Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Nie znaleziono szukanej frazy! Poniżej znajduje się fraza najbardziej przypominająca szukaną.

EP09

EP09

EP09

EP09-032
Producent Pafawag
Lata budowy1986-1997
Układ osi Bo'Bo'
Masa służbowa 83,5 tony
Długość ze zderzakami16740 mm
Szerokość2974 mm
Wysokość4300 mm
Średnica kół1250 mm
Liczba silników4
Typ silników trakcyjnychLKa740
Moc ciągła 2940 kW
Moc godzinna 3180 kW
Napięcie zasilania3 kV DC
Maksymalna siła pociągowa21 T
Stosunek przekładni73:38
Prędkość konstrukcyjna 160 km/h
Nacisk osi na szyny20 T
System hamulcaOerlikon + ED
nie posiada sterowania wielokrotnego
Galeria zdjęć w

EP09 (typ 104E, 104Ea i 104Eb) - normalnotorowa elektryczna lokomotywa pasażerska produkcji polskiej. EP09 jest nazywana dziewiątką (od cyfry) i EPoką (od liter). Skrót EP na PKP oznacza Elektryczna Pasażerska, czyli lokomotywa przeznaczona do ciągnięcia składów pasażerskich z wysoką prędkością.

Lokomotywy EP09 powstawały w Pafawagu we Wrocławiu . Pierwsza lokomotywa tego typu została zbudowana w 1986 roku i otrzymała oznaczenie fabryczne 104E. Lokomotywy te zaprojektowane były do prowadzenia pociągów pasażerskich o masie brutto do 500 ton z prędkością do 160 km / h szczególnie po Centralnej Magistrali Kolejowej (z Warszawy do Katowic i Krakowa ), gdzie są dominującym typem taboru trakcyjnego do dziś. Po podniesieniu prędkości drogowej do 160 km/h na fragmentach linii kolejowej z Warszawy do Poznania EP09 znalazły zastosowanie także przy prowadzeniu pociągów ekspresowych na tej trasie. Lokomotywy serii EP09 można spotkać podczas służby na pociągach spółki PKP InterCity w rejonie Warszawy, Trójmiasta, Górnego Śląska, Krakowa, Szczecina, Poznania, Wrocławia i Bielska-Białej oraz miast położonych poza granicami Polski.

Seria EP09 miała mieć rozruch elektroniczny oparty na tyrystorach , ale zastosowano rozruch oporowy . Wśród innych polskich lokomotyw wyróżnia się hamulcem elektrodynamicznym . Niektóre EP09 mają klimatyzację . Podczas produkcji kolejnych lokomotyw tej serii wprowadzano różne zmiany konstrukcyjne, co powoduje, że praktycznie każda EP09 różni się czymś od pozostałych.

Zbudowano w sumie 47 sztuk tych lokomotyw (pierwotnie planowano produkcję 200 szt.). Pierwsza miała oznaczenie fabryczne 104E, druga 104Ea, a pozostałe 104Eb. Ostatnie dwie lokomotywy (EP09-046 i EP09-047) weszły do służby w 1997 roku. Do dnia dzisiejszego wszystkie lokomotywy są czynne i znajdują się na stanie lokomotywowni Warszawa Olszynka Grochowska oraz Kraków Płaszów. Początkowo malowane były na barwy pomarańczowo-brązowe. Od grudnia 2005 do stycznia 2008 roku lokomotywy tej serii przemalowywane były w czerwono-biało-niebieskie barwy właściciela czyli PKP Cargo . W połowie czerwca 2007 PKP Intercity wprowadziło nowy schemat malowania lokomotyw w granatowe barwy z logo PKP Intercity na boku. Malowanie takie zostało zastosowane, aby upodobnić je do wagonów w nowym malowaniu PKP Intercity. Najnowsze malowanie to szaro-niebieskie które weszło na początku 2009 r. Planuje się, pomalowanie wszystkich jednostek. Pierwszą maszyną w tych barwach była EP09-026 z lokomotywowni Warszawa Olszynka Grochowska. Lokomotywy te używane są do prowadzenia pociągów spółki PKP Intercity. W 2004 roku pojawiły się plany modernizacji tych lokomotyw. Obecnie w ZNLE Gliwice przeprowadzane są naprawy główne EP09.

Galeria

Zobacz też

Linki zewnętrzne


Inne hasła zawierające informacje o "EP09":

EP09 EP09EP09-032Producent Pafawag Lata budowy1986-1997 Układ osi Bo'Bo' Masa służbowa 83,5 tonyDługość ze zderzakami16740 mmSzerokość2974 mmWysokość4300 mmŚrednica kół1250 ...

Epoka ...


Inne lekcje zawierające informacje o "EP09":

Hasło nie występuje w innych lekcjach!





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie