Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Szkoły psychoanalizy

Szkoły psychoanalizy

1909 rok. W pierwszym rzędzie: Sigmund Freud , Granville Stanley Hall, Carl Gustav Jung , z tyłu: Abraham Brill , Ernest Jones , Sandor Ferenczi .

Szkoły psychoanalizy - zbiór teorii stworzonych przez licznych badaczy, których wspólną cechą jest odwoływanie się do fundamentalnych założeń psychoanalizy . Od czasu stworzenia przez Freuda psychoanaliza znacznie się rozwinęła. Obok nurtu klasycznego, stworzonych zostało wiele innych nurtów teoretycznych i praktycznych. Część z nich zalicza się, mimo pewnych różnic do psychoanalizy. Inne, na tyle mocno różnią się od psychoanalizy, że nie są zaliczane do grupy teorii psychoanalitycznych (np. neopsychoanaliza).

Spis treści

Szkoły psychoanalityczne

Freudyzm

Zygmunt Freud

Ortodoksyjna psychoanaliza, szkoła wiedeńska psychoanalizy, psychoanaliza klasyczna.

Klasyczna psychoanaliza stworzona przez Zygmunta Freuda zwraca uwagę przede wszystkim na rozwój psychoseksualny . Przyjemność, która w węższym znaczeniu skupia się do tego co seksualne zostaje w toku rozwoju ograniczona przez rzeczywistość.

W toku rozwoju człowiek musi zrezygnować z przyjemności i zaangażować się w życie w rzeczywistości, w życie społeczne. Jednym z podstawowych terminów, który odróżnia klasyczną wersję od innych jest kompleks Edypa . W kompleksie tym skupiają się emocje skierowane do matki i do ojca (trójkąt edypalny). To prawidłowe rozwiązanie tego kompleksu umożliwia normalną (tzn. nie- perwersyjną) seksualność podporządkowując seksualność prawom społecznym.

Szerzej psychoanaliza klasyczna została opisane w haśle teoria psychoanalizy .

Szkoła francuska psychoanalizy

Jacques Lacan

Stworzona przez Jacques'a Lacan'a wzbogaciła ortodoksyjną psychoanalizę o osiągnięcia lingwistyki . Stworzona została w Paryżu w latach pięćdziesiątych. Szkoła francuska czerpie z filozofii egzystencjalizmu , fenomenologii i filozofii Hegla .

Jacques Lacan swoją secesję z IPA przeprowadził pod hasłem powrotu do Freuda. Odcinał się od amerykańskiej i angielskiej odmiany psychoanalizy zwanej psychologią ego, która skupiała się przede wszystkim na wzmacnianiu funkcji ego i przystosowaniu do warunków zewnętrznych. Lacan stwierdził, że ego nie istnieje, jest złudzeniem z którym podmiot się identyfikuje. Identyfikacja ta ma miejsce tzw. fazie lustra. Wówczas małe dziecko, które czuje się zbiorem niezorganizowanych części, widząc swoje odbicie w lustrze identyfikuje się z nim; sądzi, że to odbicie to ja . W efekcie tego istnieje głębokie rozdarcie, między podmiotem a ego.

W swojej teorii Lacan wprowadził trzy rejestry: symboliczne, wyobrażeniowe, realne

Szkoła angielska psychoanalizy

Składają się na nią teorie tworzone przez dwie wielkie osobowości: Annę Freud - córkę Zygmunta Freuda oraz Melanie Klein . Z uwagi na różnice między tymi podejściami przez długi czas realna była groźba rozpadu w Brytyjskim Towarzystwie Psychoanalitycznym.

Melanie Klein

W swojej pracy podkreślała wagę wewnętrznych relacji z wyfantazjowanymi postaciami określanych jako relacja z obiektem. Te relacje wymagają stworzenia specyficznego rodzaju obron . Konstelację popędów , relacji z obiektem i obron Melanie Klein nazwała pozycją. Wyróżniła pozycje:

  • schizo-paranoidalną
  • depresyjną

Pozycja tym różni się od fazy (w ujęciu freudowskim), że w pewien sposób istnienie całe życie jednostki, nie przemija. Klein uważała, że ego istnieje od początku życia jednostki. Wprowadzone przez nią modyfikacje techniki analitycznej umożliwiły terapię głębiej zaburzonych pacjentów ( psychozy , depresje , pomijane przez szkołę ortodoksyjną.

Anna Freud

Anna Freud w swojej pracy zmodyfikowała technikę analityczną tak, aby można było prowadzić analizę dzieci. W przeciwieństwie do poglądów Zygmunta Freuda - swojego ojca, przyczyn objawów nerwicowych upatrywała nie tylko w fantazjach, ale także w aktualnej i przeszłej sytuacji dziecka. W zakresie rozwoju dziecka wprowadziła pojęcie linii rozwojowej , które znaczeniowo jest szersze do freudowskiej koncepcji rozwoju psychoseksualnego. W swojej interpretacji aparatu psychicznego przeniosła środek ciężkości na II teorię topograficzną Freuda, próbując zawrzeć w niej także I teorię topograficzną .

Szkoła amerykańska psychoanalizy

Ta sekcja jest . Jeśli możesz, .
Margaret Mahler
Otto Kernberg
Heinz Kohut

Dalsze szkoły psychodynamiczne

Neopsychoanaliza

Autorzy zaliczani do nurtu neopsychoanalizy, odeszli od koncepcji Freuda . Ich teorie skupiają się, już nie na popędach - jako siłach z pograniczy biologii i psychiki ale raczej przypisywali im kulturowe uwarunkowanie. Podobnie jak Freud duże znaczenie przypisują doświadczeniom z dzieciństwa.

Karen Horney
Karen Horney

W swojej pracy Karen Horney inaczej niż Freud interpretuje siły przyczyniające się do powstania nerwicy . Podobnie jak Freud stwierdziła, że przyczyną nerwicy są nierozwiązane wewnętrzne konflikty. Siłą napędową tych konfliktów są popędy, które zupełnie inaczej niż w koncepcji Freuda, są siłą specyficzną dla neurotyków. Rodzą się one z poczucia wyizolowania, bezradności, strachu, wrogości. Ich celem jest zdobycie poczucia bezpieczeństwa. Cechą charakterystyczną i przyczyną nerwicy jest neurotyczna struktura charakteru, nerwica charakteru. W tym ujęciu charakter składa się z sprzecznych (a więc konfliktowych, wzajemnie się wykluczających) tendencji, które neurotyk próbuje pogodzić, choć jest to całkowicie niemożliwe. Jej teoria powstania nerwicy są opisane łącznie z notą biograficzną.

Erich Fromm

Erich Fromm i jego następcy rozwinęli teorię Freuda o dokładne zbadanie wpływu jaki wywiera istnienie podświadomości na kulturę, i w drugą stronę jak "zakodowane w symbole" ukryte treści kulturowe wpływają na świadomość i podświadomość poszczególnych ludzi. Wg tego nurtu, w odróżnieniu od Freudyzmu, oddziaływania te mają charakter dwukierunkowy. Z jednej strony popędy są sublimowane w formie wytworów kultury a z drugiej strony kultura ta ma silny wpływ na zawartość ludzkiej podświadomości. Psychoanaliza kulturowa rozszerzyła formy terapii na terapię poprzez tworzenie i poddawanie się wpływowi sztuki. W ramach tej szkoły rozwinięto muzykoterapię , religioterapię i dziecięcą terapię specjalnie pisanymi bajkami.

Harry Stack Sullivan

Według tego autora osobowość buduje się w oparciu o względnie trwałe, powtarzające się relacje interpersonalne i tylko w tym kontekście może być rozpatrywana. Daną osobę można rozpatrywać jedynie uwzględniając jego pole społeczne . Stąd badanie i terapia mogą polegać jedynie na obserwacji i zmianie relacji interpersonalnych danej osoby. Wspomniane relacje (a przede wszystkim relacja z matką) przyczyniają się do powstawania jaźni (dobre i złe 'ja'). Na tej kanwie kształtuje się także selektywność spostrzegania zdarzeń co w efekcie pełni rolę mechanizmu obronnego .

Psychologia analityczna

Carl Gustav Jung
Carl Gustav Jung

Carl Gustav Jung - w swojej koncepcji dokonał podziału psychiki na sferę świadomą i podświadomą . Tę ostatnią podzielił na nieświadomość indywidualną i nieświadomość zbiorową , na którą składają się dziedziczone doświadczenia całego rodzaju ludzkiego. Jej składniki to archetypy - najbardziej pierwotne idee lub formy rzeczy, podobne u wszystkich ludzi, związane z uniwersalnymi tematami. Niektóre archetypy są tak rozwinięte, że można je uważać za oddzielne systemy wewnątrz psychiki lub osobowości. Są to anima , animus , persona i cień . Proces rozwoju jaźni nazwał indywiduacją . Polega ona na stopniowym poszerzaniu pola świadomości o treści podświadomości. Jung wyróżnił dwa typy dystrybucji energii psychicznej: na zewnątrz ( ekstrawersja ) i ku wnętrzu podmiotu ( introwersja ). Te dwa typy postaw współistnieją u każdego człowieka. Wyróżnił ponadto cztery funkcje psychiczne: myślenie, czucie, intuicja, doznawanie. Występują one u człowieka wspólnie, przy czym jedna z nich jest dominująca.

Psychologia indywidualna

Alfred Adler
Alfred Adler

Twórca tej szkoły odrzucił koncepcję libido . Uważał, że głównym motorem działania ludzi jest dążenie do mocy jako forma kompensacji kompleksu niższości . Wspomniany kompleks powstaje we wczesnym dzieciństwie na podłożu poczucia słabości dziecka w stosunku do dorosłych i do otoczenia. Sposoby kompensacji kompleksu niższości wpływają na kształtowanie się cech charakteru człowieka, a niemożność kompensacji daje początek zaburzeniom i chorobom psychicznym. Adler uważał też że poczucie niższości jest czymś dobrym dla człowieka, bowiem jest to czynnik rozwoju jednostki. Można wyróżnić dwa cele życia. Pierwszy to poczucie wspólnoty (Gemeinschaftsgefūhl), który sprowadza się do rozwoju jednostki jak i ogółu w oparciu o poczucie empatii i identyfikację . Drugi to prywatna inteligencja (private Intelligenz), który sprowadza się aby swoją niedoskonałość przezwyciężyć przez zdobycie przewagi nad innymi ludźmi. Sam Adler podkreślał pierwszy z celów jako skuteczny środek walki z poczuciem mniejszej wartości.

Zobacz też


Inne hasła zawierające informacje o "Szkoły psychoanalizy":

Brno ...

1972 ...

Antanas Smetona ...

Andrius Kupčinskas ...

Nowa Anglia ...

Rekatolicyzacja ...

Wojciech Brudzewski ...

Taylor Swift ...

Janusz Józefowicz ...

Boris Blacher ...


Inne lekcje zawierające informacje o "Szkoły psychoanalizy":

Rozprawa z rozprawką (plansza 2) ...

008b. Grecja (plansza 18) ...

222 Historiografia po II wojnie światowej (plansza 11) ...





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie