Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Solaris Urbino 9

Solaris Urbino 9

Solaris Urbino 9
Producent Solaris Bus & Coach
Premiera 2000 r.
Okres produkcji 2000 - 2002
Miejsce produkcji   Polska , Bolechowo-Osiedle
Poprzednik Neoplan K4010TD
Następca Solaris Urbino 10
Typy nadwozia Niskopodłogowy autobus miejski klasy midi
Układ drzwi1-2-0
Liczba drzwi2
Wys. podłogi
w I drzwiach
360 mm
Wys. podłogi
w II drzwiach
360 mm
Szerokość drzwi810 mm
1350 mm
Silniki MAN D0836 LOH 03
Moc silników162 kW (220 KM)
Skrzynia biegów Voith D854.3E
ZF 6S890 (opcja)
Liczba przełożeń3
6
Długość9350 mm
Szerokość2550 mm
Wysokość2850 mm
Masa własna 8400 kg
Masa całkowita14500 kg
Rozstaw osi4430 mm
Liczba miejsc ogółem79
Liczba miejsc siedzących21 (19-23)
Pokrewne Solaris Urbino 12
Solaris Urbino 15
Solaris Urbino 18
Podobne Solaris Urbino 10
Informacje dodatkowe
ABS Tak
ASR Tak
EBSNie
ESP Nie
Klimatyzacja Opcja

Solaris Urbino 9 – niskopodłogowy autobus z serii Solaris Urbino , przeznaczony dla komunikacji miejskiej, produkowany przez polską firmę Neoplan Polska , a następnie Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. z Bolechowa koło Poznania .

Spis treści

Historia

Firma Neoplan Polska tworząc rodzinę autobusów pod nową marką "Solaris" rozpoczynała od modeli o długościach 9, 12, 15 i 18 metrów. Model "Urbino 9" był produkowany w latach 20002002 . Był ostatnim modelem pierwszej generacji Urbino , który zadebiutował w maju 2000 roku. Jednocześnie był pierwszym autobusem firmy, który wyposażono w multipleksowy układ elektryczny bazujący na szynie danych CAN. Początkowo zastosowano w nim silnik MAN D0834 LOH 02 o mocy 125 kW (170 KM), ale po pierwszych testach zmieniono go na większy i mocniejszy typ D0836 LOH 03 o mocy 162 kW (220 KM). Według innych danych był to silnik MAN D0826 LOH 17. Jednostka napędowa została zamontowana z tyłu z lewej strony w zabudowie wieżowej. Obie osie wykonała firma ZF, z przodu typu RL 85 A, zaś z tyłu AV 132/800. Konstrukcja autobusu oparta została na ramie szkieletowej, wykonanej ze spawanych, stalowych profili zamkniętych.

Autobus dostosowany został do przewozu 79 pasażerów, w tym od 19 do 23 na miejscach siedzących w zależności od wersji. Do wnętrza prowadzą dwie pary drzwi: jednoskrzydłowe na zwisie przednim (szerokość 810 lub 860 mm) oraz dwuskrzydłowe pomiędzy osiami.

Wraz z wprowadzeniem drugiej wersji modeli rodziny Urbino zrezygnowano z produkcji tego modelu na korzyść Solaris Urbino 10 . Łącznie, wyłącznie w Polsce, sprzedano 21 sztuk tych autobusów.

Solaris Urbino 9 w Polsce

PaństwoMiastoOperatorLiczba
stan na: 31.05.08 r.
Polska Augustów Necko2
Jaworzno Meteor 1
Ostrołęka MZK10
Sochaczew ZKM3
Zduńska Wola MPK5
Suma21

Zobacz też

Linki zewnętrzne


Inne hasła zawierające informacje o "Solaris Urbino 9":

XVI wiek ...

1972 ...

Baldassare Castiglione ...

Literatura – przegląd chronologiczny ...

Przywódcy polityczni i religijni na świecie ...

Łukasz Górnicki ...

Taniec w średniowieczu ...

Jan Matejko ...

Akt ...

Trolejbus ...


Inne lekcje zawierające informacje o "Solaris Urbino 9":

Hasło nie występuje w innych lekcjach!





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie