Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Stanisław Masłowski

Stanisław Masłowski

Stanisław Masłowski
Imiona i nazwiskoStanisław Stefan Zygmunt Ludgard Masłowski
Data i miejsce urodzenia 3 grudnia 1853 , Włodawa
Data i miejsce śmierci 31 maja 1926 , Warszawa
Narodowość   Polska
Dziedzina sztuki malarstwo
Styl realizm
Odznaczenia
Krzyż Oficerski Polonia Restituta
Wiosna roku 1905 (patrol kozaków w Alejach Ujazdowskich w Warszawie ), obraz z 1906
Wschód Księżyca, 1884
Duma Jaremy, 1879
Portret żony artysty, 1897
Maki, 1911
Głowa charta, 1897

Stanisław Stefan Zygmunt Masłowski (ur. 3 grudnia 1853 we Włodawie , zm. 31 maja 1926 w Warszawie ) - polski malarz realistyczny , autor scen rodzajowych i pejzaży .

Spis treści

Biografia

Stanisław, Stefan, Zygmunt, Ludgard Masłowski, urodził się 3 grudnia 1853 we Włodawie nad Bugiem i tamże został ochrzczony 8 maja 1854 . Metryka jego chrztu jest przechowywana w archiwum Parafii św. Ludwika OO. Paulinów we Włodawie. Umarł 31 maja 1926 w Warszawie .

Pochodził ze zubożałej rodziny szlacheckiej, herbu Samson , wywodzącej się z ziemi wieluńskiej . Masłowscy używali przydomku "Watta" i pisali się „z Rudy ” (Z. Gloger w swej "Geografii historycznej ziem dawnej Polski" podaje za Długoszem , że pierwszą stolicą ziemi wieluńskiej była Ruda , zanim wybrano dogodniej położony Wieluń ). Masłowski był synem Rajmunda i Walerii Józefy z Danilewiczów, bratem Bolesława , chemika ( 1851 - 1928 ). Dziadek Masłowskiego ze strony matki, Wincenty Danilewicz (ur. 1787 w Mińsku Lit. , herbu Ostoja ) brał udział – jako szwoleżer – w kampanii napoleońskiej , za co został odznaczony francuskim orderem Legii Honorowej . Ojciec Masłowskiego był prawnikiem, kilkakrotnie awansował zmieniając wraz z rodziną miejsce zamieszkania.

Miejsce urodzenia późniejszego artysty – Włodawa była jedną z wielu miejscowości, w których jego ojciec znajdował zatrudnienie. Z Włodawy rodzina Masłowskich przeniosła się w roku 1856 do Garwolina , gdzie Rajmund Masłowski pełnił funkcję pisarza sądu pokoju . W latach 1858 - 1865 Masłowski mieszkał w Chęcinach . Warto dodać, że Rajmund Masłowski w powstaniu styczniowym był naczelnikiem okręgu chęcińskiego. W związku z tym w połowie 1864 roku został aresztowany, a następnie około 6 miesięcy spędził w więzieniu w Kielcach .

Od roku 1865 Masłowski mieszkał w Kaliszu , gdzie w tamtejszym gimnazjum jego pierwszym nauczycielem rysunków był absolwent warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych , artysta malarz Stanisław Barcikowski . W tym okresie Masłowski dużo rysował z natury, m.in. w latach 1865 - 1871 , w Bronowie koło Poddębic ) u przyjaciół ojca - Marii i Jarosława Konopnickich (zob.: opowiadanie Marii Konopnickiej : Jak się dzieci w Bronowie z Rozalią bawiły[1], gdzie jednym z owych dzieci jest „Staś” – przyszły artysta), a następnie w Jędrzejowie u dziadka Wincentego Danilewicza. Kopiował też z czasopism obrazy Juliusza Kossaka .

Od roku 1871 Masłowski mieszkał w Warszawie, gdzie jego ojciec został służbowo przeniesiony. Jego studia w Warszawskiej Klasie Rysunkowej trwały zapewne w latach 1871 - 1875 . „W szkole tej korzystałem – stwierdza artysta w nocie autobiograficznej – z rad pp. Gersona i A. Kamińskiego ”. W roku 1875 za rysunki szkolne otrzymał srebrny medal z Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu . W tym okresie brał czynny udział w życiu sławnej pracowni wynajętej przez grupę artystów-malarzy: J. Chełmońskiego , S. Witkiewicza , A. Piotrowskiego i innych w Hotelu Europejskim w Warszawie . Szczery sentyment dla kolegów z „Europy” pozostał Masłowskiemu do końca życia.

Wiele wzruszeń malarskich dała Masłowskiemu w młodych latach Ukraina . Po raz pierwszy jeździł tam w towarzystwie literata Edwarda Chłopickiego ( 1875 ). Drugą podróż odbył w roku 1876 (z którego to wyjazdu zachowało się kilka listów Masłowskiego do artysty-malarza Władysława Leszczyńskiego). Następne wyprawy miały miejsce co najmniej w latach 1878 , 1886 .

W latach 1884 - 1887 Masłowski wszedł w nową fazę twórczości i w nowe środowisko sztuki. W tym czasie nawiązał bliskie stosunki koleżeńskie z grupą malarzy i pisarzy związaną z „Wędrowcem” , z Aleksandrem Gierymskim i Antonim Sygietyńskim , z młodymi: Józefem Pankiewiczem i Władysławem Podkowińskim . W roku 1886 pół roku spędził Masłowski w Monachium , gdzie – jak pisze – „pracował u siebie”.

W twórczości Masłowskiego lata 1890 - 1907 nazwano okresem burzy i fermentu. Jego początkowy etap cechuje przejście przez impresjonizm i odejście odeń w poszukiwaniu własnej formy. W roku 1897 Masłowski został członkiem krakowskiego ugrupowania artystów pod nazwą „Sztuka”, utworzonego głównie z inicjatywy Jana Stanisławskiego , gdzie z warszawskich plastyków weszli także Józef Pankiewicz i Konstanty Laszczka . W roku 1899 wystawił Masłowski w salonie Krywulta grupę kilkunastu akwarel ; tego roku i w roku 1902 wziął udział w ekspozycjach wiedeńskiej Secesji . W roku 1900 odbył podróż do Włoch i Paryża . W roku 1900 na Wystawie powszechnej w Paryżu medalem został odznaczony jego obraz "Rynek w Kazimierzu ". W roku 1901 demonstrował drobne akwarele w redakcji „Chimery” . Zbiorowa wystawa w roku 1902 w „Zachęcie” kończy drugi etap poszukiwań Masłowskiego.

Niespokojny okres lat 1902 - 1907 zaznacza się pierwszym wyjazdem artysty w roku 1903 do Woli Rafałowskiej między Mińskiem Mazowieckim a Siedlcami , gdzie miał niebawem znaleźć syntezę swojego pejzażu polskiego. W roku następnym rozpoczął serię wypraw do Włoch . Rok 1904 – to Rzym , Florencja , Fiesole , lecz także Troki pod Wilnem . Wystawa specjalna w „Zachęcie” ( 1904 ) zademonstrowała 58 akwarel Masłowskiego.

W latach 1905 - 1907 Masłowski pracował w swej warszawskiej pracowni (przy Mokotowskiej ) i eksperymentował.

Lata 1907 - 1926 to okres rozkwitu i schyłku twórczości Masłowskiego. Plener w Nowosiółce na Wołyniu w roku 1908 dał 18 akwarel wystawionych w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych (TZSP). W latach 1909 i 1910 miał Masłowski tamże wystawę indywidualną, a następnie wystawiał tam corocznie do roku 1914 pejzaże z Włoch , Tunisu i polskie z Woli Rafałowskiej . W roku 1913 urządził Masłowski niewielką wystawę akwarel w „Galerie Léon Marseille” w Paryżu .

W czerwcu 1914 otrzymał Masłowski zaproszenie na objęcie profesury w Warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych, której nie przyjął. Wybuch Pierwszej Wojny Światowej zastał go w kraju. W kwietniu 1916 TZSP urządziło wielką zbiorową wystawę Masłowskiego. W grudniu tego roku otrzymał nagrodę jubileuszową „Zachęty”. Koniec wojny w 1918 roku, przyniósł wielkie moralne odprężenie. Masłowski namalował wtedy obraz " Beliniacy ".

W roku 1921 Masłowski został wybrany na członka Société Nationale des Beaux-Arts w Paryżu . W 1922 roku odbył kolejną podróż do Włoch. W 1925 roku odbyła się wystawa jubileuszowa prac Masłowskiego w TZSP . W roku następnym „Zachęta” wydała jako premię reprodukcję jego obrazu "Duma Jaremy" z roku 1879 . W tymże roku Masłowski został odznaczony Krzyżem Oficerskim Polonia Restituta .

W ostatnim roku życia, chory na serce, niewiele pracował. Umarł 31 maja 1926 w Warszawie. Pochowany został na Cmentarzu Powązkowskim w Warszawie , w grobie rodziny matki (kwatera 11-1, zob. także tablice informacyjne za wejściem przez bramę Św.Honoraty, w kategorii "Plastycy").

Był żonaty (od 20 lutego 1897 ) z Anielą Ponikowską – siostrą Cezarego Ponikowskiego , adwokata , pierwszego po odzyskaniu niepodległości, wielokrotnego prezesa Naczelnej Rady Adwokackiej . Miał z nią w 1901 roku syna Macieja , historyka sztuki .

Twórczość

Jak wspomniano wyżej, uzdolnienia plastyczne Masłowskiego wystąpiły już w młodym wieku. Świadczy o nich srebrny medal, który za rysunki szkolne w 1875 roku otrzymał z Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu . „Masłowski – wspomina Henryk Piątkowski – bardzo jeszcze młodym będąc chłopcem, jako uczeń warszawskiej Szkoły Rysunkowej zaznaczył wybitny swój talent w pierwszych porywach twórczych” i dodaje, że uczył się głównie nie w szkole, lecz w otoczeniu przyrody polskiej, którą odczuwał i wypowiadał z mistrzostwem”. Spostrzeżenia te uzupełnia i potwierdza relacja koleżeńska Miłosza Kotarbińskiego , w której czytamy o „bardzo wyróżniającym się już w szkole, a nie docenionym dotąd Stanisławie Masłowskim. Ten był już z natury urodzonym impresjonistą . Studia z odlewów gipsowych rzeźby klasycznej prowadził czysto wrażeniowo, w czym mu wyrozumiałe kierownictwo zupełnie nie przeszkadzało. Barwnością i żywością studiów krajobrazowych z natury wyprzedził najzagorzalszych później impresjonistów ”.

Rok 1875 przyniósł w życiu Masłowskiego pierwsze wystawione w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych (TZSP) obrazy: "Owczarek" i " Kozacy ", pierwsze ilustracje zamieszczone w „Kłosach” , pierwszy wyjazd na Ukrainę . Ukraiński wątek ogarnął Masłowskiego w młodości z wielką siłą, niósł on obok junackiej tężyzny także lirykę zadumy. Taką właśnie drugą Ukrainę , niepodobną do szlacheckiej, rycerskiej, myśliwskiej Ukrainy Juliusza Kossaka , Józefa Brandta i Józefa Chełmońskiego , zobaczył Masłowski i zaczął inscenizować w kompozycjach pracowni. Z obrazów o tematyce ukraińskiej wyliczyć można: "Odbicie branki" (wystawiony 1878 ), "Pożegnanie Kozaka " (ilustracja, 1878 ), "Duma Jaremy" ( 1879 ), "Chłopcy w stepie " (ilustracja, 1879 ), "Noc" (wystawiony 1880 ), "Tabun" ( 1880 ), "Odpoczynek Czumaka " ( 1880 ), "Wesele" ( 1881 ), "Odpoczynek" ( 1882 ), wreszcie " Taniec Kozaków " ( 1883 ), który jest jakby zamknięciem i syntezą całości. Na tym nie wyczerpuje się jednak tematyka i topografia obrazów powstałych w pracowni Masłowskiego we wczesnym okresie jego twórczości. Trafia się i wieś mazowiecka ("Na pastwisku", 1880 ), a nawet melodramat ("Niedola", 1881 ), ale główny akcent jego ówczesnej twórczości to Ukraina . Malarstwo pracowni Masłowskiego w tym okresie nie da się sprowadzić do wspólnego mianownika; jego realizm ma wówczas kilka wydań – bliżej romantycznych sentymentów albo bliżej prawdy natury. Ogólnie mówiąc, droga Masłowskiego idzie od linearyzmu do dekoracyjności, od waloru do koloru, a potem od oleju do akwareli, w sumie od pracowni do pleneru .

Najciekawszym rezultatem ukraińskich i innych wypraw Masłowskiego były zgoła prekursorskie studia i szkice z natury – akwarele, ołówki, oleje. Niektóre z nich to: "Trójka bałagulska" ( Muzeum Narodowe w Krakowie ), "Studium konia" (tamże), "Zima" (tamże), "Cyganka" ( 1877 , dawniej w zbiorach B. Wydżgi), "Studium jamnika", "Szczeniaki" (własność rodziny artysty), "Studium psa", "Głowy byków" ( Muzeum Narodowe w Warszawie ), "Oset" (z roku 1876 - 1878 , reprodukowany jako winieta w secesyjnym „Sfinksie” w latach 1909 i 1912 ). Ich funkcja poznawcza szybko przekształcała się i rozszerzała. Jedne z najciekawszych studiów powstały w czasie parodniowego pobytu w cygańskim obozie za praską rogatką . A jednak pierwszą sławę, a nawet sukces finansowy przyniosły mu nie pionierskie„szkicyki”, ale "Duma Jaremy" i "Taniec Kozaków" (reprodukowany w zeszycie 11 „Albumu malarzy polskich”, Warszawa 1885 ).

W latach 1884 - 1887 Masłowski – jak już wspomniano – wszedł w nową fazę twórczości i w nowe środowisko sztuki nawiązując bliskie stosunki koleżeńskie z grupą malarzy i pisarzy związaną z „Wędrowcem” , z A. Gierymskim i A. Sygietyńskim , z młodymi J. Pankiewiczem i W. Podkowińskim . Okres ten już w 1884 roku zaowocował dużą olejną kompozycją wykonaną w pracowni, którą jest pejzaż zatytułowany "Wschód księżyca" (Muzeum Narodowe w Krakowie – Oddział w Sukiennicach ). W malarstwie Masłowskiego wysunął się teraz na czoło problem światła w nocy i w dzień – obok koloru problem waloru . Malarstwo Masłowskiego uległo w tym okresie głębokim przemianom. Świadczą o tym także: "Wschód słońca" ( 1886 ), dalej "Zachód słońca" ( 1887 ), "Targ na Mariensztacie " (ok. 1887 ), "Południe" (ok. 1888 ). Obrazy te torują Masłowskiemu drogę do impresjonizmu . Gerson w krytyce z roku 1888 notuje: „p.Masłowski nadesłał na wystawę rzadkiej piękności i siły akwarelę „Chatę mazowiecką”. Widzi w niej Gerson jasność, soczystość, silę barw, plastyczność. W tym czasie zjawia się w twórczości Masłowskiego nowy temat – miasto Warszawa . Szczególnie interesująco wypadły liczne notaty zza Żelaznej Bramy . Z omawianego okresu pochodzi liczny poczet studiów akwarelowych z Mazowsza , stawiających Masłowskiego w rzędzie „pierwszych polskich plenerzystów i impresjonistów ” (S. Rutkowski).

Jak wyżej wspomniano, lata 1890 - 1907 – to w twórczości Masłowskiego „okres burzy i fermentu”. Jego początkowa faza – to przejście przez impresjonizm, a następnie odejście odeń w poszukiwaniu własnej, odrębnej formy. Pierwszą próbą nowego kierunku był ponoć obraz "Pocztylion" ( 1890 ), a następnie "Targ na Grzybowie " ( 1892 ), "Ostatnie promienie", "Przed poborem" ( 1892 ). Następne lata przynoszą wiele coraz to nowych prób i eksperymentów wahających się między impresjonizmem a neoromantyzmem . W roku 1893 wystawia Masłowski między innymi "Stare Miasto" i "Poranek", a w roku 1894 " Mickiewicza i Marylę " oraz "Porwanie"; w roku 1895 "Wiosnę"; w roku 1896 "Sprawę o granicę" i "Bociany". Wszystko to są duże olejne kompozycje. Zdaje się, że najdalej posuniętą próbą w kierunku dywizjonistycznej , plamkowej formy był obraz zatytułowany "Poranek". Rok 1896 przynosi zsyntetyzowanie poprzednich wysiłków, czego wyrazem są dwie wielkie kompozycje: "Sprawa o granicę" i "Bociany". Wielką zbiorową wystawą w Salonie Krywulta w Warszawie w r. 1896 zamknął Masłowski swój najbardziej niespokojny etap nowego okresu malarstwa.

W 1899 roku eksponował Masłowski w salonie sztuki Krywulta kilkanaście akwarel. W tym samym roku i w 1902 uczestniczył w ekspozycjach wiedeńskiej Secesji . W roku 1900 podróżował do Włoch i Paryża . W 1901 roku w redakcji „Chimery” zaprezentował zespół drobnych akwarel. A oto czołowe prace Masłowskiego z tych lat. Z roku 1898 pochodzą "Chart", " Portret dziewczynki", " Giewont we mgle"; z roku 1899 - "Rynek w Kazimierzu " i "Kapliczka w Kazimierzu "; z roku 1902 – duża "Cyganka", pejzaże z Rybiniszek, "Wrona", " Kamienica pod Okrętem ". Warto zwrócić uwagę, że są to wyłącznie akwarele. "Rynek w Kazimierzu " na Wystawie powszechnej w Paryżu ( 1900 ) został odznaczony medalem. Zbiorowa wystawa w roku 1902 w „Zachęcie” kończy drugi etap poszukiwań Masłowskiego. Z licznych recenzji zasługuje na przypomnienie zdanie E. Niewiadomskiego : „miejsce Masłowskiego będzie w tym samym szeregu, w którym stanęli artyści skądinąd różnej miary: Kossak Juliusz , Matejko , Grottger , Chełmoński , Piechowski. Jest to artysta narodowy na wskroś. Narodowymi są motywy jego prac i ich pojęcia, narodowym temperament , życie tryskające z obrazów, siła barw [...]”.

W 1903 roku Masłowski próbował swych sił w malarstwie dekoracyjnym malując plafon sali balowej i chóru kaplicy w pałacu w Supraślu .

Wystawa specjalna w „Zachęcie” ( 1904 ) zademonstrowała 58 akwarel Masłowskiego. W latach 1905 - 1907 Masłowski pracował w warszawskiej pracowni (przy Mokotowskiej ) eksperymentując. Robił ilustracje do „Pana Tadeusza” (specjalne wydanie w roku 1905 dla prenumeratorów łódzkiego wydawnictwa „Rozwój”), a także kolejne kompozycje figuralne, jak pełen rytmu i ekspresji obraz "Pijani chłopi" ( 1906 , Muzeum Narodowe w Warszawie ), scena z Rewolucji 1905 roku "Patrol kozaków", znany też jako "Wiosna 1905 " lub "Świt 1906 " ( 1906 , Muzeum Sztuki w Łodzi ), obraz "Pierwsze żyto" ( 1907 ) i rzadka w twórczości Masłowskiego próba symbolizmu "Świątynia sztuki" ( 1907 , zaginiony). Jesienią 1907 powstały pełne uroku pejzaże z Radziejowic łączące graficzną czytelność kreski z malarskością plamy, jak np. "Staw w Radziejowicach" ( 1907 ). Plener w Nowosiółce na Wołyniu w roku 1908 dał 18 akwarel wystawionych w TZSP . Jak już wspomniano, w latach 1909 i 1910 odbyły się w TZSP wystawy indywidualne Masłowskiego. Z tego okresu ( 1909 ) pochodzi między innymi akwarela "Maki". W następnych latach, do roku 1914 wystawiał on w TZSP pejzaże z Włoch , Tunisu i polskie z Woli Rafałowskiej , m.in. "Podwórze w Villi d'Este ", " Zatoka Neapolitańska ", "Krowy", "Białe maki", "Chojar", "Motyw z Taorminy ", " Beduinka ", "Wejście do pałacu beja ", "Kawiarnia arabska" i inne. Wszystkie one prezentowały niezwykłe bogactwo koloru i dekoracyjności, rzadką świeżość i bezpośredniość wizji. Przykładami akwareli z tego okresu są obrazy "Maki" i "Malwy w ogródku" ( 1911 ). Zdarzały się także w tym czasie oleje pracowniane.

Wkrótce powrócił do malarstwa pejzażowego. Twórczość tego ostatniego okresu była nierówna. Do wybitniejszych utworów tego czasu należą akwarele z podróży do Włoch w roku 1922 i niektóre pejzaże z Woli Rafałowskiej , jak na przykład kilka z roku 1924 : "Ule" ( Muzeum Górnośląskie w Bytomiu), "Gryka", czy "Łubin" ( Muzeum Narodowe w Warszawie ).

Przypisy

Bibliografia i źródła

  • Artists of the World, A Bio-Bibliographical Index A-Z, Vol. 4, Saur, 2000;
  • R.Bielecki : Szwoleżerowie gwardii, seria: "Słynne Pułki Polskie", wyd. "Neriton", Warszawa 1996, s.240 (poz.2259);
  • Biesiada Literacka 1896, s.279-282;
  • Broniewski K.: Pogadanka artystyczna, Biblioteka Warszawska 1902, t.3,s.376;
  • Centropa, A Journal of Central European Architecture and Related Arts, Vol. 8, Centropa, 2008, p.74;
  • Cękalska-Zborowska H.: Wieś w malarstwie i rysunku naszych artystów,Warszawa 1969, s.263-285;
  • Dobrowolski T. : Nowoczesne malarstwo polskie, Wrocław 1960, s. 267-275;
  • Dobrowolski T. : Sztuka Młodej Polski, Warszawa 1963 (wyd. PWN);
  • Dobrowolski T. : Sztuka polska, Kraków, 1974, Wydawnictwo Literackie;
  • Gerson W. : Wystawa TZSP, Tygodnik Illustrowany 1888, t. 1, s.410;
  • Gerson W. : Malarstwo, Tygodnik Illustrowany 1885, t. 1, s.86;
  • Grajewski L.: Bibliografia ilustracji w czasopismach polskich XIX i pocz. XX w. (do 1918 r.), Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1972;
  • Jabłczyński F. : S. Masłowski, Tygodnik Illustrowany 1902, t. 1;
  • Jankowski J. : Wstęp do reprodukcji obrazu Masłowskiego Spór o granicę, Album sztuki polskiej i obcej, Warszawa 1907 - 1910 (wyd. S. Orgelbrand);
  • Jaroszyński T. : Słowo wstępne do reprodukcji obrazu Masłowskiego Rynek w Kazimierzu, Album malarstwa polskiego, 1902 (wyd. M. Arct);
  • Jasieński F. : Wstęp do reprodukcji obrazu Masłowskiego Lasek, Album sztuki polskiej, Lwów 1903;
  • Jensen J.Ch.: Polnische Malerei von 1830 bis 1914, Württembergischer Kunstverein, 1978;
  • Karpowicz M., Chrościcki J. A.: Sztuka Warszawy, Warszawa 1986 (PWN);
  • Katalog wystaw zbiorowych Masłowskiego w r. 1896 w Salonie Krywulta i w r. 1925 w „Zachęcie” ;
  • Kępiński Z.: Impresjonizm polski, Warszawa 1961 (wyd. "Arkady");
  • Komza M.: Mickiewicz ilustrowany, Wrocław 1987 (wyd. „Ossolineum” ), s. 264;
  • Kopera F. : Dzieje malarstwa w Polsce. Cz. 3, Malarstwo w Polsce 19. i 20. wieku, Kraków 1929;
  • von Kritter U., Zelinsky B.: Slawische Buchillustration im 20. Jahrhundert: Russland, Polen, Tschechien, Slowakei, Literarische Bilderwelten des 20. Jahrhunderts, Vol. 6, Böhlau, 1998, s.100;
  • Księgi metrykalne Parafii Św. Ludwika OO. Paulinów we Włodawie;
  • Kühn A.: Die polnische Kunst von 1800 bis zur Gegenwart: Mit 150 Abbildungen, Klinkhardt & Biermann, 1930, s. 44;
  • Łoza S. : Legia honorowa w Polsce 1803-1923, Zamość 1923, wyd. Zygmunt Pomarański i Spółka (reprint Warszawa 1986, Wyd. WAiF), s.38, poz.284;
  • Masłowski M. [oprac.]: Stanisław Masłowski - Materiały do życiorysu i twórczości, Wrocław 1957;
  • Materiały archiwalne rodziny Stanisława Masłowskiego;
  • Mickiewicz A. : Pan Tadeusz, Łódź [1906], nakł. i druk. „Rozwoju" - 6 reprodukowanych ilustracji Masłowskiego do „Pana Tadeusza”;
  • Mitarski W.: Z wystaw warszawskich, salony prywatne, Tygodnik Ilustrowany 1922, s.820-821;
  • Niewiadomski E. : Ze sztuki, Kurier Warszawski 1902;
  • Niewiadomski E. : Malarstwo polskie XIX i XX wieku, Warszawa 1926;
  • Piątkowski H.: Stanisław Masłowski – sylweta artysty, Tygodnik Ilustrowany 1909, nr 47;
  • Piątkowski H.: Wystawa Stanisława Masłowskiego, Tygodnik Ilustrowany 1910, t. 2, s. 969;
  • Piątkowski H.: Kronika malarska – Obrazy S. Masłowskiego w Salonie Kulikowskiego, Tygodnik Ilustrowany 1907, t. 1, s.331-332;
  • Polski słownik biograficzny , Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1975 (wyd. Polska Akad. Nauk – Zakł. Narod. im. Ossolińskich), t.XX/1? s.129 - hasło: "Stanisław Masłowski";
  • Rutkowski S.: Stanisław Masłowski (1853-1926), Sztuki Piękne 1926, nr 10-11;
  • Ryszkiewicz A.: Malarstwo polskie - romantyzm , historyzm , realizm , Warszawa 1989 (wyd."Auriga");
  • Sienkiewicz J., Derwojed J.: Rysunek polski - od Oświecenia do Młodej Polski , Warszawa 1970 (wyd. "Arkady");
  • Skimborowicz H., Gerson W.: Album widoków i pamiątek, Warszawa 1977;
  • Słownik artystów polskich i obcych w Polsce działających (zmarłych przed 1966), Malarze, rzeźbiarze, graficy, praca zbiorowa, Instytut Sztuki PAN , t. V (Le-M), Wyd. Krąg, Warszawa 1993;
  • Stanisław Masłowski – Akwarele 12 reprodukcji barwnych (teka ze wstępem M.Masłowskiego ), Warszawa 1956 (wyd. „Sztuka”);
  • Starzyński J. : Pięć wieków malarstwa polskiego, Warszawa 1952 (wyd. PIW);
  • Struve H. : Przegląd artystyczny, Kłosy , 1881, t.31, s. 118;
  • The Studio, An Illustrated Magazine of Fine and Applied Art, Studio Trust, 1927, Vol. 94, p.292;
  • Teatr, Muzyka, Sztuki plastyczne, Tygodnik Illustrowany 1904, t.2, s.826;
  • Trzebiński M.: Pamiętnik malarza, Wrocław 1958;
  • Wanke W.: Nasi artyści, Świat , 1907, II, s.3;
  • Wiercińska J.: Katalog prac wystawionych w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1860-1914, Wrocław-Warszawa-Kraków 1969;
  • Wiercińska J.: Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, Wrocław-Warszawa-Kraków 1968;
  • Wolff J. : Kształt piękna, Warszawa 1973;
  • Wystawa TZSP w Warszawie, Tygodnik Illustrowany 1876, t.2, nr 51, s.394-395

Linki zewnętrzne


Inne hasła zawierające informacje o "Stanisław Masłowski":

Oddychanie komórkowe ...

Wiktor Sukiennicki ...

1972 ...

Stanisław Narutowicz ...

1884 ...

Klemens Maria Hofbauer ...

Jura ...

Tomasz Zan (poeta) ...

Stanisław Hozjusz ...

Stanisław Poniatowski ...


Inne lekcje zawierające informacje o "Stanisław Masłowski":

219 Kultura, nauka i oświata w okresie II wojny światowej (plansza 3) ...

213 Polska kultura, sztuka i nauka dwudziestolecia międzywojennego (plansza 12) ...

Tworzenie wyrażeń algebraicznych (plansza 1) ...





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie