Witraż z symbolem PHOS-DZOE (Światło-Życie) - znajdujący się w kaplicy Chrystusa Sługi na
Kopiej Górce
(Centrum Ruchu Światło-Życie) w Krościenku nad Dunajcem.
Ruch Światło-Życie (znany powszechnie jako Oaza) - jeden z ruchów odnowy
Kościoła
według nauczania
Soboru Watykańskiego II
. Ruch ten powstał w
Polsce
, a jego założycielem był
sługa Boży
ks. Franciszek Blachnicki
.
Ruch gromadzi ludzi różnego wieku i stanu: młodzież, dzieci, dorosłych, jak również kapłanów, zakonników, zakonnice, członków instytutów świeckich oraz rodziny w części rodzinnej, jaką jest
Domowy Kościół
(nazywany także Oazą Rodzin). Poprzez odpowiednią dla każdej z tych grup formację Ruch Światło-Życie stara się formować dojrzałych i świadomych
chrześcijan
oraz służyć ożywianiu lokalnych wspólnot Kościoła - parafii, dekanatów, diecezji.
Znakiem Ruchu Światło-Życie jest symbol i słowa ΦΩΣ ΖΩΗ (czyt. fos-zoe) - greckie słowa "światło" i "życie", krzyżujące się na literze "omega", która tutaj jest symbolem
Ducha Świętego
(jako tego, który jest wszystkim) i ułożone w kształt krzyża. Popularna nazwa tego symbolu to foska.
Historia ruchu
Początki historii Ruchu sięgają pierwszej "oazy", czyli wyjazdu rekolekcyjnego o charakterze przeżyciowym, która odbyła się w r.
1954
z udziałem
ministrantów
. Przed rokiem
1976
Ruch był znany pod nazwą "Ruch oazowy", "Ruch Żywego Kościoła", "Ruch Niepokalanej". Twórcą oazy, założycielem Ruchu i pierwszym moderatorem krajowym był
ks. Franciszek Blachnicki
(pochowany w kościele pw. Dobrego Pasterza w
Krościenku
), zmarły w
1987
. Drugim, po ks. Blachnickim moderatorem Ruchu Światło-Życie był
ks. Wojciech Danielski
(pochowany w
Warszawie
na
Powązkach
), zmarły w r.
1985
. Od kilkunastu lat Ruch Światło-Życie działa także za granicą: w
Bułgarii
, w
Słowacji
, na Litwie, w
Czechach
, w
Niemczech
, na
Białorusi
, na
Ukrainie
(skąd coraz liczniej młodzież przybywa na wakacyjne oazy do Polski) i na
Łotwie
oraz od
2006
roku w
Irlandii
.
Charakterystyka ruchu
Cel Ruchu Światło-Życie jest osiągany poprzez realizację programu
formacyjnego
. Każdy uczestnik Ruchu po
ewangelizacji
, prowadzącej do przyjęcia
Jezusa Chrystusa
jako swego osobistego Pana i
Zbawiciela
, uczestniczy w formacji w grupie "uczniów Jezusa" (deuterokatechumenat), a następnie we wspólnocie
diakonijnej
, podejmując konkretną służbę (
diakonię
) w "Kościele i świecie". Jest ona związana z posługą na rzecz Kościoła i Ruchu. Ewangelizacja -
katechumenat
- diakonia, to trzy etapy drogi formacyjnej Ruchu Światło-Życie dla każdego człowieka.
Nieodłącznie z tym ruchem wiąże się
Krucjata Wyzwolenia Człowieka
, polegająca na: powstrzymaniu się od spożywania napojów alkoholowych, nie częstowania alkoholem, nie wydawania pieniędzy na alkohol, powstrzymywaniu się i przeciwdziałaniu wszystkiemu co prowadzi do zniewolenia człowieka a także na modlitwie za osoby uzależnionych. Wszystko to należy rozumieć jako sposób walki z problemem alkoholowym w Polsce.
Podstawowe metody realizacji programu formacyjnego to:
- metoda "światło-życie", przenikająca wszystkie elementy programu formacyjnego, polegająca na tym, że szuka się światła w Słowie Bożym, by wprowadzić je w swoje życie;
-
oaza rekolekcyjna
i mała grupa formacyjna.
Specyfiką metody Ruchu Światło-Życie jest realizacja zasady "życie z życia" (tylko osoba która sama żyje dojrzałą wiarą, może ją przekazywać innym) i zasady organicznego wzrostu.
Struktura ruchu jest zgodna ze strukturą
Kościoła
: małe grupy do których należą uczestnicy Ruchu, zasadniczo tworzą jego wspólnotę w parafii. Wspólnoty Ruchu utrzymują ze sobą łączność spotykając się na Dniach Wspólnoty.
Odpowiedzialność za całość Ruchu sprawuje Moderator Generalny Ruchu Światło-Życie. Na szczeblu kraju, diecezji i parafii odpowiedzialność pełnią moderatorzy krajowi, diecezjalni i parafialni. Każdy moderator pełni swą posługę wraz z zespołem diakonii. Diakonię moderacji mogą pełnić zarówno osoby świeckie, jak i duchowne.
Kapłani spełniają rolę moderatorów lub opiekunów (w wypadku nieprzynależności do Ruchu), a nienależący do stanu duchownego - świeckich odpowiedzialnych i animatorów. Spoczywa na nich odpowiedzialność za duchową formację uczestników Ruchu i eklezjalność wspólnot.
Moderatorzy Generalni
Krytyka ruchu
Krytyka działalności Ruchu jest podejmowana przez środowiska
tradycjonalistyczne
, które zarzucają Ruchowi zbytnią protestantyzację, synkretyzm religijny, nadużycia liturgiczne, a nawet stosowanie w prowadzonych inicjatywach metod psychomanipulacji i socjotechniki[].
W czerwcu 2007 roku na łamach
Tygodnika Powszechnego
, ukazał się tekst Nowy rytualizm autorstwa Jarosława Dudycza[1], w którym zaatakował Ruch Światło-Życie, a także
Odnowę w Duchu Świętym
, wytykając tym wspólnotom niszczenie liturgii, odejście od poprawnych treści eklezjologicznych i redukcję Kościoła do roli grupy towarzyskiej i psychoterapeutycznej.
Zobacz też
Linki zewnętrzne
Bibliografia
- Paluch Maria, Zarys historii Ruchu Światło-Życie, Lublin-Kraków 1998.
-
Natanek Piotr
, Ruch Światło-Życie w archidiecezji krakowskiej w latach 1971-1996, Kraków 2004.
- Dzięcioł Bogusław, Ruch Światło-Życie: refleksja socjologiczna, Bydgoszcz 1996.
- Ku dojrzałości chrześcijańskiej: XXVIII Kongregacja Odpowiedzialnych Ruchu Światło-Życie, Częstochowa - Jasna Góra 28 lutego-3 marca 2003 r.: referaty, panel, świadectwa, homilie, słowo programowe. Katowice: Fundacja "Światło-Życie", 2003.
Przypisy