Sekwencja - w
chrześcijaństwie
rodzaj religijnej kompozycji wokalnej zbliżonej do
hymnu
, popularnej w
średniowieczu
. Wykonuje się ją
unisono
, zaś jej tekst, nie pochodzący z
Biblii
, układano po
łacinie
. Wykonywana była po
Alleluja
(
Aklamacji przed Ewangelią
).
Cechą charakterystyczną budowy sekwencji jest sukcesywne powtarzanie melodii kolejnych wersów. W praktyce najczęściej po dwa kolejne wersy miały taką samą melodię.
Historia sekwencji
Mimo licznych badań, dokładna geneza sekwencji pozostaje niejasna. Wynalezienie sekwencji przypisuje się najczęściej
Notkerowi Balbulusowi
(ok. 840-912), mnichowi z opactwa w
Sankt Gallen
. Jedna z teorii wywodzi sekwencje z opatrywania tekstem
melizmatów
Alleluja. Solista wykonywał tekst na tle chóru, który śpiewał wokalizę ostatniego "a" ze słowa Alleluja. Rozwój sekwencji nastąpił od IX do XVI wieku, w dwóch okresach:
- IX-XI wiek, w zakonach benedyktyńskich Francji i Szwajcarii
- XII-XVI wiek, główny ośrodek w Paryżu, doskonalsze formy
Dziś znanych jest około 5 tysięcy tekstów sekwencji. Najstarsze polskie sekwencje, spośród około 150 zachowanych (tekstów) łączą się z kultem
Św. Wojciecha
i pochodzą z XI wieku (16 przykładów sekwencji ku jego czci, m. in.:
Hac festa die
). Kolejne tworzone były z okazji kanonizacji
Św. Stanisława
(1253) - 12 sekwencji,
Św. Jadwigi
(1267) - 7 utworów. Z muzycznego punktu widzenia, polskie sekwencje w większości przypadków były oparte na znanych melodiach, powszechnie używanych, bądź twórczo dostosowanych. Niektóre opracowano wielogłosowo. Głównymi ośrodkami twórczości był
Kraków
,
Gniezno
,
Poznań
i
Śląsk
.
Forma nadzwyczajna rytu rzymskiego
Zreformowany Mszał
Piusa V
z 1570 roku, na mocy
Soboru Trydenckiego
pozostawił 4 sekwencje:
Do tego zestawu dołączona została w 1727 roku
Forma zwyczajna rytu rzymskiego
Po
Soborze Watykańskim II
w
liturgii
kościoła katolickiego
, sekwencję wykonuje się obowiązkowo podczas dwóch
uroczystości
w roku: w
Niedzielę Zmartwychwstania
(
Victimae Paschali laudes
) oraz w Uroczystość
Zesłania Ducha Świętego
. (
Veni Sancte Spiritus
). Dopuszcza się wykonanie Ad libitum sekwencji
Victimae Paschali laudes
w
Oktawie
Wielkiej Nocy
, Lauda Sion w
"Boże Ciało"
(w całości, bądź od słów Ecce Panis) oraz
Stabat Mater
(całą lub od słów Sancte Mater, istud agas)[5]
Została przeniesiona przed
Aklamację przed Ewangelią
. Co prawda
Ogólne Wprowadzenie do Mszału Rzymskiego
z 2000 roku przywróciło ją na pierwotne miejsce - po
Alleluja
, zmiana jednak przetrwała jedynie do publikacji nowego wydania w 2002. W Polsce Sekwencje wykonuje się najczęściej w polskim przekładzie. Sekwencję można opuścić (nie z wygody, czy lenistwa), podobnie jak werset przed Ewangelią, jeśli nie jest śpiewana.
W czasie wykonywania sekwencji obowiązuje postawa stojąca[6], choć często nie jest to przestrzegane.
Przypisy
- ↑ J. Pikulik. Sekwencje Polskie w: Musica Medii Aevi. T. 4.
Kraków
1973
. s. 70.
- ↑ J. Pikulik. Sekwencje Polskie w: Musica Medii Aevi. T. 4.
Kraków
1973
. s. 66.
- ↑ J. Pikulik. Sekwencje Polskie w: Musica Medii Aevi. T. 4.
Kraków
1973
. s. 65.
- ↑ W. Apel. Gregorian Chant. Bloomington
1958
.
- ↑ Ordo lectionum missae.
- ↑
Dyskusja wokół "Ceremoniału wspólnoty parafialnej" 332c
Linki zewnętrzne
Zobacz też