Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Balet

Balet

Balet "Dziadek do orzechów"
Przedstawienie baletu przed Henrykiem III w Luwrze
Wacław Niżyński w Talizmanie, 1909

Termin balet posiada kilka powiązanych z sobą znaczeń:

  • rodzaj widowiska teatralnego, w którym głównym środkiem wyrazu jest taniec wykonywany przez tancerzy według choreografii z towarzyszeniem muzyki , na tle dekoracji;
  • zespół baletowy (na przykład balet Teatru Wielkiego, obecnie Polski Balet Narodowy);
  • utwór muzyczny napisany specjalnie dla widowiska baletowego;
  • całokształt sztuki baletowej danej epoki lub kraju (na przykład: balet romantyczny, balet polski).

Spis treści

Historia baletu

Historia baletu jest zaledwie fragmentem historii tańca obejmującym czasy nowożytne i odnosi się głównie do kultury europejskiej. Przyjęto dość umownie, że za początek nowego okresu tańca widowiskowego uważać należy wystawienie w Paryżu 15 października 1581 r. baletu dworskiego pod tytułem "Circe - Ballet Comique de la Reine " - Balet komiczny królowej. Przymiotnik komiczny wówczas oznaczał element dramatyczny, rozwijający jeden temat. Reżyserem widowiska był Włoch Baldassarino do Belgiojoso, który później przyjął nazwisko Balthasara de Beaujoyeulx.

Balet powstał z renesansowych maskarad karnawałowych i z triumfów , popularnych we Włoszech, które przerodziły się w widowiska dworskie złożone z recytatywu, śpiewu, muzyki, pantomimy i tańca. Od początku XV w. krystalizuje się specyficzny styl włoski, a jego najwybitniejszymi przedstawicielami są: Domenico da Piacenza i jego dwaj uczniowie: Antonio Cornazzano i Guglielmo Ebreo. Ten ostatni wydał Rozprawę o sztuce tańczenia. W 1489 roku w Tortonie odbył się ślub księcia Mediolanu , Galeazzo Viscontiego z Izabellą Aragońską. Z tej okazji Bergonzio di Botta przygotował dla dworu uroczyste interludium oparte na temacie wyprawy Jazona i Argonautów po złote runo. Można uznać to przedstawienie za pierwsze widowisko baletowe.

Na francuski dwór balet zawitał dzięki Katarzynie Medycejskiej. Mylnie za pierwsze baletowe widowisko uznaje się wystawione przez nią w 1581 roku Le Ballet Comique de la Reyne (Komiczny Balet Królowej). Między XVI a XVII w. balet przybrał formę widowiska o treści mitologicznej, wykonywanego przez dworzan. W XVIII w. powstała opera baletowa, w której przeważały nad partiami śpiewanymi partie tańczone, wykonywane przez zawodowych tancerzy (Marie Camargo, A i G. Vestris). Przełomową datą w kształtowaniu się baletu zawodowego był 1661 rok, w którym Ludwik XIV założył Narodową Akademię Muzyki i Tańca. Oderwanie się baletu od opery nastąpiło głównie dzięki działalności J.G. Noverre'a, który w 2 połowie XVIII w. stworzył balet d'action (dramat baletowy). Inni reformatorzy działający we Włoszech (S. Vigano, C. Blasis ) ukształtowali podstawy stylu romantycznego.

W 1832 choreograf Filippo Taglioni stworzył pierwszy romantyczny balet Sylfida . Głównym dziełem epoki stał się inny balet, Giselle , dominował wtedy głównie taniec kobiecy. Za największe primabaleriny epoki uznano: Marię Taglioni , Carlottę Grisi i Fanny Elssler, a za największego tancerza i choreografa J. Perrot'a .

W drugiej połowie XIX wieku nowym centrum sztuki baletowej stała się Rosja . Marius Petipa stworzył tam balet-divertissement, klasyczny dziś typ baletu o ustalonej budowie, do takich należą schoreografowane przez niego Jezioro łabędzie (częściowo, gdyż akty romantyczne, tj. II i IV, są autorstwa Lwa Iwanowa) i Śpiąca królewna Piotra Czajkowskiego .

Przeciw zrutynizowaniu tańca baletowego wystąpiła na początku XX w. Isadora Duncan . Skostniałe schematy tradycyjnego baletu zreformował Michaił Fokin . W swych choreografiach Ognistego ptaka i Pietruszki do muzyki I. Strawińskiego, wystawionych przez zespół Ballets Russes . Najwybitniejszymi tancerzami epoki byli Anna Pawłowa , Wacław Niżyński , Matylda Krzesińska , Tamara Karsawina . W drugiej połowie XX w. duże znaczenie dla rozwoju współczesnego baletu miała działalność M. Béjarta i R. Petit.

Zobacz też

Bibliografia

  • Arnold Haskel – Balet (PWM)
  • G.B.L. Wilson – A dictionary of Ballet (Penguin Books)
  • Janina Pudełek – Z historii baletu (C.O.M.U.K.)
  • Luigi Rossi – Storia del Balletto (Universale Cappelli)
  • Irena Turska – Przewodnik baletowy (PWN)
  • Mała encyklopedia muzyki – (PWN)
  • Il Baletto. repertorio del teatro di danza dal 1581 – red. Mario Pasi (Arnoldo Mondadori)

Linki zewnętrzne


Inne hasła zawierające informacje o "Balet":

Sztuka ...

Janusz Józefowicz coraz bliżej 1985 : C.K. Dezerterzy jako żołnierz 1985 : Pewnego letniego dnia 1986 : Bohater roku jako Baletmistrz Kajtek 1987 : Trójkąt Bermudzki jako kumpel z wieczoru kawalerskiego 1988 : Nowy Jork, czwarta ...

Boris Blacher w Berlinie, 1953 został jej prezesem.Boris Blacher napisał m.in. 14 oper, 9 Baletów, koncerty na fortepian, skrzypce, altówkę, wiolonczelę, trąbkę i klarnet, oraz symfonie, ...

Musical ...

Stanisław Moniuszko ...

Balet Balet "Dziadek do orzechów"Przedstawienie Baletu przed Henrykiem III w Luwrze Wacław Niżyński w ...

1938 ...

Halka (opera) Video)Halka (S. Moniuszko) - Światowa premiera na DVD. Opera w 4 aktach. Balet, Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej , dyrygent: Antoni Wicherek. ...

Teatr ...

Orfeusz opera Les malheurs d'Orphée (1924) Ernst Krenek opera Orpheus und Eurydike (1926) Igor Strawiński Balet Orpheus (1948) Pierre Henry i Pierre Schaeffer Orphee 53, " opera konkretna" ...


Inne lekcje zawierające informacje o "Balet":

010. Odmiana czasowników mieszanych (plansza 6) height=380 width=770 > Wir kennen ... - Znamy ... das Ballett - Balet das Tal - dolinę ...

039. Wiedeń - część 2 (plansza 2) kapelmistrzem i kompozytorem. Skomponował około 20 operetek, 500 walców, polek i jeden Balet. Jan Strauss uzyskał miano Król Walca. Jego najsłynniejszym walcem jest „Nad ...

135 Nauka, technika i kultura przełomu XIX i XX wieku (plansza 18) ludowe, jak i wykorzystywanie legend narodowościowych jako główny wątek oper i przedstawień Baletowych. ...





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie