Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Tamara Łempicka

Tamara Łempicka

Tamara Łempicka

Popiersie Tamary Łempickiej w Alei Sław na Skwerze Harcerskim w Kielcach
Imiona i nazwiskoTamara Rozalia Gurwik-Górska
Data i miejsce urodzenia 1898 lub 1895
Moskwa lub Warszawa
Data i miejsce śmierci 18 marca 1980
Cuernavaca
Narodowość Polska
Dziedzina sztuki malarstwo
Styl art déco
Ważne dziełaTamara w zielonym Bugatti,
Adam i Ewa,
Dr Boucard,
Kobieta z gołębiem

Tamara Łempicka (ur. 1898 lub 1895 r. w Moskwie (lub w Warszawie ) zm. 18 marca 1980 w Cuernavaca , Meksyk ), znana też jako Tamara de Lempicka, polska malarka epoki art déco .

Tamara Łempicka przyszła na świat jako Tamara Rosalia Gurwik-Gorska, jako córka Polki i zamożnego rosyjskiego Żyda. Od 1907 zaczęła symulować problemy zdrowotne i szantażem wymuszała coroczne wakacje we Włoszech oraz przeniesienie do szkoły w Lozannie. W trakcie owych wakacji, na które jeździła z babcią, zapoznała się ze sztuką renesansowych mistrzów, których obrazy oglądała we Florencji, Rzymie i Wenecji. Wpływ tych dzieł jest bardzo widoczny w dwóch pierwszych okresach twórczości Łempickiej. Przejawia się on w używanych przez nią czystych kolorach, dokładnym rysunku oraz draperiach oraz cieniach. W 1916 w Petersburgu poślubiła prawnika Tadeusza Łempickiego, który był synem bratanicy Cypriana Kamila Norwida. W tymże roku Tamara urodziła córkę Marię Krystynę (Kizette). Podczas rewolucji październikowej , jej mąż został aresztowany przez bolszewików . Żeby uwolnić męża Łempicka musiała spędzić noc ze szwedzkim konsulem, który następnie pomógł jej uciec z Rosji. Małżonkowie spotkali się ponownie w Kopenhadze .

Małżeństwo zamieszkało w Paryżu , jednak Tadeusz Łempicki nie mógł się otrząsnąć ze wspomnień z pobytu w więzieniu i nie był w stanie początkowo utrzymać rodziny, która żyła głównie z pomocy krewnych i uratowanych przed rewolucją dóbr. Aby móc się utrzymać Tamara zaczęła malować. Paryż lat dwudziestych był ku temu sprzyjającym miejscem: na ulicach pełno było malujących kobiet, w mieście emigrantów, którzy uciekli przed wojną, a emancypacja zdołała już przetrzeć kobietom pierwsze szlaki ku karierze, choć ich malarstwo wciąż traktowane było z dystansem.

Pomimo twierdzeń Tamary Łempickiej, iż w kwestii warsztatu jest samoukiem, przez pewien czas chodziła do pracowni André Lhote'a, kubisty o dość jednak konserwatywnym podejściu. Zrezygnowała dość szybko, z obawy, że się zmanieruje. Pierwszy raz jej prace zostały wystawione przez Salon d'Automne , w 1922, dzięki siostrze artystki Adriannie, która zasiadała w komisji dopuszczającej obrazy na wystawę. Malarstwo Tamary zostało jednak od razu zauważone i miało swój oddźwięk w prasie (min. w " Le Figaro " i "Le Seine et Marnais") Wkrótce też stała się sławna jako portrecistka Tamara de Lempicka. W tym czasie słynna była ze swoich romansów (była biseksualna [1]). Wpływ tych przeżyć w jej malarstwie jest bardzo widoczny- choćby w obrazie "Cztery akty". Jest to najbardziej kojarzony z Tamarą Łempicką okres jej twórczości - wyidealizowane portrety i akty o lekko kubicznych formach, o nasyconej gamie barwnej, zamknięte w sobie i bardzo estetyczne. Z tego okresu też pochodzi jej autoportret "Tamara w zielonym Bugatti" przeznaczony na okładkę czasopisma "Die Dame" i uważany za jeden z typowych obrazów art déco . Wobec rozwiązłego życia Tamary Tadeusz Łempicki w 1927 roku powrócił do Warszawy i zamieszkał z Ireną Spiess, z którą się później ożenił. Mimo błagań malarki, która trzykrotnie przyjeżdżała do Polski by powstrzymać męża, rozwód został ostatecznie zasądzony w 1931 roku. Od tego momentu Łempicka zaczyna chorować na depresję, a okresy jej szalonej aktywności twórczej przeplatają się z miesiącami podczas których nie wychodziła z łóżka. Na dodatek zaczynają się lata trzydzieste- czyli okres, gdy do władzy dochodzili w Europie kolejni nacjonaliści. Wyczulona po swoich przeżyciach z Rosji Tamara zaczęła wyczuwać zagrożenie, czego odbicie od razu dało się wyczuć w jej malarstwie. Dalej wysoko dopieszczone, stało sie jednak bardziej naturalistyczne. Pojawiają się zmarszczki, brodawki i sękate dłonie o mocno zaznaczonych stawach- wynik jej narastającej fascynacji Dürerem . W tym czasie ponownie wychodzi za mąż i wyjeżdża do Ameryki.

Na początku II wojny światowej przeniosła się do Beverly Hills w Kalifornii z drugim mężem, austriackim baronem Raoulem Kuffnerem. W 1943 przeprowadzili się do Nowego Jorku, gdzie malarka kontynuowała twórczość artystyczną w swoim charakterystycznym stylu. Prasa amerykańska nie traktowała jej jednak poważnie - skupiając się głównie na tworzonej przez nią samą wokół siebie historii - i przylepiła jej łatkę malującej pani domu. Jest to czas jej licznych eksperymentów, m.in z abstrakcją geometryczną, był to jednak niewiele znaczący epizod w jej twórczości. Wyznacznikiem trzeciego etapu jej malarstwa stała się szpachla- narzędzie przed impresjonizmem zupełnie pogardzane i używane co najwyżej do mieszania farb. Łempicka zaczęła tworzyć monochromatyczne obrazy w odcieniach beżu lub brązach. Były to obrazy o rozmytych konturach i bezpretensjonalnych tematach np. Praczka, Gołębie.

Po śmierci barona Kuffnera w 1962 przeniosła się do Houston w Teksasie . Jej nowe dzieła nie zostały dobrze przyjęte, toteż Tamara przyrzekła iż nigdy więcej nie wystawi swoich prac.

W 1978 przeniosła się do Cuevernaca w Meksyku . Zmarła tam podczas snu 19 marca 1980 . Na własne życzenie jej ciało zostało skremowane, a prochy rozrzucone z helikoptera nad wulkanem Popocatepetl.

W Polsce znajduje się kilkanaście jej obrazów, jednak nie są prezentowane publiczności.

Znaną miłośniczką twórczości Tamary Łempickiej jest Madonna (piosenkarka) . Obrazy Tamary można podziwiać m.in. w teledyskach Open your heart oraz Vogue (singel) . Postacie z obrazów posłużyły także jako element dekoracyjny sceny podczas trasy koncertowej Blond Ambition World Tour w 1990 roku.

Bibliografia

  • Laura Claridge, Tamara Łempicka, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2004.

Przypisy

Linki zewnętrzne


Inne hasła zawierające informacje o "Tamara Łempicka":

Balet ...

Imieniny ...

1978 ...

Dzwoneczek ...

Tamara Łempicka Tamara ŁempickaPopiersie Tamary Łempickiej w Alei Sław na Skwerze Harcerskim w KielcachImiona ...

Art déco "odrodził się" po okresie wykreślenia z mapy politycznej Europy. Zobacz teżGrupa De Stijl , Tamara Łempicka ,Théo van Doesburg, Jean Arp , Highbury (stadion) , Chrysler Building , Budynek Komunalnej Kasy Oszczędnościowej w Krakowie . ...

Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina ...

1187 ...

Województwo warmińsko-mazurskie ...

1200 ...


Inne lekcje zawierające informacje o "Tamara Łempicka":

213 Polska kultura, sztuka i nauka dwudziestolecia międzywojennego (plansza 13) wykorzystania. Warto także wymienić styl art deco, którego najbardziej znaną przedstawicielką była Tamara Łempicka tworząca w Stanach Zjednoczonych. ...

Tatry Podhalan. (plansza 18) ...

Góry oczami bohaterów ˝Skalnego Podhala˝ (plansza 38) ...





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie