Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Punktualizm (muzyka)

Punktualizm (muzyka)

Punktualizm (z łac. punctum, kropka) – termin określający zarówno styl jak i technikę kompozytorską w muzyce współczesnej .

Ogólna charakterystyka

Punktualizm zwrócił się do samego dźwięku , jako do naturalnego punktu wyjścia muzyki. Struktura muzyki punktualistycznej polega na specyficznej organizacji materiału dźwiękowego i muzycznego, opartej najczęściej na technice totalnego serializmu . Utwór to zbiór poszczególnych punktów (pojedynczych dźwięków), różniących się wysokością , rejestrami , dynamiką , artykulacją , wartościami czasowymi itd., które tworzą jednostki nieskoordynowane żadną ogólniejszą zasadą formalną . W praktyce twórcy punktualizmu nie byli tak radykalni i nie komponowali wszystkich swoich utworów jedynie z idealnie oddzielonych pojedynczych dźwięków. W ich dziełach można odnaleźć tradycyjne motywy czy wyraźne frazy melodyczne , jednak są one tak dalece przetworzone (rozrzucone po wszystkich rejestrach, zmienione pod względem dynamiki czy barwy oraz gęsto poprzedzielane pauzami ), że w odbiorze nie ma praktycznie możliwości uchwycenia większych całości. Poszczególne dźwięki stały się obce względem siebie i pozbawione związków. Daje to słuchaczowi szczególny rodzaj przeżycia estetycznego – zamiast tradycyjnych ciągłych fraz melodycznych, harmonijnych i rytmicznych o wyrównanej barwie, dynamice i tempie (czyli konwencjonalnych sposobów formalnych stosowanych w muzyce), słuchacz odbiera rozproszone, migotliwe punkty dźwiękowe. Brak asocjacji pomiędzy dźwiękami powoduje bezskojarzeniowe odbieranie muzyki, dźwięki stają się odrębnymi punktami wrażeniowymi, a ich struktura pozostaje dla słuchacza nieuchwytna. Rezultaty techniki punktualistycznej są więc ważniejsze niż sama struktura utworu.

Prekursorem punktualizmu był Anton Webern . Jego muzyka, oparta na niespotykanym wcześniej różnicowaniu szczegółów na niewielkich odcinkach czasowych i kierująca uwagę odbiorcy na pojedyncze dźwięki, wywarła wpływ na twórczość młodej generacji kompozytorów. Dlatego styl punktualistyczny nazywany jest często „postwebernizmem” lub „neowebernizmem”.

Główni przedstawiciele

  • Pierre Boulez (ur. 1925). Zanim zainteresował się punktualizmem, miał już za sobą interesujący dorobek twórczy. Jego muzykę cechuje sensualizm i efektowność plastycznego rysunku figur dźwiękowych. Jednym z najbardziej reprezentatywnych przykładów punktualizmu jest utwór Struktury na dwa fortepiany (1952), oparty na totalnej serializacji wszystkich parametrów. Struktury są świadectwem niesłychanej precyzji i dyscypliny technicznej.
  • Karlheinz Stockhausen (ur. 1928). Pierwszy punktualistyczny utwór Stockhausena to Gra krzyżowa (Kreutzspiel) na fortepian, obój, basklarnet i perkusję (1951). Tytuł wskazuje na technikę krzyżowania w utworze różnych przebiegów serialnych: wysokościowych, rytmicznych i dynamicznych, ale głównym przedmiotem działania artystycznego jest są tu ewolucje barwno-przestrzenne. Kontra-Punkte na 10 instrumentów (1953) - idealny punktualizm występuje tu jedynie na początku utworu, by w dalszych częściach przejść tylko do jednej barwy instrumentalnej, wyrównanej dynamiki oraz uproszczonego pulsu rytmicznego. Miary czasu (Zeitmasse) – kwintet na instrumenty dęte drewniane (1956) eksploruje tematykę rytmu – Stockhausen stosuje rozmaite miary czasu. Inne punktualistyczne utwory: Klavierstucke (1952-56) – 11 utworów fortepianowych, Gruppen fur drei Orchester (1957).
  • Luigi Nono (ur. 1924). jego punktualizm ma ekspresyjny charakter: ma na celu wywołanie ostrych spięć pomiędzy pojedynczymi dźwiękami. Twórczość punktualistyczna: Incontri na 24 instrumenty (1955), Il canto sospeso na głosy solowe, chór i orkiestrę (1956), Cori di Didone na 32 głosy wokalne i perkusję (1958).

Pozostali kompozytorzy reprezentujący w latach 50. punktualizm to m.in: Karel Goeyvaerts, Henri Pousseur, Bruno Maderna , Bengt Hambraeus, Bo Nilsson.

W Polsce związani z punktualizmem byli : Kazimierz Serocki , Włodzimierz Kotoński , Witold Szalonek , Bolesław Szabelski .

Punktualizm jako styl nie trwał długo – czas jego świetności to lata pięćdziesiąte XX wieku, jednak jako technika służył kompozytorom jeszcze w latach sześćdziesiątych.

Źródła


Inne hasła zawierające informacje o "Punktualizm (muzyka)":

Sztuka ...

Szkoci ...

Aurora ...

Katarzyna Klich ...

Janusz Józefowicz ...

Dire Straits ...

Boris Blacher ...

Hector Berlioz ...

Vincenzo Bellini ...

Samuel Pepys ...


Inne lekcje zawierające informacje o "Punktualizm (muzyka)":

232 Kultura i nauka w latach 1945 ? 2003 (plansza 8) ...

213 Polska kultura, sztuka i nauka dwudziestolecia międzywojennego (plansza 12) ...

213 Polska kultura, sztuka i nauka dwudziestolecia międzywojennego (plansza 13) ...





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie