Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Skala (muzyka)

Skala (muzyka)

Skala – szereg dźwięków ułożonych według stałego schematu[1]. Kolejne dźwięki skali oznacza się cyframi rzymskimi, tworząc stopnie. Zależnie od rodzaju skali, każdy stopień pełni inną funkcję. Skale mogą być budowane w kierunku wznoszącym (od najniższego dźwięku do najwyższego) lub opadającym (od najwyższego do najniższego).

Skalą jest także zakres dźwięków danego instrumentu lub głosu ludzkiego.

Spis treści

Najstarsze skale muzyczne

Pentatonika A-moll

Obserwując pieśni pierwotnych ludów oraz najstarsze zabytki muzyki ludowej można założyć, że muzyka pierwotna opierała się na skalach dwu- lub trzydźwiękowych. Stare kultury azjatyckie (Chiny, Japonia) wypracowały skalę pięciotonową tzw. pentatonikę . Występuje ona również w europejskiej muzyce ludowej. Skale takie sporadycznie są używane również w artystycznej muzyce europejskiej, gdy kompozytorowi zależy na stylistyce orientalnej. W Etiudzie Ges-dur z op.10 Fryderyka Chopina występuje redukcja skali durowej do pentatoniki, wynikająca z założeń technicznych (etiuda napisana została na czarne klawisze). Na pentatonice opiera się także wiele utworów współczesnej muzyki rozrywkowej – bardzo chętnie jest stosowana w bluesie , skąd przeszła do kolejnych powstających gatunków.

Starożytne skale greckie

Nazywane też starogreckimi.

Antyczna kultura muzyczna wykształciła system skal siedmiostopniowych, których nazwy pochodzą od plemion greckich. W systemie skal greckich były trzy główne skale, z których każda posiadała dwie poboczne (poprzedzone przedrostkami hyper- i hypo-). Przedrostki hyper [gr. nad] oraz hypo [gr. pod] dodawane do nazw skal starogreckich, oznaczały skale położone o kwintę (pięć stopni) wyżej i o kwintę niżej. Skale greckie budowano w kierunku opadającym.

Skala C dorycka

Skale greckie:

Skale kościelne

Nazywane inaczej średniowiecznymi lub modalnymi. Są to siedmiostopniowe skale powstałe w średniowieczu . Budowę tetrachordową oraz nazwy wzięły od skal greckich. Budowane były od dźwięku najniższego do najwyższego.

W okresie renesansu wprowadzono 4 dodatkowe skale:

Współczesne skale

Współczesne skale muzyczne oparte na systemie temperowanym wykształciły się w okresie baroku ( XVII / XVIII wiek). Powstały wtedy siedmiostopniowe skale durowa i molowa , na których opiera się system tonalny z 24 tonacjami (12 dur i 12 moll) ułożonymi w kole kwintowym . Na przełomie XIX / XX wieku wykształciły się skale pozbawione ośrodka tonalnego : sześciostopniowa skala całotonowa oraz dwunastostopniowa (dodekafoniczna).

Inne skale

W polskiej muzyce ludowej można spotkać następujące skale:

Istnieje też na przykład:

Oczywiście nawet nie wyliczono tu bardzo wielu skal muzycznych, zarówno występujących w europejskiej muzyce ludowej, jak i w muzyce ludów pozaeuropejskich.

Przypisy

  1. Na podstawie: Franciszek Wesołowski: Zasady muzyki. Podręcznik do średnich szkół muzycznych. Kraków, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1962, s. 83

Zobacz też


Inne hasła zawierające informacje o "Skala (muzyka)":

Nadciśnienie tętnicze ...

Sztuka ...

Szkoci ...

Aurora ...

Rekatolicyzacja ...

Katarzyna Klich ...

Janusz Józefowicz ...

Dire Straits ...

Boris Blacher ...

Hector Berlioz ...


Inne lekcje zawierające informacje o "Skala (muzyka)":

232 Kultura i nauka w latach 1945 ? 2003 (plansza 8) ...

213 Polska kultura, sztuka i nauka dwudziestolecia międzywojennego (plansza 12) ...

213 Polska kultura, sztuka i nauka dwudziestolecia międzywojennego (plansza 13) ...





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie