Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Sobór konstantynopolitański II

Sobór konstantynopolitański II

Sobór konstantynopolitański II – zwołany w 553 przez cesarza Bizancjum Justyniana ( 527 - 565 ) w celu osiągnięcia jedności z monofizytami , którzy przeważali na znacznym obszarze Syrii , Etiopii i Egiptu .

Cesarz, pragnąc zjednoczyć Cesarstwo wokół idei "jedno cesarstwo - jedna religia", dążył do przywrócenia do jedności kościelnej monofizytów. Cel ten chciał osiągnąć poprzez reinterpretację lub rewizję stwierdzeń dogmatycznych przyjętych przez sobór chalcedoński w taki sposób, aby definicje dogmatyczne soboru w Chalcedonie stały się możliwe do przyjęcia dla monofizytów. W tym celu w 544 roku potępił tak zwane Trzy rozdziały , czyli pisma trzech teologów antiocheńskiej szkoły teologicznej - Teodora z Mopsuestii oraz jego uczniów Ibassa z Edessy i Teodoreta z Cyru . Nauczanie tych dwóch ostatnich było badane przez Sobór chalcedoński i po odrzuceniu przez nich doktryny Nestoriusza , uniknęli potępienia.

Chcąc nadać powagi swoim postanowieniom, cesarz skłonił papieża Wigiliusza do wydania w 548 roku tak zwanego Wyroku-Iudicatum, potępiającego Trzy rozdziały. Warto dodać, że miasto Rzym znajdowało się wtedy pod panowaniem Bizancjum. Wywołało to powszechne oburzenie w Kościołach na Zachodzie, więc wkrótce papież wycofał swoje poparcie dla Iudicatum. W tej sytuacji cesarz Justynian doszedł do wniosku, iż jedyną instytucją mającą wystarczający autorytet, aby przeforsować jego polityczno-religijne plany, jest sobór powszechny .

Sobór zwołany przez cesarza zebrał się w Konstantynopolu 3 maja 553 roku. Zgromadził 166 ojców wybranych przez cesarza, w tym 18 z Zachodu. Potępiono na nim Trzy rozdziały, Orygenesa (w tym teorię preegzystencji dusz[1]) oraz papieża Wigiliusza (ale nie Kościół Rzymski). Cesarz nakazał skreślić jego imię z wykazu papieży . Papież Wigilusz, mimo iż przebywał w tym czasie w Konstantynopolu, nie stawił się na znak protestu na wezwanie ojców soborowych, jednakże w grudniu 553 roku cesarz zmusił go do podpisania akt soboru i dopiero wtedy pozwolił wrócić do Italii.

Recepcja Soboru

Sobór ten został uznany zarówno przez Konstantynopol , jak i przez Rzym , a także przez większość wyznań protestanckich jako piąty spośród pierwszych siedmiu Soborów Powszechnych .

Akta Soboru zatwierdził następca Wigiliusza , papież Pelagiusz I . W dalszym ciągu jednak sprzeciwiano się w całej północnej Italii , Anglii, Francji i Hiszpanii, a także w Afryce i Azji. Sprzeciw w Afryce ustał w 559 r., ale Mediolan trwał w schizmie aż do 571 , kiedy cesarz Justyn II (cesarz bizantyjski) wydał swój Henotikon (Akt Jedności). W Istrii opór trwał aż do 607, po pojednaniu część biskupów utworzyła schizmatycki wobec patriarchatu Akwilei , Patriarchat Staroakwilejski. Trwał on cały VII w., do pojednania doszło na Synodzie w Akwilei ( 700 ), dwadzieścia lat po tym, jak akta Soboru (Piątego Soboru powszechnego ) zatwierdził następny, Szósty Sobór konstantynopolitański III [2]. Rozwiązania teologiczne Soboru przyjmował także papież Grzegorz Wielki : (...) Szanuję również piąty synod, na którym odrzucono tzw. list Ibasa , pełny błędów, potępiono Teodora , który rozdzielając osobę pośrednika między Bogiem a ludźmi na dwie subsystencje popadł, jak mu wykazano, w wiarołomną bezbożność, tam także /odrzucono/ wydane w szale zapamiętania pisma Teodoreta , potępiające wiarę błogosławionego Cyryla [3].

Współcześni historycy Kościoła często mówią o tym Soborze z zakłopotaniem. U wielu teologów nie cieszy się on wielkim autorytetem, czego powodem jest także fakt, że teologia XX i XXI w. bliższa jest szkole antiocheńskiej , podczas gdy potępienie Trzech Rozdziałów dokonało się z pozycji szkoły Aleksandryjskiej .

Przypisy

  1. Wielka Historia Świata, t.8, Prac. Zbior., wyd. Polskie Media Amer.Com, 2005, s. 303, .
  2. The Seven Ecumenical Councils of the Undivided Church. Henry R. Percival (red.). T. 14. Edinburgh: 1991, s. 323. .  Historical excursus on the after history of the Council .
  3. Grzegorz Wielki, List do czterech patriarchów Wschodu, cytat za: Ks. Marek Starowieyski, Sobory Kościoła niepodzielonego, Tarnów 1994, s. 154.


Inne hasła zawierające informacje o "Sobór konstantynopolitański II":

Biskup ...

I wiek ...

Kościół św. Michała Archanioła w Kownie ...

XVI wiek ...

Diakon ...

Rekatolicyzacja ...

Twierdza Pietropawłowska ...

Innocenty II ...

Nicejsko-konstantynopolitańskie wyznanie wiary ...

Chrześcijaństwo ...


Inne lekcje zawierające informacje o "Sobór konstantynopolitański II":

233 Życie religijne w XX wieku (plansza 12) ...

233 Życie religijne w XX wieku (plansza 11) ...

104 Kontrreformacja w Europie (plansza 8) ...





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie