Justynian II na złotej monecie
Sobór in Trullo (
łac.
Pod kopułą) –
sobór powszechny
, zwołany w
691
w sali pałacowej w
Konstantynopolu
przez cesarza
Justyniana II
. Sobór ten nie jest uznawany przez
Kościół katolicki
za powszechny, dlatego jest nazywany Synodem in Trullo.
W pałacowej sali Pod kopułą zwołane były dwa sobory, w związku z tym sobór zwołany przez Justyniana nazywany jest również II Soborem in Trullo (Secundo Concilium in Trullo) w odróżnieniu od
soboru konstantynopolitańskiego III
, który odbył się w tym samym miejscu 11 lat wcześniej i zwołany był przez
Konstantyna IV
. Z powodu braku akceptacji Kościół katolicki nazwę Sobór in Trullo zarezerwował wyłącznie dla Soboru Konstantynopolitańskiego III.
Sobór z 691 bywa również nazywny piąto-szóstym (łac.Concilium Quinisextum, gr. Penthekte) ponieważ jego ideą było uzupełnienie soborów powszechnych:
V (konstantynopolitański II)
i
VI (konstantynopolitański III)
.
Na sobór przybyło 215 biskupów
Kościoła wschodniego
. Jedynym obecnym na soborze biskupem
Kościoła zachodniego
był Bazyli z Gortyny, który sam nadał sobie tytuł
legata
papieskiego. Z tego też powodu
Kościół katolicki
nigdy nie uznał tego soboru za powszechny.
Sobór uchwalił 102 dekrety o charakterze administracyjno-dyscyplinarnym. Zajęto się głównie sprawami świętowania
Wielkanocy
.
Sobór zajął się także sprawą
celibatu
. Uchwalono, że
diakoni
i księża do stopnia
biskupa
są zwolnieni z celibatu, zaś każdy duchowny który z powodu święceń porzuca swoją żonę podlega
ekskomunice
. Potępiony został także praktykowany w Kościele zachodnim zwyczaj sobotnich postów[1].
Zgodnie z ówczesnym prawem postanowienia soboru, aby wejść w życie wymagały akceptacji również
biskupa Rzymu
.
Papież Sergiusz I
odmówił jedak ich podpisania i odrzucił sobór. W odpowiedzi cesarz wysłał armię na
Rzym
w celu uwięzienia papieża. Nie doszło jednak do aresztowania, ponieważ w obronie papieża stanął lud Rzymu oraz wojsko. Wysłannicy cesarscy zostali wypędzeni.
Dekrety odrzucające sobór wydali również papieże:
Jan VII
i
Konstantyn
. Dopiero w
787
Hadrian I
włączył niektóre dekrety Soboru in Trullo do akt
Soboru nicejskiego II
. To wydarzenie spowodowało, że w Kościele wchodnim do
XII wieku
traktowano decyzję Hadriana jako zatwierdzenie soboru.
Sobór in Trullo doprowadził do krótkotrwałej
schizmy
. Zakończyła się ona w
710
, gdy podczas spotkania z papieżem
Konstantynem
cesarz
Justynian II
zwolnił Kościół zachodni z obowiązku przestrzegania kanonów soboru[1]. Schizma ta stała się motorem krótkotrwałego rozwoju
monoteletyzmu
, który już w
713
zanikł na wschodzie prawie całkowicie, pozostając jedynie jeszcze wśród
maronitów
.
Przypisy
- ↑ 1,0 1,1 Steven Runciman: Teokracja bizantyjska. Katowice: Wydawnictwo Książnica, 2008, s. 77. .
Bibliografia
- Breviarium fidei. Wybór doktrynalnych wypowiedzi Kościoła. Stanisław Głowa, Ignacy Bieda. Poznań: Księgarnia św. Wojciecha, 1998. .
- Steven Runciman: Teokracja bizantyjska. Katowice: Wydawnictwo Książnica, 2008. .