Junak – polski
motocykl
. Był jedynym motocyklem z silnikiem
czterosuwowym
produkowanym w
PRL
.
Historia
W latach
1956
-
1965
wyprodukowano łącznie 91 400 motocykli Junak, w tym ok. 10 000 szt. modelu M07, a także rajdowe typu M07-R, crossowe typu M07-C, 2500 trójkołowców typu B20 (dostawczy ze skrzynią z plandeką) oraz 8500
wózków bocznych
typów WB1 i W03. Produkowany był w
SFM
w
Szczecinie
, silniki typu S03 do wszystkich modeli Junaka produkowane były przez Zakłady Sprzętu Motoryzacyjnego w
Łodzi
.
W latach 1956-59 wyprodukowano ok. 10 tys. egzemplarzy M07. Model M10 oficjalnie wprowadzono do produkcji w grudniu
1959
jednak pierwsze 20 tys. szt. modelu M10 wyprodukowane w latach
1960
-
1961
posiadały jeszcze niektóre cechy z poprzedniego modelu, przykładem może być przednia lampa. Motocykle Junak posiadające cechy obydwu modeli nazwane zostały przejściówkami.
Konstrukcja, opracowana w latach
1951
-
1952
w Biurze Konstrukcyjnym Przemysłu Motoryzacyjnego przez zespół pod kierunkiem J. Ignatowicza, przewyższała wiele motocykli renomowanych firm światowych owego czasu. Nic w tym dziwnego, skoro tworzyli go doświadczeni konstruktorzy opierając się na przedwojennych dokonaniach zespołu
T. Rudawskiego
, niezwykle utalentowanego konstruktora
PZInż
, "ojca" polskich motocykli
Sokół
. Stąd tak wiele podobieństw w konstrukcji silnika Junaka do
Sokoła 600 i 500
. Przy konstrukcji wzorowano się także na rozwiązaniach konstrukcyjnych takich motocykli jak angielskie AJS, BSA, Triumph czy Norton, choć nie bez wpływu konstrukcji niemieckich.
Wiele Junaków wyeksportowano m.in. do
Węgier
,
Bułgarii
,
Turcji
,
Wenezueli
,
Mongolii
i na
Kubę
. Junaki sprzedawano także w
USA
, w tym model szosowo-terenowy Scrambler oraz 21 sztuk wykonane na specjalne zamówienie, z wyposażeniem wzbogaconym o sakwy, gmole i dodatkowe oświetlenie (fabryczne oznaczenie - "Junak M10 de Lux").
Motocykl Junak stosowany był w
Milicji Obywatelskiej
jako motocykl pościgowy, używany też był w wyścigach motocross i rajdach terenowych. W
1959
zawodnik Klubu Motocyklowego "Budowlani" z Gdańska Franciszek Stachewicz ustanowił na specjalnie przystosowanym Junaku polski rekord prędkości motocykla. Na poniemieckiej autostradzie
Elbląg
–
Tczew
osiągnął prędkość 149,3 km/h. Wydarzenie to zostało uwiecznione przez Polską Kronikę Filmową (PKF 15A z 1959 roku).
PRL-owskie realia oraz fatalna lokalizacja produkcji Junaka spowodowały permanentne trudności z osiągnięciem wymaganej jakości. Te same przyczyny uniemożliwiły podjęcie produkcji nowocześniejszych wersji silników S130, S131, S132 konstruowanych w łódzkich ZSM
Junak był również bardzo drogi jak na możliwości ówczesnych polskich nabywców. Na przełomie lat 50/60 kosztował 24.000 zł (M10 "przejściowy"). Ostatecznie zaś załamanie rynku motocykli ciężkich doprowadziło do zamknięcia produkcji w
1965
r.
Zwany przez niektórych polskim
Harleyem
, pomimo swoich niektórych wad był jednak motocyklem lubianym, stając się z czasem "kultowym". Charakterystyczny tzw. gang czyli odgłos pochodzący z rury wydechowej, w połączeniu z hałaśliwą pracą
rozrządu
umożliwia łatwe rozpoznanie tego motocykla nawet ze znacznej odległości, przy czym ta druga cecha jednocześnie jest "spadkiem" po Sokole, ale i jedynym bodaj ogniwem łączącym junaki z harleyami.
Wady i niedopracowania konstrukcji
- trudności w uszczelnieniu silnika i skrzyni biegów
- błędne rozwiązanie łożyskowania
prądnicy
sprzyjające awariom
- duży ciężar własny, a szczególnie ciężar silnika i skrzyni biegów
Niezależnie od tego, do dziś, mimo upływu pół wieku, Junak pozostaje najbardziej technicznie zaawansowanym motocyklem polskiej produkcji w klasie ciężkiej. Dzięki zastosowaniu odpowiednich środków można także łatwo wyeliminować bolączki konstrukcyjne jak chociażby legendarne cieknięcie.
Junak model M07 – dane techniczne
Konstruktorzy: inż. Karol Wójcicki, inż. Stefan Poraziński
Lata produkcji:
1956
-
1959
-
Silnik
: jednocylindrowy,
czterosuwowy
, górnozaworowy.
-
Pojemność skokowa
: 349 cm³.
-
Stopień sprężania
: 7:1.
- Moc maksymalna: 17
KM
przy 5500 obr./min.
-
Sprzęgło
: mokre, wielotarczowe.
-
Skrzynia biegów
: o czterech przełożeniach, sterowana nożnie.
- Rama: kołyskowa, podwójna, zamknięta.
- Zawieszenie przednie: teleskopowe, z tłumieniem olejowym.
- Zawieszenie tylne: wahacz wleczony, amortyzatory z tłumieniem olejowym.
- Hamulce: szczękowe mechaniczne, przedni ręczny, tylny nożny.
- Ciężar własny motocykla bez paliwa i wyposażenia: 170
kg
.
- Zużycie paliwa: 3,5 – 4 l/ 100
km
.
- Szybkość maksymalna: 115 km/godz.
Junak model M10 – dane techniczne
-
Silnik
- Typ: S03
- Rodzaj: jednocylindrowy,
czterosuwowy
, górnozaworowy (OHV)
-
Pojemność skokowa
: 349 cm³
- Średnica
cylindra
: 75 mm
- Skok
tłoka
: 79 mm
-
Stopień sprężania
: 7,0
- Maksymalny
moment obrotowy
: 2,8 kGm przy 3800 obr./min
- Moc maksymalna: 17
KM
przy 5700 obr./min (PN); 19
KM
przy 6000 obr./min (SAE)
- Pojemnościowy wskaźnik mocy: 54
KM
/l
- Szybkość maksymalna: 125 km/godz.
- Ciężar silnika suchego ze sprzęgłem i skrzynką biegów: 63 kg
-
Gaźnik
: typ GM26U1, średnica gardzieli 26 mm
- Podwozie
- Rama: kołyskowa, podwójna, spawana z rur stalowych o przekroju eliptycznym,
- Koła: 3,50 x 19"
- Zawieszenie
- Przód: teleskopowe, z tłumieniem olejowym
- Tył: wahacz wleczony, amortyzatory z tłumieniem olejowym
- Napęd na tylne koło:
łańcuchem
rolkowym jednorzędowym 5/8"; przełożenie 1:2,4
- Zbiornik paliwa: 17 l
- Wymiary motocykla
- Długość: 2172 mm
- Szerokość (kierownica): 730 mm
- Wysokość motocykla (nieobciążonego): 1020 mm
- Wzniesienie siodła: 760 mm
- Rozstaw osi: 1417 mm
-
Prześwit
poprzeczny: 170 mm
- Wyprzedzenie koła przedniego: 72 mm
- Ciężar własny motocykla bez paliwa i oleju: 170 kg
- Dopuszczalny ciężar całkowity: 382 kg
Junak model B 20 – dane techniczne
- Silnik typu S03
- Szybkość maksymalna: 95 km/godz
- Zużycie paliwa: 5,7 l/ 100 km
- Podwozie:
- Zawieszenie
- Przód: teleskopowe, z tłumieniem olejowym
- Tył: pojedyncze wahacze poprzeczne, poprzeczny, półeliptyczny resor piórowy
- Napęd na tylne koła: dwoma
łańcuchami
rolkowymi jednorzędowymi
- Zbiornik paliwa: 17 l
- Wymiary motocykla:
- Długość: 3055 mm
- Szerokość: 1420 mm
- Wysokość: 1550 mm
- Ciężar własny: 320 kg
- Ładowność: 300 kg
Zobacz też
Linki zewnętrzne