Sobór konstantynopolitański II – zwołany w
553
przez cesarza
Bizancjum
Justyniana
(
527
-
565
) w celu osiągnięcia jedności z
monofizytami
, którzy przeważali na znacznym obszarze
Syrii
,
Etiopii
i
Egiptu
.
Cesarz, pragnąc zjednoczyć Cesarstwo wokół idei "jedno cesarstwo - jedna religia", dążył do przywrócenia do jedności kościelnej monofizytów. Cel ten chciał osiągnąć poprzez reinterpretację lub rewizję stwierdzeń dogmatycznych przyjętych przez
sobór chalcedoński
w taki sposób, aby definicje dogmatyczne soboru w Chalcedonie stały się możliwe do przyjęcia dla monofizytów. W tym celu w
544
roku potępił tak zwane
Trzy rozdziały
, czyli pisma trzech teologów
antiocheńskiej szkoły teologicznej
-
Teodora z Mopsuestii
oraz jego uczniów
Ibassa z Edessy
i
Teodoreta z Cyru
. Nauczanie tych dwóch ostatnich było badane przez
Sobór chalcedoński
i po odrzuceniu przez nich doktryny
Nestoriusza
, uniknęli potępienia.
Chcąc nadać powagi swoim postanowieniom, cesarz skłonił
papieża Wigiliusza
do wydania w
548
roku tak zwanego Wyroku-Iudicatum, potępiającego Trzy rozdziały. Warto dodać, że miasto
Rzym
znajdowało się wtedy pod panowaniem Bizancjum. Wywołało to powszechne oburzenie w Kościołach na Zachodzie, więc wkrótce
papież
wycofał swoje poparcie dla Iudicatum. W tej sytuacji cesarz Justynian doszedł do wniosku, iż jedyną instytucją mającą wystarczający autorytet, aby przeforsować jego polityczno-religijne plany, jest
sobór powszechny
.
Sobór zwołany przez cesarza zebrał się w
Konstantynopolu
3 maja
553
roku. Zgromadził 166 ojców wybranych przez cesarza, w tym 18 z Zachodu. Potępiono na nim Trzy rozdziały,
Orygenesa
(w tym teorię
preegzystencji
dusz[1]) oraz papieża Wigiliusza (ale nie Kościół Rzymski). Cesarz nakazał skreślić jego imię z wykazu
papieży
. Papież Wigilusz, mimo iż przebywał w tym czasie w Konstantynopolu, nie stawił się na znak protestu na wezwanie ojców soborowych, jednakże w grudniu 553 roku cesarz zmusił go do podpisania akt soboru i dopiero wtedy pozwolił wrócić do Italii.
Recepcja Soboru
Sobór
ten został uznany zarówno przez
Konstantynopol
, jak i przez
Rzym
, a także przez większość wyznań protestanckich jako piąty spośród pierwszych siedmiu
Soborów Powszechnych
.
Akta Soboru zatwierdził następca
Wigiliusza
, papież
Pelagiusz I
. W dalszym ciągu jednak sprzeciwiano się w całej północnej
Italii
, Anglii, Francji i Hiszpanii, a także w Afryce i Azji. Sprzeciw w Afryce ustał w
559
r., ale
Mediolan
trwał w schizmie aż do
571
, kiedy cesarz
Justyn II (cesarz bizantyjski)
wydał swój
Henotikon
(Akt Jedności). W
Istrii
opór trwał aż do 607, po pojednaniu część biskupów utworzyła schizmatycki wobec
patriarchatu Akwilei
, Patriarchat Staroakwilejski. Trwał on cały VII w., do pojednania doszło na Synodzie w
Akwilei
(
700
), dwadzieścia lat po tym, jak akta Soboru (Piątego
Soboru powszechnego
) zatwierdził następny, Szósty
Sobór konstantynopolitański III
[2]. Rozwiązania teologiczne Soboru przyjmował także
papież Grzegorz Wielki
: (...) Szanuję również piąty synod, na którym odrzucono tzw. list
Ibasa
, pełny błędów, potępiono
Teodora
, który rozdzielając osobę pośrednika między Bogiem a ludźmi na dwie
subsystencje
popadł, jak mu wykazano, w wiarołomną bezbożność, tam także /odrzucono/ wydane w szale zapamiętania pisma
Teodoreta
, potępiające wiarę
błogosławionego Cyryla
[3].
Współcześni historycy Kościoła często mówią o tym Soborze z zakłopotaniem. U wielu teologów nie cieszy się on wielkim autorytetem, czego powodem jest także fakt, że teologia XX i XXI w. bliższa jest
szkole antiocheńskiej
, podczas gdy potępienie Trzech Rozdziałów dokonało się z pozycji
szkoły Aleksandryjskiej
.
Przypisy
- ↑ Wielka Historia Świata, t.8, Prac. Zbior., wyd. Polskie Media Amer.Com, 2005, s. 303, .
- ↑ The Seven Ecumenical Councils of the Undivided Church. Henry R. Percival (red.). T. 14. Edinburgh: 1991, s. 323. .
Historical excursus on the after history of the Council
.
- ↑ Grzegorz Wielki, List do czterech patriarchów Wschodu, cytat za: Ks. Marek Starowieyski, Sobory Kościoła niepodzielonego, Tarnów 1994, s. 154.