podstawową metodę nauczania na wyższych uczelniach . Przyjęło się uważać, że wykład jest jedną z prostszych metod nauczania w szkolnictwie wyższym, zarówno dla słuchaczy, jak i prowadzącego zajęcia. Przeciwnie do innych form zajęć, takich jak ćwiczenia, konwersatorium, czy seminarium , w których studenci biorą czynny udział niejednokrotnie przygotowując uprzednio część zagadnień i np. prezentują je w postaci referatu, w przypadku wykładu słuchacze pełnią rolę raczej biernego odbiorcy i, zależnie od treści wykładu, mogą nie mieć żadnego wcześniejszego przygotowania w zakresie zagadnień, jakich dotyczy wykład. Stąd też wykład wydaje się być dobrą metodą nauczania, jeżeli istnieje potrzeba wprowadzenia studentów do jakiejś tematyki (ale także, jeżeli istnieje potrzeba prezentacji bardziej szczegółowych zagadnień – wówczas dany wykład może bazować na zagadnieniach innego wykładu, jaki słuchacze już wcześniej wysłuchali), przekazania wiedzy w postaci definicji, wzorów, procedur czy algorytmów postępowania, historii, interpretacji danych zagadnień. Tak więc, wykład wydaje się być dobry tam, gdzie istnieje potrzeba po prostu przekazania „suchej” wiedzy. Wykład nie jest jednak w pełni wystarczający dla dobrego zapamiętania i zrozumienia nauczanych zagadnień i dlatego też do utrwalania wiedzy z danego obszaru prowadzone są w szkolnictwie wyższym zajęcia w innej formie, wymagające od studentów nie tylko biernego przyswajania przekazywanej im wiedzy, ale i ich własnej aktywności.

W szkolnictwie wyższym istnieją różne formy wykładów. Można spotkać się z istnieniem pojedynczego wykładu (np. wygłaszanego okazjonalnie z tytułu jakiejś uroczystości, czy przez profesora wizytującego z innej uczelni), lub cyklu wykładów prowadzonych regularnie w czasie np. semestru.

Cykl wykładów w trakcie jednego semestru jest prawdopodobnie najczęstszym sposobem realizacji danego przedmiotu, czy też kursu (po zakończeniu takiego kursu złożonego z cyklu wykładów, studenci zazwyczaj są zobowiązani zdać egzamin przynajmniej z zakresu wiedzy przekazywanej na wykładach). Wykłady składające się na taki cykl mogą być wówczas ze sobą luźno powiązane, i każdy może oddzielnie dotyczyć odmiennych zagadnień, bądź przeciwnie, wszystkie kolejne wykłady mogą dotyczyć jednego i tego samego zagadnienia, prezentując je z różnych punktów widzenia, omawiając różne jego ujęcia, jego historię, związane z nim problemy i sposoby rozwiązania tych problemów, itd. W tym drugim przypadku, kiedy cykl wykładów ma na celu szczegółowe i wyczerpujące omówienie danej problematyki, nosi on nazwę wykładów monograficznych.

Wykład może być prowadzony w różny sposób, zależnie od cech osobowościowych prowadzącego wykład, jego preferencji, poglądów na dydaktykę i pomysłów. Mianowicie, wykładowca może po prostu mówić, wygłaszać wykład, może też korzystać ze środków wizualnych, np. rysując coś na tablicy, pokazując slajdy, czy prezentację komputerową, albo też demonstrować nagrania audiowizualne. Wykładowca może też rozdawać słuchaczom kartki (tzw. handout) ze streszczeniem swojego wykładu, z tabelami, wykresami, czy innego rodzaju ilustracjami wykorzystywanymi przez niego w trakcie wykładu.


Inne hasła zawierające informacje o "Wykład":

Uniwersytet Al-Karawijjin , a w Kairze uniwersytet Al-Azhar (od 988 r.)[5]. Na uczelniach tych Wykładano m.in. teolgię , filozofię , logikę i medycynę .W tym czasie w Europie Zachodniej ...

Pionier (Świadkowie Jehowy) Odstępstwo Królestwo Boże · Zbawienie · Dusza Zebrania Sala Królestwa · Sala Zgromadzeń Pieśni Królestwa · Modlitwa Wykład publiczny · Studium Strażnicy Teokratyczna szkoła służby kaznodziejskiej Zebranie służby · Zborowe studium ...

Almagest Klaudiusza Ptolemeusza napisane ok. roku 140 , zawierające kompendium ówczesnej wiedzy astronomicznej , matematyczny Wykład astronomii geocentrycznej .Spis treści1 13 ksiąg Almagestu2 Charakterystyka zawartości3 Almagest w Europie4 ...

Gerard Labuda okresie okupacji pracował jako księgowy w niemieckim zarządzie Liegenschaftverwaltung w Chrobrzu, równolegle Wykładał konspiracyjnie historię średniowieczną Polski w filii Uniwersytetu Ziem Zachodnich w Kielcach . ...

1979 marca – bojówka SZSP napadła na mieszkanie Jacka Kuronia , gdzie odbywał się Wykład Uniwersytetu Latającego . 28 marca – premiera filmu Szpital przemienienia . 8 kwietnia – Edward ...

Ambroży z Mediolanu (Przekład, wstęp i opracowanie), WAM Źródła Myśli Teologicznej 31, Kraków 2004, s. 111.Wykład Ewangelii według św. Łukasza. Władysław Szołdrski (przekład), Andrzej Mateusz Bogucki OP ...

Adam Mickiewicz zachodniej porównywany do Byrona i Goethego [10][11]. W okresie pobytu w Paryżu był Wykładowcą literatury słowiańskiej w Collège de France . Znany przede wszystkim jako autor ...

Marian Mazur (naukowiec) Następnie rozpoczął pracę w Zakładzie Elektrotermii resortowego Instytutu Elektrotechniki w Międzylesiu ( 1948 - 1967 ), Wykładał jednocześnie na Politechnice Warszawskiej . Zajmował się zagadnieniami elektrotermii , dziedziny wiedzy, w ...

Literatura – przegląd chronologiczny – Teodor Parnicki Wierne płomienie – antologia wydana konspiracyjnieBallada o Warszawie – Jerzy Braun Wykład profesora Mmaa – Stefan Themerson 1942 w literaturze Obcy – Albert Camus Siódmy krzyż ...

Stefania Skwarczyńska Łodzi (od 1932). W 1937 habilitowała się na UJK i dojeżdżała z Wykładami z Łodzi do Lwowa. Po wybuchu wojny wyjechała do Lwowa. Była ...


Inne lekcje zawierające informacje o "Wykład":

020. Panteizm B. Spinozy (plansza 5) Matematyczna była forma systemu Spinozy, treść zaś metafizyczna, był to Wykład monistycznej nauki o jedności wszechrzeczy. Głosił, że substancja jest tylko jedna, a ...

140. Imperium rosyjskie (plansza 10) nie uczono w szkołach. Dochodziło nawet do organizowania, zazwyczaj w mieszkaniach prywatnych, Wykładów na poziomie uniwersyteckim. Ze względów bezpieczeństwa często zmieniano lokalizacje nauczania, więc ...

130. Modele rozwoju gospodarczego (plansza 8) urzędnicy i szefowie rządów 179 państw. Poza tym odbyły się także seminaria, Wykłady, spotkania i wystawy Globalnego Forum `92, w których dyskutowano na temat ...





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie