Rejestr wyborców - rejestr
osób
którym przysługuje
prawo wybierania
. W
Polsce
instytucję rejestru wyborców reguluje głównie ustawa z dnia 12 kwietnia 2001 r. Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej - Dział I Rozdział 4 (
Dz. U. z 2001 r. Nr 46, poz. 499
). Można być ujętym tylko w jednym rejestrze wyborców.
Rejestr wyborców służy do sporządzania spisów wyborców dla wyborów:
- a także do sporządzania spisów osób uprawnionych do udziału w
referendum
ogólnokrajowym oraz lokalnym.
historyczny rejestr wyborców z roku
1867
,
Nowotaniec
,
Galicja
w kolumnach zaznaczono: imię i nazwisko, nr domu, zawód, wielkość płaconego podatku
Stały rejestr wyborców obejmuje osoby
stale zamieszkałe
na obszarze
gminy
, którym przysługuje prawo wybierania. Rejestr wyborców prowadzi na bieżąco gmina (urząd gminy) jako zadanie zlecone.
Rejestr wyborców dzieli się na część A, która obejmuje
obywateli
polskich, oraz część B, która obejmuje
obywateli Unii Europejskiej
niebędących obywatelami polskimi, stale zamieszkałych na obszarze gminy i uprawnionych, na podstawie i w zakresie określonych w innych niż ordynacja wyborcza do Sejmu i Senatu
ustawach
, do korzystania z praw wyborczych w
Rzeczypospolitej Polskiej
.
W części A rejestru wyborców wymienia się
nazwisko
i
imiona
, imię ojca, datę urodzenia, numer ewidencyjny
PESEL
i adres zamieszkania wyborcy. W części B wymienia się nazwisko i imiona, imię ojca, datę urodzenia, obywatelstwo
państwa
członkowskiego
Unii Europejskiej
, numer
paszportu
lub innego
dokumentu
stwierdzającego tożsamość oraz adres zamieszkania wyborcy.
Wyborcy będący obywatelami polskimi, zameldowani na obszarze gminy na pobyt stały, są wpisywani do rejestru wyborców z urzędu i na podstawie mocy prawa. Do tego spisu na czas nieokreślony są również wpisywani obywatele polscy niemający na terenie gminy stałego zameldowania na podstawie ich wniosku z oświadczeniem, że mają na tym terenie stałe miejsce zamieszkania. Na podstawie wniosku jest wydawana decyzja administracyjna, a w razie jej pozytywnej treści wnioskodawca jest skreślany z dotychczasowego rejestru. Postępowanie takie wynika z zastosowania przepisu art. 25 Kodeksu cywilnego, co zawarła w stosownym wyjaśnieniu Państwowa Komisja Wyborcza. Wyborcę - obywatela Unii Europejskiej niebędącego obywatelem polskim, stale zamieszkałego na obszarze gminy i uprawnionego do głosowania, o ile nie jest już wpisany do rejestru wyborców, wpisuje się do rejestru wyborców na jego wniosek, nie później niż 30 dnia po zarządzeniu wyborów, w których, na podstawie i w zakresie określonych w ustawie, zamierza uczestniczyć.
Rejestr wyborców jest udostępniany na pisemny wniosek w urzędzie gminy.
Linki zewnętrzne
Artykuł uwzględnia stan prawny na 7 września 2006. .