Sochaczew –
stacja kolejowa
w
Sochaczewie
, w
województwie mazowieckim
, w
Polsce
, na międzynarodowej linii kolejowej E20 (
Berlin
–
Kunowice
–
Poznań
–
Warszawa
–
Terespol
–
Moskwa
).
Połączenia
Z
Sochaczewa
można dojechać pociągami osobowymi do
Warszawy
i
Łowicza Głównego
oraz
Płocka
. Zatrzymuje się tutaj szereg
pociągów pośpiesznych
i
TLK
dzięki czemu można się stąd dostać do
Lublina
,
Zamościa
,
Chełma
,
Białegostoku
,
Poznania
,
Zielonej Góry
,
Szczecina
i
Świnoujścia
. Poza tym na terenie
powiatu sochaczewskiego
znajdują się
przystanki kolejowe
w następujących miejscowościach:
Seroki
,
Piasecznica
,
Kornelin
, i
Leonów
oraz
stacja kolejowa
Teresin
(Teresin-Niepokalanów).
Ilość bezpośrednich połączeń dobowych
Sochaczewa
z poszczególnymi miejscowościami:
-
Warszawa
- 36 połączeń, czas przejazdu: ok. 1 godz. (
Warszawa Śródmieście
)
-
Bydgoszcz
, (
Toruń
) - 7 połączeń, czas przejazdu: 3 godz.
-
Poznań
- 4, czas przejazdu: ok. 3 godz.
-
Szczecin
- 4, czas przejazdu: ok. 6-7 godz.
-
Zielona Góra
- 1, czas przejazdu: ok. 5,5 godz.
-
Lublin
- 4, czas przejazdu: ok. 3 godz.
-
Chełm
- 1, czas przejazdu: ok. 4,5 godz.
-
Zamość
- 1, czas przejazdu: ok. 6 godz.
-
Białystok
- 3, czas przejazdu: ok. 3,5 godz.
Budynki kolejowe
Na terenie stacji znajduje się szereg budynków, w tym dwa zabytkowe:
Trzeci budynek wpisany do rejestru zabytków - wieża kontrolna kolei z 1905 roku został rozebrany.
Historia
W latach
1900
–
1902
wybudowano szerokotorową linię
Kolei Warszawsko-Kaliskiej
pod zarządem Towarzystwa Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej z
Warszawy Kaliskiej
przez
Sochaczew
,
Łowicz
,
Łódź Kaliską
,
Sieradz
do
Kalisza
. W
1914
przebudowano rozstaw torów na normalnotorowy, w
1916
zbudowano drugi tor. W
1959
zelektryfikowano odcinek
Błonie
–
Sochaczew
. W
1961
zelektryfikowano następny odcinek do
Kutna
(
elektryfikację
linii E20 ukończono w
1988
). W
1992
rozpoczęto modernizację odcinka
Warszawa
–
Poznań
mającą za zadanie przystosować trasę E20 do jazdy z prędkością 160 km/h.
W
2005
powstał projekt budowy
szybkiej kolei
(
linia "Y"
)
Wrocław Główny
–
Kalisz
–
Łódź Kaliska
–
Warszawa Centralna
pokrywająca się z przebiegiem Kolei Warszawsko-Kaliskiej.
Prędkości
Na odcinku
Sochaczew
-
Łowicz
dopuszczalna maksymalna prędkość składu wynosi 120 km/h, na odcinku
Błonie
-
Sochaczew
- 160 km/h.
Zobacz też
Linki zewnętrzne