Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Olej napędowy

Olej napędowy

Olej napędowypaliwo przeznaczone do silników wysokoprężnych z zapłonem samoczynnym.

Olej napędowy jest mieszaniną węglowodorów parafinowych, naftenowych i aromatycznych , wydzielonych z ropy naftowej w procesach destylacyjnych . Destylaty oleju napędowego mają temperatury wrzenia znacznie wyższe (180-350 °C ) niż destylaty, z których produkuje się benzynę . Z uwagi na dużą zawartość siarki w tych destylatach, konieczne jest jej usuwanie poprzez obróbkę wodorową w procesach katalitycznych (hydrorafinacja).

Oleje napędowe to również produkty otrzymywane z frakcji pozostałych po destylacji, ale w tym wypadku konieczne są katalityczne procesy rozkładowe ( kraking katalityczny, hydrokraking). Skład i wzajemne proporcje węglowodorów zawartych w olejach napędowych są różne w zależności od charakteru przerabianej ropy oraz od procesów technologicznych zastosowanych przy ich produkcji.

Ze względu na sposób zapłonu mieszanki olejowo-powietrznej w silnikach , który ma charakter nie iskrowy lecz temperaturowy ( samozapłon ) nie występuje problem niekontrolowanego spalania paliwa (tzw. stukania, spalania stukowego). Stąd ustalanie liczby oktanowej dla olejów nie ma sensu. Kluczowym parametrem dla tych paliw jest natomiast zdolność do szybkiego samozapłonu pod wpływem wysokiej temperatury, której miarą jest liczba cetanowa .

Spis treści

Najważniejsze komponenty oleju napędowego

  • nafta, lekki olej napędowy (LON)
  • średni olej napędowy (SON)
  • ciężki olej napędowy (CON)
  • hydrorafinowany olej napędowy (HON)
  • olej napędowy z hydrokrakingu (HCON)
  • olej napędowy z krakingu katalitycznego (LCO)
  • dodatki poprawiające własności zimowe, dodatki uszlachetniające


Właściwości

Typowe właściwości olejów napędowych[1]:

  • gęstość : 0,84–0,88 kg/dm3
  • wartość opałowa : 42–44 [MJ/kg] w stanie ciekłym, 3660–3830 kJ/m3 w przypadku mieszanki stechiometrycznej
  • stała stechiometryczna paliwa: 14,5 kg powietrza/kg paliwa
  • Liczba cetanowa : 50-85

Przypisy

  1. Sławomir Luft: Podstawy budowy silników. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 2006. . 

Zobacz też


Inne hasła zawierające informacje o "Olej napędowy":

Bernardo Bellotto ...

William Turner ...

Układ ...

1979 Raszewski , Igor Przegrodzki , Tadeusz Baird , Teresa Żylis-Gara 29 lipca podwyżka cen paliwa: benzyna i Olej napędowy droższe o 2 zł za litr.na Wybrzeżu powstał Ruch Młodej ...

Tadeusz Kuntze ...

Gustav Klimt ...

Francesco Hayez ...

Oliwa ...

Dielektryk ...

Oliwka (roślina) ...


Inne lekcje zawierające informacje o "Olej napędowy":

102. Nieorganiczne i organiczne składniki komórki cz.3 (plansza 23) ...

Rośliny użytkowe (plansza 13) ...

212. Gospodarka Polski. Rolnictwo i wyżywienie (plansza 15) ...





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie