Stanisław Sylwester Szarzyński (
XVII
/
XVIII wiek
) – polski kompozytor epoki
baroku
, ksiądz katolicki. Informacje o jego życiu są ułamkowe, nieznane są nawet daty urodzin i śmierci. Wiadomo, że należał do zakonu
cystersów
[1]. Prawdopodobnie był dalekim krewnym poety
Mikołaja Sępa Szarzyńskiego
i urodził się na terenie dawnej
Rusi Czerwonej
, gdzie leżały dobra Szarzyńskich.
Zachowane utwory Szarzyńskiego noszą daty
1692
-
1713
. Zapewne autor był związany z kapelą prymasowską w
Łowiczu
, gdzie zachowały się rękopisy jego utworów. Mógł też długo przebywać za granicą, gdyż w polskich rejestrach klasztornych brak o nim informacji.
Pozostawił 10 zachowanych do dziś utworów. Są to głównie kompozycje wokalno-instrumentalne do
łacińskich
tekstów religijnych, m.in. koncerty na głos solowy, dwoje
skrzypiec
i
organy
(Jesu, spes mea, Pariendo non gravaris, Ave Regina, Veni Sancte Spiritus) oraz utwory na
chór
z towarzyszeniem instrumentów (Litania Cursoria, Completorium,
motet
Ad hymnos, ad cantus). Szarzyński jest także autorem najstarszej znanej w Polsce
pastorałki
, napisanej jeszcze do tekstu łacińskiego pt. Motetto de Nativitate. Jedynym zachowanym utworem instrumentalnym Szarzyńskiego jest Sonata na 2 skrzypiec i
basso continuo
(realizowane tu zwykle przez organy), napisana w formie
sonaty da chiesa
, ale jeszcze z cechami dawnej
canzony
. Sonata ta należy do najwybitniejszych utworów instrumentalnych polskiego baroku, zachowała się w rękopiśmiennej kopii z roku
1706
.
Przypisy
- ↑ Bolesław Kumor, Zdzislaw Obertyński: Historia Kościoła w Polsce: Do roku 1764. cz. 1. Do r. 1506. cz. 2. Od r. 1506. Pallottinum, 1974, s. 379.
OCLC
2573382
.