Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Douglas C-47 Skytrain

Douglas C-47 Skytrain

Douglas C-47 Skytrain
Douglas C-47 podczas lotu

Douglas C-47 podczas lotu
Dane podstawowe
Państwo   Stany Zjednoczone
ProducentDouglas
Typ Samolot transportowy
KonstrukcjaMetalowa
Załoga4-5 osób
Dane techniczne
Napęd2 tłokowe, gwiazdowe Pratt & Whitney R-1830
Moc 2 x 1200 KM (2 x 895 kW)
Wymiary
Rozpiętość28,96 m
Długość19,64 m
Wysokość5,18 m
Powierzchnia nośna91,80 m²
Masa
Własna 7460 kg
Startowa 11260 kg
Osiągi
Prędkość maks. 326 km/h
Prędkość przelotowa 291 km/h
Prędkość minimalna107 km/h
Prędkość wznoszenia 5,7 m/s
Pułap 7170 m
Zasięg2400 km

Douglas C-47 Skytrain ( ang . "powietrzny pociąg"), znany także jako Dakotaamerykański samolot transportowy bazujący na konstrukcji cywilnego samolotu pasażerskiego Douglas DC-3 .

Spis treści

Historia

Po przystąpieniu USA do wojny część samolotów DC-3 zarekwirowano na potrzeby wojska. Na jego zamówienie rozpoczęto produkcję wersji transportowej C-47 z dużymi dwuczęściowymi drzwiami z lewej części kadłuba, wzmocnioną podłogą przedziału transportowego i kabiną przystosowaną do przewozu spadochroniarzy. Napęd samolotu stanowiły dwa silniki Pratt & Whitney R-1830-92 o mocy po 882 kW. Samolot mógł zabrać ładunek o masie do 4540 kg. W znacznie większej liczbie wyprodukowano wersję C-47a (5254 egz.), posiadały wzmocnioną podłogę w przedziale transportowym i instalację elektryczną o napięciu 24 V. Masowo produkowana była także wersja C-47B z silnikami wyposażonymi w dwustopniowe sprężarki do pobierania paliwa z dodatkowego zbiornika. Samoloty C-47 lotnictwo aliantów stosowało na wszystkich frontach II wojny światowej do celów transportowych, przewożenia spadochroniarzy, do misji specjalnych, holowania szybowców. Samoloty użyte zostały do zrzucenia spadochroniarzy nad Normandią, nad Holandią oraz zrzucały zaopatrzenie oddziałom w Ardenach.

W Wojsku Polskim

Z samolotem C-47 zetknęli się polscy piloci służący w dywizjonach lotniczych RAF . Z USA do ZSRR dostarczono 707 samolotów C-47. Samolot ten otrzymała 2. Samodzielna Eskadra Sztabowa, podlegająca bezpośrednio Dowództwu Lotnictwa LWP .

Użycie podczas II wojny światowej

W czasie II wojny światowej był to najpowszechniej używany samolot transportowy, wyprodukowano go wówczas w ponad 10 000 egzemplarzy. Samolotów tego typu używano do transportu żołnierzy i zaopatrzenia oraz operacji powietrzno-desantowych – zarówno do przewozu skoczków jak i holowania szybowców. Wariant powietrzno-desantowy używany był w Europie pod nazwą C-53 Skytrooper. W służbie brytyjskiej i w krajach Wspólnoty Brytyjskiej znany był jako Dakota lub Gooney bird ( albatros ).

Wnętrze samolotu (zdjęcie z okresu II wojny światowej)

Po zakończeniu wojny

Po zakończeniu II wojny światowej samoloty pozostały w służbie wojskowej - w US Navy znane były jako R4D-8. Także USAF korzystał z tych samolotów; w czasie wojny wietnamskiej używana była zmodyfikowana – uzbrojona wersja C-47 Douglas AC-47 Spooky .


Inne hasła zawierające informacje o "Douglas C-47 Skytrain":

Bastylia ...

1977 ...

Ewolucja ...

1932 ...

Tranzystor ...

1925 ...

1979 ...

1958 ...

Partia Demokratyczna (USA) ...

Lata 50. XX wieku ...


Inne lekcje zawierające informacje o "Douglas C-47 Skytrain":

222 Historiografia po II wojnie światowej (plansza 7) ...

221. Przemiany powojenne na bliskim i dalekim wschodzie (plansza 14) ...

215b Działania zbrojne w latach 1941-1945 (plansza 13) ...





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie